رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 1 بهمن 1393 - 09:15
  • کد خبر : ۱۴۳۱۴
  • مشاهده :62 بازدید
  •   
  • Print Friendly

اگر شهرداری‌ شش کلانشهر به جای ساخت پل و تونل، فعالیت سالم اقتصادی کنند، مشکل بیکاری کاملا حل می‌شود

با توجه به فصل تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی و نیز زمان تصویب بودجه در شوراهای اسلامی شهر و روستا و ضرورت حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی این گزارش برای اولین بار منتشر می‌شود. این گزارش را آقای اسماعیل رئیسی تهیه کرده است. به گزارش عدالتخواهی، محور اصلی در بحث اقتصاد مقاومتی ایجاد اشتغال است. مشکل از آنجا بروز می‌یابد ...
جنبش عدالتخواه دانشجویی: 

با توجه به فصل تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی و نیز زمان تصویب بودجه در شوراهای اسلامی شهر و روستا و ضرورت حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی این گزارش برای اولین بار منتشر می‌شود. این گزارش را آقای اسماعیل رئیسی تهیه کرده است.

به گزارش عدالتخواهی، محور اصلی در بحث اقتصاد مقاومتی ایجاد اشتغال است. مشکل از آنجا بروز می‌یابد که با توجه به تنگناهائی که دشمنان ایجاد نموده‌اند درآمدهای نفتی کاهش قابل توجهی یافته است به نحوی که نمی‌توان از درآمد نفتی امید چندانی برای ایجاد اشتغال داشت. از سوی دیگر ویژه خواران نیز که بخش بسیاری از نقدینگی کشور را در انحصار خود دارند تا بازارهای کاذبی هم چون ارز، سکه، زمین و در سال‌های اخیر انبوه سازی‌های تجاری با سودهای بادآورده وجود دارد به سمت فعالیت‌های اقتصادی سالم و اشتغال زا نخواهند رفت. بخش دیگری از صاحبان ثروت که در برابر کشور و جامعه مسئولیت احساس می‌کنند نیز اغلب با تنگناهای مالی و فشار بانک‌ها روبرو هستند، و نتیجه این می‌شود که در شرایط فعلی با این مشکلات مهم روبرو هستیم.

الف- بیکاری قابل توجه به ویژه در میان جوانان و تازه فارغ التحصیلان کشور

ب- عدم تحقق رشد اقتصادی وکاهش تولید ناخالص ملی 

در چنین فضائی‌‌ همان گونه که تاکنون چندین نوبت مورد تاکید رهبری نظام قرار گرفته است باید نگاه درون زا محور اصلی تلاش‌های اقتصادی قرار گیرد، این موضوع زمانی اهمیت مضاعف می‌یابد که نگاه برون زای پاره‌ای از دولت مردان و سیستم اجرائی کشور را ببینیم که حل مشکلات اقتصادی را در گرو تامین نظر آن سوی مرز‌ها می‌دانند و بنابراین سرنوشت کشور را با سرنوشت مذاکرات گره می‌زنند.

یکی از مراکز مهمی که می‌تواند هم فعالیت سالم اقتصادی داشته باشد و هم برای خود و جامعه درآمدزائی نماید شهرداری کلانشهر‌ها هستند. موضوع هنگامی اهمیت مضاعفی می‌یابد که بدانیم این شهرداری‌ها در چند سال گذشته توان اقتصادی فوق العاده‌ای یافته‌اند.

این مراکز ظرفیت فراوانی دارند که اغلب مورد توجه چندانی نیست. با توجه به مشکلات مهم کشور و در صدر آن معضل بیکاری در این گزارش توان مالی شهرداری کلانشهرهای کشور در ده سال گذشته با تاکید بر شش شهر تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و اهواز ارزیابی شده و با بودجه عمرانی کشور مقایسه می‌شود تا نقشی که آن‌ها می‌توانند در حل مشکلات اقتصادی و در صدر آن اشتغال داشته باشند بهتر مشخص شود.

1-بودجه ده سال اخیر (۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳) شهرداری شش کلانشهر کشور به شرح زیر است. (جدول شماره یک)

۲-‌‌ همان گونه که ملاحظه می‌شود از سال ۱۳۸۷ که بانک مرکزی به شهرداری‌ها اجازه داد نسبت به فروش اوراق مشارکت، اخذ وام از سیستم بانکی و در ‌‌نهایت تاسیس بانک (بانک شهر) اقدام نمایند جهش قابل توجهی در منابع مالی شهرداری‌ها به وجود آمد. (نمودار شماره یک)

نمودار شماره ۱ – نمایش مقایسه‌ای بودجه شش کلانشهر کشور ظرف ۱۰ سال ۹۳- ۱۳۸۴ (ارقام به میلیارد ریال) 

 (توضیح: شورای شهر مشهد بودجه سال ۹۲ را بلند پروازانه ارزیابی نمود و برای سال ۹۳ رأی به کاهش آن داد)

3- ارقام تجمیعی بودجه شهرداری‌ها (ستون آخر جدول ۱) توان اقتصادی آن‌ها را بهتر نمایش می‌دهد. (نمودار شماره ۲)

 

نمودار شماره ۲- جمع بودجه شش کلانشهر کشور ظرف ده سال مورد مطالعه (ارقام به میلیارد ریال) 

۴- از سوی دیگر ارقام بودجه عمرانی دولت طی ده سال مورد مطالعه (۹۳- ۱۳۸۴) به شرح جدول شماره ۲ می‌باشد:

جدول شماره ۲ – بودجه عمرانی کل کشور در ده سال گذشته (ارقام به هزار میلیارد ریال) 

۵- چنانچه ارقام جدول را در یک نمودار نمایش دهیم، به نمودار شماره ۳ خواهیم رسید.

نمودار شماره ۳- بودجه عمرانی دولت ظرف ده سال مورد مطالعه (ارقام به میلیارد ریال)

۶- برای مقایسه وضعیت بودجه کل شش کلانشهر با بودجه عمرانی دولت این دو در یک نمودار نشان داده می‌شود. (نمودار شماره ۴)

 

نمودار شماره ۴ – مقایسه بودجه شش کلانشهر کشور و بودجه عمرانی دولت (ارقام به میلیارد ریال) 

۷- از این نمودار نتایج مهمی حاصل می‌شود:

الف- آشکار است که منحنی افزایش بودجه کلانشهر‌ها دارای شیبی به مراتب شدید‌تر از منحنی افزایش بودجه عمرانی دولت است. به عبارت دیگر هر چند در آغاز دهه مورد بررسی (سال ۱۳۸۴) بودجه عمرانی دولت بیش از ۶۰۰ در صد (شش برابر) مجموع بودجه کلانشهرهای کشور بوده است، در پایان دهه مورد بررسی (سال ۱۳۹۳) این افزایش تنها ۲۳% می‌باشد، و به زودی شاهد این خواهیم بود که بودجه شش شهرداری گفته شده از بودجه عمرانی دولت پیشی خواهد گرفت.

ب- این نکته تأکیدی است بر مطلب صدر بحث که به واقع با توجه به توان مالی بهت آور ولی ناشناخته شهرداری‌ها باید برای حضور جدی آن‌ها در حل مشکلات کشور تدبیری اندیشید. اکنون پرسش این است که آیا از این توان بزرگ در حل مسائل کشور و پیشرفت ایران به طور بهینه استفاده می‌شود؟

8- به عنوان نمونه به معضل بیکاری به عنوان جدی‌ترین مشکل حال حاضر کشور می‌پردازیم. مرکز آمار ایران به استناد سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ بیکاران شش شهر پیش گفته را به شرح جدول شماره ۴ مشخص می‌کند.

جدول شماره ۴- شمار بیکاران شش کلانشهر کشور

نمودار شماره ۶- شمار بیکاران شش کلانشهر کشور در سال ۱۳۹۰

9- هر چند در خصوص هزینه ایجاد یک شغل در کشور ارقام متفاوت و‌گاه تأمل آوری ارائه می‌شود، (از اعلام هزینه ۲۰ تا ۷۰ میلیون تومانی وزیر کار، رفاه و تأمین اجتماعی در فروردین ۱۳۹۳ تا رقم ۳۰۰ میلیون تومانی معاون ایشان در ۲۰ آبان ماه جاری) ولی چنانچه متوسط یک میلیارد ریال را برای هر واحد اشتغال در نظر گیریم، برای اشتغال بیکاران شش کلانشهر که ۸۵۳، ۴۶۵ نفر (جمع جدول بالا) می‌باشند به رقمی در حدود ۸۵۳ هزار میلیارد ریال نیاز خواهیم داشت.

10- حال چنانچه شهرداری این شش شهر در یک برنامه هماهنگ ۵۰ درصد اشتغال مورد نیاز شهروندان بیکار خود را متقبل شوند (۵۰ درصد دیگر را همانند اکنون شرکت‌های عمومی، دولتی و بخش خصوصی به عهده بگیرند)، به رقمی در حدود ۴۲۵ هزار میلیارد ریال نیاز خواهند داشت. اگر در یک سناریو تأمین این میزان اشتغال در یک دوره ۳ ساله در نظر گرفته شود کافی است شش کلانشهر کشور هر سال در مجموع ۱۴۱ هزار میلیارد ریال جهت حل مهم‌ترین معضل جامعه سرمایه گذاری نمایند، که به طور قطع قابل اجراست.

۱۱- به عبارت دیگر کافی است شهرهای گفته شده به جای برخی هزینه‌ها که عمده آن در زمینه ساخت پل، تونل و مانند آن اعمال می‌شود (و در کارآئی بسیاری از آن‌ها در حل مشکلات شهر نظیر ترافیک، تردید جدی وجود دارد) بودجه خود را به سمت فعالیت‌های سالم اقتصادی حرکت دهند.

۱۲- به عنوان نمونه کافی است تنها به بازار لوازم التحریر در کشور اشاره شود. بازاری ۴۰۰۰ میلیارد تومانی در سال که تنها ۱۰ درصد آن تولید داخل است و بقیه وارداتی است. دلار حاصل از نفت می‌دهیم، پاک کن و تراش وارد می‌کنیم! چنانچه توان قابل توجه شهرداری‌ها در جهت ساخت شهرک لوازم التحریر به کار گرفته شود علاوه بر کاهش بیکاران، باعث ایجاد منابع درآمدی سالم و پایدار برای شهرداری‌ها و نیز پیشگیری از خروج ارز خواهد شد.

۱۳- ورود شهرداری‌ها به بحث اشتغال زائی ۳ دستاورد بزرگ به همراه خواهد داشت:

اول: حل نیمی از معضل بیکاری کشور

دوم: ثروت آفرینی و افزایش تولید ناخالص داخلی ایران

سوم: ایجاد منابع درآمد پاک و پایدار برای شهرداری‌ها و دور نمودن آن‌ها از درآمدهای سمی و پدیده شهر فروشی که همواره مورد نقد همگانی بوده است. 

برخلاف آنانی که مشکلات کشور را تنها پشت میزهای مذاکره قابل حل می‌دانند باید تاکید نمود توان قابل توجه داخلی بسیار بیش از آنی خواهد بود که در لابی زنی‌های بین المللی به دست خواهد آمد. کافی است ظرفیت‌های بهت آور داخلی درست دیده شود و درست به کار گرفته شود. امید است هم اکنون که فصل بودجه است دولت و مجلس ظرفیت‌های فوق العاده داخلی را به درستی دریابند.

انتهای پیام /

لینک کوتاه این مطلب: http://edalatkhahi.ir/?p=14314

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه