رفتن به بالا
  • پنجشنبه - 1 بهمن 1394 - 11:30
  • کد خبر : ۱۷۳۰۸
  • مشاهده :  16 بازدید
  • چاپ خبر : آماده‌باشِ اجرای گام دوم طرح رتبه بندی معلمان

آماده‌باشِ اجرای گام دوم طرح رتبه بندی معلمان

نخستین گام از تدوین نظام سنجش صلاحیت‌های معلمی برداشته شد. تدوین کامل این نظام یکی از پیش نیازهای اجرای طرح رتبه بندی معلمان است. طرحی که طبق وعده مسئولین، از مهرماه سال بعد به‌صورت کامل به اجرا در خواهد آمد.

به گزارش عدالتخواهی، در این شماره از خبرنامه آموزش و پرورش، به تدوین نظام سنجش صلاحیت‌های معلمی، آزمون استخدامی آموزش و پرورش، سیاست بومی‌گزینی در استخدام‌ها و نتایج تأمل برانگیز نمرات امتحان نهایی دانش‌آموزان پرداخته خواهد شد.

گام دوم طرح رتبه بندی معلمان در راه است…

رتبه بندیچند ماهی است که دست‌اندرکاران آموزش و پرورش در تکاپوی تدوین «نظام سنجش صلاحیت معلمان» هستند. به گفته دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در نیمه دی‌ماه، بر اساس این نظام کلیه معلمان باید گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای را کسب و هر چند سال یکبار برای تمدید آن اقدام کنند. به عقیده وی، تا هنگامی که نظام سنجش صلاحیت معلمی برقرار نشود، اجرای کامل طرح رتبه بندی معلمان میسر نخواهد بود.

طبق اخبار منتشر شده، اجرای نخستین گام از این نظام، به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید. بر اساس مصوبه مذکور، تمام دانشجویانی که دوره آموزشی را در دانشگاه‌های شهید رجایی و فرهنگیان طی می‌کنند، باید بر اساس چهار مؤلفه ارزیابی شوند و در صورت کسب نمره مطلوب، گواهی صلاحیت تدریس دریافت خواهند کرد؛ شیوه‌ای که در دیگر کشورها نیز متداول بوده و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های تربیت معلم، پیش از ورود به عرصه معلمی باید گواهینامه‌های صلاحیت حرفه‌ای کسب کنند[۱].

عزم مسئولین برای طراحی و اجرای نظام سنجش صلاحیت‌های معلمی قابل تقدیر است؛ اما طبیعتاً نباید اجرای آن به دانشجومعلمان منحصر شود و باید برای سنجش و ارتقای صلاحیت‌های معلمان شاغل نیز سازوکارهای لازم مهیا گردد تا «پیاده‌سازی صحیح و کارآمد رتبه بندی حرفه‌ای معلمان» ممکن شود. البته شایسته است که متولیان امر، از بدنه کارشناسی موجود در کشور استفاده نموده و معیارهای ارزیابی صلاحیت‌ها را پیش از تصویب نهایی در معرض نقد و بررسی صاحب‌نظران قرار دهند؛ وعده‌ای که معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش‌وپرورش اردیبهشت ماه سال جاری وعده داده بود، اما عملی نشد.

دوره آموزشی: از نیمه تابستان تا نیمه زمستان!

آزمون استخدامی _استخدامنتیجه آزمون استخدامی آموزش و پرورش بعد از ۴ ماه از برگزاری آن، هفته گذشته اعلام گردید. یکی از نکات قابل تأمل در اعلام نتایج این بود که ظرفیت ۵ هزار نفری استخدام مذکور تکمیل نگردید. معاون نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش علت این امر را عدم احراز شرایط علمی داوطلبان در برخی مناطق دانست و امیدواری داد که «ظرفیت استفاده نشده برای آموزش و پرورش محفوظ خواهد ماند».

در توضیح این مطلب باید افزود از آنجا که آموزش و پرورش برای پذیرش نیروهای جدید از سیاست بومی‌گزینی بهره می‌برد، اگر داوطلبان بومی آن منطقه صلاحیت‌های علمی لازم را نداشته باشند، ظرفیت آن منطقه (بوم) خالی مانده و دیگر داوطلبان امکان استفاده از آن ظرفیت را نخواهند داشت.

البته این محدودیت، انتقاد عده‌ای از کارشناسان را نسبت به شیوه اجرای سیاست بومی‌گزینی برانگیخت؛ از جمله یکی از اعضای سابق شورای عالی آموزش و پرورش ابراز داشت که آموزش و پرورش با تدبیر مناسب باید بوم‌ها را گسترده‌تر تعریف می‌کرد تا ظرفیت پذیرش در هیچ یک از مناطق کشور خالی نماند. البته وزیر آموزش و پرورش در برابر این انتقادات، با دفاع از سیاست یاد شده، اعلام نمود که «سال آینده نیز اجرای این سیاست در دستور کار است».

در مجموع می‌توان گفت که بیشتر کارشناسان «بومی‌گزینی» را سیاست سنجیده‌ای می‌دانند که با رعایت برخی ملاحظات، آموزش و پرورش را از معضل کمبود نیرو در مناطق محروم و مازاد نیرو در کلان‌شهرها نجات خواهد داد.

دوره آموزشی؛ تهِ صف!

استخدامآزمون استخدامی آموزش و پرورش از وجه دیگری نیز مورد توجه قرار گرفته است. تأخیر در برگزاری دوره آموزشی برای پذیرفته شدگان، مشکلی است که هم اکنون وزارت آموزش و پرورش با آن دست و پنجه نرم می‌کند. این دوره آموزشی که می‌توانست از نیمه تابستان ۹۴ و به‌صورت یک ساله برگزار شود، احتمالاً به نیمه زمستان ۹۴ کشانده خواهد شد.

به نظر می‌رسد فرآیند گزینش، آخرین مرحله‌ای باشد که آغاز دوره آموزشی بدان منوط شده است. مدیر کل دبیرخانه هیئت مرکزی گزینش آموزش و پرورش آغاز فرآیند گزینش را ۲۲ دی ماه اعلام نمود که به گفته‌ی وی این فرآیند بیست روز به طول خواهد انجامید.

لازم به ذکر است که هر چند تا کنون انجام مراحل آزمون ـاز صدور ردیف استخدامی تا مجوز برگزاری آزمونـ با تأخیر زیادی همراه بوده است، اما نباید به بهانه کمبود وقت، فرآیند خطیر گزینش داوطلبان، بدون دقت و ملاحظات لازم انجام شود.

با اتمام فرآیند گزینش، فرآیند پذیرش متقاضیان این آزمون استخدامی نیز به اتمام خواهد رسید و قبول شدگان از نیمه‌های زمستان روانه دانشگاه‌های شهید رجایی و فرهنگیان خواهند شد تا دوره‌های آموزشی مقرر را طی کنند. با این اوصاف دفتر آزمون استخدامی سال ۹۴ آموزش و پرورش به‌زودی بسته خواهد شد. با نگاهی گذرا به مشکلات و ناهماهنگی‌های برگزاری این آزمون از سال گذشته تا کنون، می‌توان گفت که جذب دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها از طریق برگزاری آزمون استخدامی و آماده‌سازی آن‌ها برای خدمت در کسوت معلمی، مستلزم هماهنگی دستگاه‌های دولتی (سازمان سنجش، سازمان مدیریت، آموزش و پرورش و…) باهمدیگر است که این هماهنگی در شرایط و فرهنگ اداری فعلی کشور سخت می‌نماید. شاید به همین دلیل باشد که معاون وزیر آموزش و پرورش اخیراً اعلام نمود که این وزارتخانه سال آینده آزمون استخدامی برگزار نخواهد کرد.

نمره‌ها اعلام شد: میانگین ۱۲!

مدرسه_نمره_نمرات_درس_دانش آموزاعلام یک خبر از زبان عمادی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش، بسیاری از دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت را به فکر واداشت: «در سال تحصیلی گذشته، میانگین نمرات امتحان‌های خرداد دانش‌آموزان در ‌سال آخر دبیرستان ١٢ بوده است». به عبارت دیگر، اگر امتحانات نهایی را نماینده واقعی عملکرد ۸۷۰ هزار دانش‌آموز مقطع سوم دبیرستان[۲] درنظر بگیریم، می‌توان گفت دانش‌آموزان به‌طور حدودی و میانگین، کمی بیش از نصف اهداف دروس را محقق کرده‌اند.

از نظر عمادی اصلی‌ترین دلیل پایین بودن میانگین نمرات «ضعف کیفیتِ نظام ارزشیابی» است و «هر جا که به امتحانات و ارزشیابیِ طول‌ سال توجه شده، ما نتایج بهتری در امتحانات نهایی داشته‌ایم». به عقیده وی، اگر شیوه ارزشیابی در طول سال استاندارد بوده و نمره‌دهی به دانش‌آموزان واقعی باشد، ایشان در امتحانات نهایی حضور موفق‌تری خواهند داشت.

نکته قابل تأمل دیگر در یافته‌های آماری یاد شده، ضعیف‌تر بودن نمرات دانش‌آموزانِ مناطق محروم نسبت مناطق برخوردار بود.

در مجموع می‌توان گفت هر چند که صراحت مسئولین در بیان چنین آماری قابل تحسین است، نباید از نظر دور داشت که میانگین نمرات ۱۲ برای امتحانات استاندارد سوم دبیرستان به‌عنوان خروجی‌های نظام تعلیم و تربیت رسمی، از ضعف جدی در فرآیند آموزشی کشور حکایت دارد. ضعفی که برای مناطق محروم جدی‌تر می‌نماید. لذا به نظر می‌رسد که مجریان و برنامه‌ریزان آموزش و پرورش باید برای اصلاح وضع فعلی، رویکردهای خود را مورد بازبینی جدی قرار دهند.

****************************************************************

پی‌نوشت:

[۱] برای کسب آگاهی بیشتر رجوع کنید به:

Levin, B. et Segedin, L. (2011). International Approaches to Secondary Education.Toronto: Higher Education Quality Council of Ontario.

شاه محمدی، نیره.(۱۳۹۴). شایستگی‌های معلمان ژاپنی. رشد معلم، دوره ۳۳، شماره ۷، ص ۴۰-۴۲٫

[۲] سالنامه آماری آموزش و پرورش، سال تحصیلی ۹۳-۹۴٫

منبع عیار انلاین

 

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه