رفتن به بالا
  • پنجشنبه - 30 بهمن 1393 - 19:38
  • کد خبر : ۱۴۳۷۴
  • مشاهده :9 بازدید
  •   
  • Print Friendly
deffult

همچنان چشم ها به خارج از کشور دوخته شده است/تک تک اعضای شهرداری وشورای شهر باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشند

به گزارش عدالتخواهی ، مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز طی نامه ای به شورای شهر و شهرداری خواستار حضور فعال شهرداری در فعالیت های اقتصادی و حمایت از تولید و ایجاد اشتغال و کسب سرمایه پایدار و پاک برای شهر شد . متن نامه به شرح زیر است :   اعضای محترم شهرداری و شورای شهر شیراز   سلام علیکم   مقام معظم رهبري در سال‌هاي اخير در سخنان خود بارها بر ...
جنبش عدالتخواه دانشجویی: 

به گزارش عدالتخواهی ، مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز طی نامه ای به شورای شهر و شهرداری خواستار حضور فعال شهرداری در فعالیت های اقتصادی و حمایت از تولید و ایجاد اشتغال و کسب سرمایه پایدار و پاک برای شهر شد .

متن نامه به شرح زیر است :

 

اعضای محترم شهرداری و شورای شهر شیراز

 

سلام علیکم

 

مقام معظم رهبري در سال‌هاي اخير در سخنان خود بارها بر مساله اقتصاد وجنگ اقتصادی كه دشمنان در راستاي مقابله با پيشرفت‌هاي جمهوري اسلامي ايران در پيش گرفته‌اند، تاكيد كرده و راهكارهاي مقابله با آن را نيز بارها گوشزد كرده‌اند.

واژه “اقتصاد مقاومتی” اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 مطرح گردید. در همین دیدار، مقام معظم رهبری « اقتصاد مقاومتی » را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل « فشار اقتصادی دشمنان » و « آمادگی کشور برای جهش » را معرفی نمودند.درهمان زمان برای اقتصاد مقاومتی تعاریف متفاوتی ارائه شده که هر کدام از جنبه ای به این موضوع نگاه کردند. در این میان، تعریف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتی را خود رهبر انقلاب ارائه داده اند. ایشان در دیدار با دانشجویان فرمودند:
« 
اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده ی رشد و شکوفایی کشور باشد.

 

متاسفانه با گذشت چندین سال،”اقتصاد مقاومتی” درحد شعار مانده ومسئولان دولتی به این امر اهتمام جدی نداشتند.باوجود بلاتکلیفی در بحث مذاکرات هسته ای و فشار دشمنان کشور و نظام اسلامی ایران ، بدون توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در تکیه برتوان وظرفیت داخلی همچنان چشم ها به خارج از کشور دوخته شده است. باتوجه به کاهش قیمت نفت و فشار دشمنان و ویژه خواری های سود جویان داخلی ونگاهی که دولت به خارج از کشور دارد وکلید حل مشکلات را منوط به مذاکرات هسته ای می داند نمی توان امید چندانی برای تحقق “اقتصاد مقاومتی داشت”.

 

دراین میان یکی از مراکز مهمی که می تواند در تحقق این امر نقش بسزایی داشته و در حمایت از تولید، صنعت وبخش خصوصی وفعال کردن واحدهای کوچک ومردمی برای انجام فعالیت اقتصادی سالم ودرآمد زایی حلال وپایدار واشتغال میلیونها جوان کمک کند، شهرداری هاهستند.

به گفته مقام معظم رهبری شهرداری به عنوان سازمانی كه سروكارش با مردم است باید روح خدمتگزاری و اخلاص را بیشتر از جاهای دیگر داشته باشد.شهرداریها و شوراى شهر كه بعد از این انتخابات بر سرِ كار آمدند، باید جزو كسانى باشند كه خدمت به مردم را سرلوحه كار خود قرار دهند. از این‌جا آغاز كنند. برنامه‌هاى زاید و منحرف كننده و حرفهاى غیرمرتبط به كار را كه عدّه‌اى به آنها مبتلا بودند و هستند، كنار بگذارند و فقط براى مردم كار كنند.

 

مردمی که درحمایت از انقلاب و نظام اسلامی ایران و به امید خدمت رسانی وچاره اندیشی برای کم کردن مشکلات به شما مسئولان محترم اعتماد کرده و پای صندوق های رای آمدند. تک تک اعضای شهرداری وشورای شهر باید درپیشگاه خداوند پاسخگو باشند چون هر تصمیم آنها بر گوشت وپوست مردم وآینده شهر وکشور اسلامی ایران تاثیر گذار است، باشد که بدون هرگونه نگاه سیاسی وبدبینانه به منتقدان خود پیشنهادات وراهکارها را شنیده و برای خدمت رسانی هرچه بهتر به مردم وتوسعه وآبادانی عقلانی شهر ،به آن عمل کنند.

 

همانطور که مستحضرید بودجه شهرداری شیراز برای تصویب به شورای شهر رفته است و مبلغی 2400 میلیارد تومانی را در بر دارد . این مقدار بودجه به گونه ای بسته شده که قرار است 85 درصد این مبلغ صرف کارهای عمرانی شود . ولی نکته اینجاست که این همه پول آیا باید فقط صرف ساختن پل و روگذر و تقاطع های غیر همسطحی شود که حتی گاها نتوانسته معضل ترافیک را حل کند ؟ چرا شهرداری با توجه به اینکه نه یک سازمان دولتی است و نه یک سازمان خصوصی و این یک فاکتور مثبت برای ایجاد سرمایه گذاری صنعتی است ،اولویت برای خرج پول های مردم و بیت المال قائل نبوده  و به کار اقتصادی مشغول نمی شود ؟ شهرداری می تواند با ایجاد کارخانه جات هم به اشتغال صد ها هزار نفر بیکار شهری و هم به تولید داخلی و جلوگیری از خارج شدن ارز از کشور کمک کرده و هم برای شهر سرمایه ای پاک و پایدار را به دست آورد . با کنار گذاشتن پروژه های کم اولویتی که هنوز وارد مرحله اجرا نشده و خرج اعتبار آن برای در آمد زایی پاک می توان به این امر مهم دست یافت .چه بسا این کار مبارک سرمشقی برای 5 کلانشهر دیگر کشور گردد تا از 28 هزار میلیارد تومان بودجه ای که جمعا در اختیار دارند، گام مهمی برای اشتغال زایی و کمک به اقتصاد ملی بنمایند .

 

 

اما قانون در این باره و اشتغال زایی و کمک به تولید از سوی شهرداری و شورای شهر چه گفته است :

الف- در قانون شهرداری ها به  صراحت آمده است( کتاب قانون شهر و شهرداری– صفحه 144 ):

ماده 29 قانون شهر و شهرداری  درآمد شهرداری  را به شش طبقه به شرح زیر تقسیم کرده است :

1-    درآمدهای ناشی از عوارض عمومی (درآمدهای مستمر)

2-    درآمدهای ناشی از عوارض اختصاصی

3-    بهای خدمات و درآمدهای موسسات انتفاعی شهرداری

4-    درآمدهای حاصل از وجوه و اموال شهرداری

5-    کمک های اعطائی دولت و سازمان های دولتی

6-    اعانات و کمک های اهدائی اشخاص و سازمان های خصوصی و اموال و دارائی هائی که به طور اتفاقی یا به موجب قانون به شهرداری تعلق می گیرد.

 

همان گونه که در بند 3 ملاحظه می شود قانون گذار نه تنها ورود شهرداری به فعالیت های اقتصادی را منع نکرده بلکه بر آن اصرار ورزیده و بر درآمد موسسات انتفاعی به عنوان یکی از منابع درآمدی شهرداری تاکید نموده است.

 

ب – ماده 76 بند 2 ( صفحه 58 کتاب قانون شهر و شهرداری) در شرح وظایف شورای اسلامی شهر آورده است: بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسائی های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی،اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرح ها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حل های کاربردی در این زمینه ها جهت برنامه ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذیربط.

بنابراین تا اینجای کار، قانون تهیه چنین طرح هائی را نه تنها برای شوراهای اسلامی شهر مجاز می داند بلکه وظیفه آنها می داند، و سپس در بند 7 از همین ماده چنین ادامه می دهد:

 اقدام در خصوص تشکیل انجمن ها و نهادهای اجتماعی، امدادی، ارشادی و تاسیس تعاونی های تولیدو توزیع و مصرف

همان گونه که ملاحظه می شود قانون گذار نه تنها به تهیه طرح ها اکتفا نکرده بلکه اقدام در این زمینه را نیز به عنوان وظیفه شورای شهر دانسته است.

بنابر این ملاحظه می شود که قانون چنان در این زمینه شفاف است و ورود به این موضوع غیر قانونی نیست .

 

ج- در بخشنامه “بودجه سال 1393 شهرداری های کشور” که به شماره 3/98195 مورخ 26/8/92 و با امضای هوشنگ خندان دل معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزارت کشور به استانداران در سراسر کشور ابلاغ شده است می خوانیم:

 

 

“فصل اول  راهبردها و سياست ها

 

هدف كلي بودجه سال 1393، بهبود شاخص هاي مديريت شهري تعيين مي گردد. از اين رو لازم است تمام شهرداري هاي كشور با حسن تدبير و با درك مناسب از فرصت هاي پيش رو و با حضور فعال تر دراقتصاد و استفاده كارا از منابع محدود و تقويت انضباط مالي، مناسب ترين بودجه شهرداري را تدوين نمايند.

بخش اول – راهبردهاي اساسي- اهم راهبردهاي مذكور براي سال 1393به شرح ذيل مي باشد:

بند8- تنوع بخشي به ابزارهاي مختلف مالي براي تامين منابع مالي

ملاحظه می شود که علاوه بر قوانین پیش گفته، در بخشنامه بودجه سال جاری نیز شورا موظف بوده است چنین کند.

د- در بخشنامه فوق الذکر پا را از این هم فراتر گذاشته و در بخش پایانی دو کد برنامه و کد اعتباری که حکایت از انتظار قانون گذار برای اجرای این طرح هاست نیز در این خصوص در نظر گرفته است:

کد برنامه 2100 تحت عنوان درآمدهای پایدار” که خود شامل دو کد اعتباری مستقل 2101 تحت عنوانطرح های سرمایه گذاری” و 2102 تحت عنوان ایجاد واحدهای درآمد زا” می باشد.

آیا از این صریح تر هم قانون می تواند چیزی گفت؟

 

اگر هم شهرداری نمی تواند در محدوده 30 کیلومتری شهر، کارخانه ایجاد کند ، می توان از احیای شهرک صنعتی و استفاده از ظرفیت آن به اشتغال کمک نمود. به هر حال این کارعظیم نیاز به همدلی و عزم جدی شما مسئولان شهری دارد تا باری از دوش جمهوری اسلامی بردارید. به یقین گام های شما مسئولان محترم میتواند سرمشقی برای دیگر کلانشهر های کشور گردد و نوید بخش فصلی نو در اقتصاد ایران باشد .

 

مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز

          رونوشت به استانداری جهت اطلاع

          رونوشت به فرمانداری جهت استحضار

انتهای پیام /

لینک کوتاه این مطلب: http://edalatkhahi.ir/?p=14374

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه