رفتن به بالا
  • دوشنبه - 10 آذر 1393 - 13:33
  • کد خبر : ۱۴۱۹۸
  • مشاهده :9 بازدید
  •   
  • Print Friendly
20141201_095645_708353

دستان یخ زده دانش آموزان عشایر خوزستان چشم انتظار گرمای نگاه مسئولان

بسیاری از دانش آموزان مدارس چادری عشایر به دلیل نبود بخاری های استاندارد به تعداد كافی و منع استفاده از بخاری های نفتی با سرمای شدید شمال خوزستان دست و پنجه نرم می‌کنند.     به گزارش عدالتخواهی به نقل ازمهر، شهرهای شمالی و روستاهای کوهستانی خوزستان همیشه زودتر از سایر شهرها شاهد سرما هستند و در واقع از فصل پاییز لباس های ...
جنبش عدالتخواه دانشجویی: 

بسیاری از دانش آموزان مدارس چادری عشایر به دلیل نبود بخاری های استاندارد به تعداد كافی و منع استفاده از بخاری های نفتی با سرمای شدید شمال خوزستان دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

 

به گزارش عدالتخواهی به نقل ازمهر، شهرهای شمالی و روستاهای کوهستانی خوزستان همیشه زودتر از سایر شهرها شاهد سرما هستند و در واقع از فصل پاییز لباس های گرم به تن کرده و بخاری های خود را روشن می کنند. در این سرمای پائیزی و بعد از آن هم در سوز و سرمای بیشتر فصل زمستان، دستان دانش آموزان عشایری که در چادر درس می خوانند یخ زده در حالی كه آنها اجازه استفاده از بخاری نفتی را ندارند.

 

عدم تحصیل بسیاری از دانش آموزان دختر

 

حمید قنبری مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: در مناطق 14 گانه عشایری خوزستان تعداد 578 مدرسه وجود دارد که از این تعداد 150 مدرسه چادری هستند. جمعیت عشایر خوزستان 140 هزار نفر در قالب 23 هزار خانوار است که ما تنها 10 درصد از این جمعیت یعنی 14 هزار نفر را تحت پوشش آموزش رسمی آموزش و پرورش عشایر داریم.

 

وی با اشاره به اینکه تعداد دانش آموزان عشایری 14 هزار نفر هستند، می گوید: تعداد پنج هزار و 996 دانش آموز دختر در مدارس عشایر در حال تحصیل هستند. نسبت تحصیل دختران عشایری در مقطع ابتدایی 47 و پسران 53 درصد است. متاسفانه در مقطع متوسطه این آمار تغییر پیدا کرده و 36 درصد دانش آموزان دختر و 64 درصد آنها پسر است.

 

مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان ادامه می دهد: اختلاف بالای آمار تحصیل دانش آموزان دختر و پسر در عشایر ناشی از این است که بسیاری از دختران عشایری در مقطع متوسطه تحصیل نمی کنند و بعد از مقطع ابتدایی ترک تحصیل می کنند. باید در مناطق عشایری فرهنگ سازی شود تا خانواده ها اجازه تحصیل به دختران در مقطع متوسطه را بدهند.

 


 

قنبری عنوان می کند: در برخی از مناطق ما به علت آمار محدود دانش آموزان دختر امکان تشکیل کلاس وجود ندارد. اما برای رفع محدودیت کلاسی مدارس دخترانه شبانه روزی عشایری اقدام به ساخت سه مدرسه شبانه روزی دخترانه عشایری در شهرهای سردشت، ایذه و لالی کردیم.

 

وی یادآور می شود: مدارس چادری در طول گرما و سرما استقامت ندارند و عمر مفید هر کدام یک سال است که هر کدام باید تعویض شوند. تهیه چادر و ساخت مدرسه برای دانش آموزان بر عهده نوسازی مدارس است. در هفت ماه گذشته جلسات متعددی با استاندار، معاونان استانداری و مدیران کل استان خوزستان داشتیم که خوشبختانه در سه ماه اخیر مبلغ پنج میلیارد تومان به آموزش و پرورش عشایر اختصاص دادند.

 

در انتظار ورود کانکس

 

مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان تاکید می کند: از اعتبار فوق تعداد 69 کانکس در تهران خریداری کردیم و هنوز این کانکس ها به استان وارد نشده اند. در مرحله اول کانکس ها به شهرهای رامهرمز، صیدون، باغملک و شوش اختصاص پیدا کرده و در مراحل بعدی نیز به سایر شهرستان ها اختصاص می دهیم.

 

قنبری بیان می کند: در زمینه تجهیز و هوشمند سازی مدارس سه واحد آموزشی را در شهرهای لالی، ایذه و اندیکا در نظر گرفتیم که تعداد 60 دستگاه لپ تاب و 50 عدد چاپگر از طریق اعتبارات دفتر عشایر خریداری شده و میان این مدارس که سیار، دور افتاده و صعب العبور هستند، توزیع می شود. یکی از اهداف هوشمند سازی مدارس فوق، استفاده و آشنایی دانش آموزان با فناوری ها و تکنولوژی های جدید و آموزش های لازم فنی و مهارتی است.

 

واگذاری مدارس دولتی به موسسات غیر انتفاعی

 

وی اظهار می کند: برای اولین بار، آموزش و پرورش عشایر خوزستان در سطح کشور توانست با رایزنی از بسته های حمایتی و خرید آموزشی، آموزش و پرورش خوزستان بهره مند شود. به علت کمبود نیروی انسانی تعداد هشت واحد آموزشی در قالب 18 کلاس درس و جمعیت 270 نفر دانش آموز در مناطق صعب العبور اندیکا به موسسات غیر انتفاعی واگذار شد که با اجرای این طرح ضمن استفاده از نیروی متخصص، دغدغه های کمبود نیروی انسانی مرتفع شد. تمام هزینه های این مدارس که به موسسات غیرانتفاعی واگذار شده از طریق اعتبارات آموزش و پرورش خوزستان تامین و دانش آموزان هیچ مبلغی پرداخت نمی کنند.

 

مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان می گوید: 50 مدرسه کانکسی، حدود 70 مدرسه استیجاری و 200 مدرسه ساختمانی داریم که از این مدارس ساختمانی تعداد 150 مورد نیازمند ترمیم و بازسازی هستند. این مدارس قدمت های بالای 30 سال و دیوارهای بسیار لرزان دارند به طوری که چند روز گذشته خبر رسید یکی از مدارس لالی با توجه به قدمت بالا و تزلزل دیوارها و سقف آن امکان تخریب در مقابل هر باد و طوفان و یا بارندگی را دارد.

 


 

قنبری می افزاید: در سایر مناطق نیز شرایط مشابهی وجود دارد که برای برون رفت این مشکلات همه مسئولان باید همکاری داشته باشند. در حقیقت برای جلوگیری از وقوع حوادث تلخ به یک عزم ملی نیاز داریم.

 

تحصیل دانش آموزان در مناطق برفی بدون بخاری

 

وی اذعان می کند: دانش آموزان عشایری که برای حضور در کلاس درس باید از مناطق دور و نزدیک خود را به مدرسه واقع در روستای مرکزی برسانند و همچنین دانش آموزان مدارس شبانه روزی برای تردد نیاز به وسیله ایاب و ذهاب دارند. متاسفانه اعتباراتی که در این زمینه اختصاص دادند تنها 60 میلیون تومان تا پایان سال تحصیلی است و این مبلغ برای هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان از خانه و مدرسه و بالعکس کافی نیست، ضمن اینکه به دلیل فقر و ضعف مالی امکان همکاری دانش آموزان در تامین بخشی از هزینه های ایاب و ذهاب وجود ندارد.

 

مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان تصریح می کند: در بخشی از مناطق عشایری به علت نبود سرویس های رایج در روستا مانند مینی بوس، دانش آموزان مجبور به تردد با وانت که خودرویی غیر مجاز بوده، هستند و این کار از نظر قانونی ممنوع است.

 

قنبری در پایان می گوید: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما در مناطق كوهستانی خوزستان و ممنوع کردن استفاده از بخاری های «چکه ای نفتی» در واقع یک مشکل جدید به مشکلات ما اضافه شده و برای ایجاد گرما در مدارس مجبوریم از بخاری استفاده کنیم. تعدادی از مدارس عشایری ما از بخاری های استاندارد استفاده می كنند ولی به علت عدم وجود بخاری های کافی استاندارد بسیاری از بچه ها در دماهای سرد، برفی و کوهستانی مشغول به تحصیل هستند به همین دلیل از مسئولان استانی انتظار می رود مسائل گرمایشی دانش آموزان محروم عشیاری به صورت ویژه حل شود.

 

وضعیت فیزیكی دانش آموزان عشایر مناسب نیست

 

حجت الله درویش پور نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان می كند: اكثر استانهای دیگر به آن صورت مناطق عشایری ندارند و بیشتر عشایر در روستاها ساكن شده اند و زیر مجموعه مدارس روستایی می شوند. در حوزه ایذه و باغملك درصد كمی عشایر داریم كه در روستا ساكن شده اند.

 

وی می افزاید: آموزش و تدریس معلمان آموزش و پرورش عشایر با توجه به انتقال و جابه جایی، به دلیل عشایری بودن آنها مشكل است و معلمان خاصی باید آنجا تدریس كنند.

 


 

نماینده ایذه و باغملک در مجلس تصریح می كند: خیلی از معلمان ممكن است برای تدریس در مناطق عشایری مشكلاتی داشته باشند و یا از تدریس در این مناطق خسته شده اند كه باید بین معلمان جابه جایی صورت بگیرد تا یك تفاوتی را ایجاد كرد. در حقیقت با توجه به شرایط خاص مناطق عشایری باید از معلمان خاصی نیز در آموزش و پرورش این مناطق استفاده شود.

 

درویش پور یادآور می شود: در برخی از مناطق حوزه ایذه و باغملك اگر بازدید داشته باشید اصلا فكر نمی كنید كه آنجا مدرسه است و از نظر امكانات و وضعیت فیزیكی خیلی مشكل دارند و در بعضی از این مناطق یك اتاقك وجود دارد كه نام آن را مدرسه گذاشته اند.

 

دانش آموزان به دلیل ممنوع بودن بخاری نفتی باید سرما بخورند

 

وی ادامه می دهد: مدارس عشایری با توجه به اختصاص بودجه كم از نظر امكانات دچار مشكل می شوند. مدارس عشایری در مناطق خاصی قرار داشته و متاسفانه محرومیت شدیدی دارند.

 

نماینده ایذه و باغملک در مجلس تاكید می كند: وقتی بخاری نفتی ممنوع شده هیچ چیز دیگری برای مدارس چادری وجود ندارد و دانش آموزان این مدرس باید در معرض سرماخوردگی قرار بگیرند. حداقل لباس گرم و امكانات وی‍ژه ای هم برای این مدارس ارسال نمی شود تا بتوانند در كلاس دوام بیاورند.

 

درویش پور در پایان می گوید: با وجودی كه مدارس مناطق عشایری استان از نظر امكانات وضعیت نسبتا خوبی دارند اما متاسفانه در برخی از این مناطق لباس دانش آموزان و فضای چادری كه مدرسه محسوب می شود، بسیار وحشتناك است.

 

سید محمد سادات ابراهیمی نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان می كند: متاسفانه مدارس مناطق عشایری از نظر فضای آموزشی دارای وضعیت مناسبی نیستند. از نظر تامین نیروی انسانی و معلمان دلسوز و توانمند، رضایتمندی خوبی وجود دارد چون معلمان از میان خود جامعه عشایری بوده، این شرایط را درك كرده و با عشق درس می دهند.

 

عدم وجود زیرساخت های لازم در مناطق عشایری

 

وی تاكید می كند: یكی از مشكلات موجود نبود زیرساخت های لازم در مناطق عشایری است. مدرسه و مسئله آموزشی را نباید تنها و تنها در نظر بگیریم، اگر بخواهیم دارای آموزشی با كیفیت باشیم باید به تمام مسائل مربوط به عشایر به عنوان یك پكیج كامل نگاه كنیم.

 

سادات ابراهیمی تصریح می كند: اگر در مناطق عشایری تسهیلات رفت و آمد، جاده مناسب و خدمات بهداشتی وجود نداشته باشد و همچنین اگر وضعیت معیشتی دامداران و كشاورزان خوب نباشد قطعا همه این كاستی ها بر آموزش مردم و دانش آموازن این مناطق تاثیر گذار است.

 

 

نماینده شوشتر و گتوند در مجلس یادآور می شود: در شوشتر و گتوند مناطق عشایری استعدادهای خوبی دارند. در حقیقت وضعیت شوشتر و گتوند تقریبا قابل قبول است ولی در بحث جاده، بهداشت، مسائل فرهنگی و اعزام مبلغ هنوز هم مشكلاتی وجود دارد كه باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

 

باید كانكس را جایگزین چادر كنند

 

وی با اشاره به پیگیری حل مسائل و مشكلات فضای آموزشی مدارس عشایری می گوید: بزرگترین پروژه آموزشی عشایری( كلنگ زنی مجتمع آموزشی) توسط بنیاد بركت به فرمان مقام معظم رهبری در شهرك شهید قلی پور در حال اجرا است.

 

سادات ابراهیمی در پایان یادآور می شود: باید كانكس را جایگزین چادر كنند تا با ژنراتو برقی، بتوانیم برق آن را تامین كرده تا بتوانند از بخاری برقی استفاده كنند.

 

به گزارش خبرنگار مهر، دانش آموزان 150 مدرسه چادری خوزستان در حال حاضر در سرما تحصیل می كنند و دستان یخ زده این دانش آموزان محروم چشم انتظار گرمای حضور خیران هستند.

 

امیدوارم تمامی خیران در اولین اقدام خیرخواهانه خود همه مدارس چادری خوزستان را به ساختمان و یا حتی كانكس تغییر دهند. همچنین با عنایت به محرومیت مردم این مناطق نسبت به بازسازی و نوسازی مدارس در حال تخریب اقدامات لازم را انجام دهند.

 

…………………………….

گزارش:‌ كوثر كریمی

انتهای پیام /

لینک کوتاه این مطلب: http://edalatkhahi.ir/?p=14198

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه