رفتن به بالا
  • جمعه - 9 بهمن 1394 - 20:06
  • کد خبر : ۱۷۳۴۹
  • مشاهده :  19 بازدید
  • چاپ خبر : جنبش عدالتخواه دانشجویی انواع و اقسام فشارها را تحمل کرد زیرا معایب مشترک هر دو جناح را می‌دید

جنبش عدالتخواه دانشجویی انواع و اقسام فشارها را تحمل کرد زیرا معایب مشترک هر دو جناح را می‌دید

با تمام فشارها و با وجود خط نفوذی که تلاش کرد وارد جنبش عدالتخواه دانشجویی شود، این جنبش سرپا ماند و همه دیدند این تشکل، بی‌مهابا، نترس، شجاع، زنده و پایدار ایستاد. خدا را شکر می‌کنیم که امروز یک چنین ظرفیتی به نام جنبش عدالتخواه دانشجویی ایجاد شد و همچنان فعال است.

Print Friendly

به گزارش عدالتخواهی، وحید جلیلی، مسئول سیاست گذاری جبهه مطالعات فرهنگی انقلاب اسلامی امروز در چهارمین روز از سی و دومین نشست سراسری اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی به سخنرانی با موضوع «چه باید بکنیم؟» پرداخت.

 

وی اظهار داشت: خدا را شاکریم که جنبش عدلتخواه دانشجویی به صورت خودجوش در اوج مظلومیت شکل گرفت و اکنون به نشست سی و دوم خود رسیده است.

این کارشناس رسانه افزود: در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ فضایی در کشور وجود داشت که بسیاری از اصول در آن گنگ شده بود. درگیری‌های سیاسی شدید بین جناح‌های مختلف رواج داشت و ادبیات خاصی هم شکل گرفته بود. فضای فکری و سیاسی کشور، مشغول به مجموعه‌ای از کلیدواژه‌هایی بود که در واقعیت جامعه حس می‌شد آن کلیدواژه‌ها و آن جنس نگاه‌ها و دیدگاه‌ها، تناسبی با فضای واقعی اجتماعی و سیاسی جامعه ندارد.

 

مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار ادامه داد: در فضای دانشگاهی هم عده‌ای ای طرفدار آن جناح می‌شدند و عده‌ای این جناح. اما جنبش عدالتخواه دانشجویی از وسط و نقد عیب‌های مشترک دو جناح شروع کرد و به جناح های سیاسی اعلام کرد که هر دوی شما برخی معایب اختصاصی و البته یک فصل مشترک دارید و آن فصل مشترک این است که هر دو به یک اندازه از عدالت دور هستید. بنابراین جنبش عدالتخواه دانشجویی پرچم عدالتخواهی را در دانشگاه‌ها بلند کرد و به مرور فضای کشور به سمت این گفتمان رفت. کم کم سال به سال فضای حاکم بر کشور رنگ باخت و معلوم شد پرچمی که جنبش عدالتخواه دانشجویی به تأسی از رهبرانقلاب به دست گرفته است، حرف‌های اصلی انقلاب زده می‌شود و در این گفتمان، حرف‌های رنگ و رو رفته جناح‌های سیاسی جایی ندارد.

 

جلیلی با بیان اینکه رهبری فرموده‌اند که شروع جریان عدالتخواهی در کشور، با علم‌داری عدالت در دانشگاه‌ها بوده است، تصریح کرد: گفتمان عدالتخواهی در یک شب به وجود نیامد بلکه جریانی بود که سال‌ها کار گفتمانی و عملی برایش شد و جواب داد.

 

وی عنوان کرد: جنبش عدالتخواه دانشجویی انواع و اقسام فشارها را تحمل کرد زیرا معایب مشترک هر دو جناح را می‌دید و به همین دلیل فشار زیادی بر آن وارد شد. بعضی از ما وقتی در جلسات جنبش عدالتخواه شرکت می‌کردیم، در همه دانشگاه‌ها ممنوع‌الورود می‌شدیم. در این حد فشار سنگین بود. یعنی اگر بین بچه‌های جنبش سخنرانی می‌کردیم، فلان تشکل حزب‌اللهی فلان دانشگاه به سرعت تماس می‌گرفت، که شرمنده‌ایم و نباید بیایی به سخنرانی دانشگاه ما!

 

مسئول سیاست گذاری جبهه مطالعات فرهنگی انقلاب اسلامی ادامه داد: چه شد که جنبش عدالتخواه دانشجویی با وجود این فشارها قوی شد؟ دیگر تشکل‌ها حامیان بسیار قوی‌ای داشتند اما جنبش تنها بود و فقط  و فقط یک حامی داشت و آن هم رهبر انقلاب بود؛ که اگر ایشان نبودند، جنبش عدالتخواه دانشجویی در سال‌های گذشته، منهدم شده بود.

 

این فعال اجتماعی و رسانه‌ای اضافه کرد: با تمام فشارها و با وجود خط نفوذی که تلاش کرد وارد جنبش عدالتخواه دانشجویی شود، این جنبش سرپا ماند و همه دیدند این تشکل، بی‌مهابا، نترس، شجاع، زنده و پایدار ایستاد. خدا را شکر می‌کنیم که امروز یک چنین ظرفیتی به نام جنبش عدالتخواه دانشجویی ایجاد شد و همچنان فعال است.

 

جلیلی در ادامه ه بیان پیشنهادان و تحلیل خود برای اقدام موثر دانشجویان در دانشگاه و جامعه پرداخت. وی بیان کرد: در فضای فعالیت دانشجویی دو سرفصل را می‌توان بررسی کرد. اول اینکه حرف ما چیست و امروز چه حرفی برای گفتن داریم؟ دوم اینکه این حرف را چگونه می‌خواهیم مطرح کنیم و در دل و جان مخاطب‌مان بنشانیم که به نظر من هر دو بحث هم اهمیت یکسان دارند.

 

این نویسنده و هنرمند افزود: تفاوتی که فضای امروز با ده سال گذشته دارد این است که کشور تبدیل به بازار مسگرها شده است. از هر طرف سرو صدایی بلند شده است. اگر حرف جدی داشته باشد باید فریاد زد و اما امروز آن فریاد در فضا گم می‌شود؛ مانند بازار مسگرها که صدا به صدا نمی‌رسد. هیاهوها اجازه نمی دهد که حرف درست شنیده شود. اینجا هنر می‌طلبد که در این فضای پرهیاهو و ازدحام انواع و اقسام حرف‌ها، تو حرفت را چگونه بزنی؟

 

عضو شورای ساستگذاری جشنواره “عمار” اضافه کرد: در این فضا حرف زدن همت، هنر و ابتکار می‌خواهد. از ویژگی‌های جنبش عدالتخواه دانشجویی این بود که بچه ها تک‌بعدی نبودند. اگر نشریات سال‌های ۸۰ و ۸۱ جنبش را نگاه کنید می‌بینید که نزدیک‌ترین تشکل به فضای فرهنگی کشور، جنبش بود. خیلی از هنرمندان جبهه انقلاب توسط جنبش به فضای عمومی معرفی شدند. اکنون نیز شما باید کارگاه‌های ارتقای مهارت های فرهنگی و هنری جدی‌تر بگیرید.

 

جلیلی با بیان اینکه رهبر انقلاب در رمضان امسال، شش قالب مشخص و مصداقی برای کار در فضای دانشجویی تعریف کردند، تاکید کرد: این قالب‌ها تئاتر، سرود، کاریکاتور، شعر، طنز، مجله صوتی است. معتقدم امروز مشکلی برای “حرف” نداریم. ما حرف‌های بسیاری و البته جدی و محکم در زمینه‌های مختلف داریم. شاید مشکل ما این است که از ابتکار و ونوآوری در انتقال حرف‌هایمان غافل شدیم. پیشنهاد می‌کنم پیشنهاد رهبر انقلاب و ابزارهای ایشان را جدی بگیرید.

 

جلیلی تصریح کرد: مثلا در زمینه کاریکاتور مجموعه‌ای عظیمی از کاریکاتور داریم که مدافع آرمان‌های ما در داخل و خارج است. امکاناتی که در اختیار شماست، صد برابر امکانات دانشجوها در دهه ۷۰ است. این فرصتی عظیم و بزرگ است برای ما. در همین زمینه کاریکاتور، تعداد بسیار زیادی کاریکاتوریست ضدآمریکایی وجود دارد. ما انبار مهمات‌هایی داریم که از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم و گذاشته‌ایم برای روز مبادا. به عنوان مثال سید مسعود شجاعی، از کاریکاتوریست‌های انقلابی و مطرح بین‌المللی است. این همه تولیدات که در فضای فکری و هنری و رسانه‌ای شده است برای روز مبادا! خب باید استفاده شود. گاهی یک کاریکاتور به اندازه ده مقاله حرف می‌زند. مازیار بیژنی نیز در همه موضوعات کاریکاتور کار کرده است. این کاریکاتورها و آثار هنری را نشان دهید تا همه ببینند که شما تنها نیستید و افرادی با چهره‌های آمریکایی، چینی، آفریقایی و… حرف‌های شما را می‌زنند حتی تندتر از شما.

 

مسئول سیاست گذاری جبهه مطالعات فرهنگی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: ده‌ها هنرمند انقلابی درجه یک ما به هم وصل نیستند و تشکیل یک جبهه را نمی‌دهند. شما به عنوان یک تشکل  در دانشگاه، کارتان این نیست که شعرتان را بزنید وسط مجله‌تان! کارتان این است که آثار بروز و درجه اول را بشناسانید. مثلا هدف بگذارید که می‌خواهیم تا آخر ترم، بچه‌های دانشگاه، پنج هنرمند انقلاب را بشناسند. یک مزیت نسبی پیدا کنید. یکی حرف تان است و دیگری ابزارها و روش هایی است که برای انتقال این حرف به مخاطب به کار می‌برید.

 

 

این فعال اجتماعی و رسانه‌ای عنوان کرد: العدل حیات الحکام. نظر امام این بود، دین همه دین است. اگر نگاه کشکولی به دین و همه ارزش‌ها پیدا کردیم مجبور می‌شویم به سراغ نظریه جذب برویم؛ یعنی مجبوریم دین را با حاشیه پرجاذبه کنیم و حرف اصلی‌مان را با شجاعت بیان نکنیم. دینی که برای اختلاس سکوت می‌کند اما برای بدحجابی داد می‌زند، از نظر ما اصلا دین نیست. نمی‌شود به بهانه جذب، حرف خود را کامل نزنیم یا غیرمستقیم بزنیم. مردم از حرف غیرمستقیم و نااستوار خوش‌شان نمی‌آید. ببینند که ما بر مواضع خود محکم نایستاده‌ایم، حرف ما را قبول نمی‌کنند. در عمار ما با صداقت گفتیم، ما حزب اللهی هستیم پس اگر فردی مدعی شود، عماری‌ها من را به خاطر حزب‌اللهی بودن، حذف کرد؛ چون ما مستقیم اعلام کرده‌ایم حزب‌اللهی هستیم، کسی باور نمی‌کند. با گفته مستقیم ما کسی نمی‌تواند پز شعارهایش را بدهد همه مجبور می‌شوند رقابت هنری کنند. صادق باشید و به حرفی که می‌زنید، ایمان داشته باشید.

 

وی تاکید کرد: مصرف فرهنگی و هنری‌تان را بالا برید. امروز تا می‌خواهید فیلم و کتاب خوب وجود دارد. خودتان را تک بعدی نکنید. یکی از دلایلی که باعث شد، بچه‌های جنبش عدالتخواه دانشجویی نبرند، همین چند بعدی بودن‌شان بود؛ چون اگر سیاسی صرف باشی، روزی می‌بری و خسته می‌شوی اما اگر در عرصه فرهنگی نیز فعال باشد و بین ساحات مختلف وجود خود ارتباط داشته باشی، روحی وسیع‌تر خواهی داشت. این معنای عدالت است. جنبش عدالتخواه دانشجویی باید مظهر توازن باشد در فضای دانشجویی. یعنی بچه‌های عدالتخواه باید هم در سیاست باشند هم فرهنگ، هم هنر و هم مهدویت و… . بچه‌های فعال عدالتخواه باید معنویت و خلوت بیشتری با خود داشته باشند زیرا در غیر اینصورت در این فضا، خواهند برید.

 

این هنرمند و نویسنده گفت: باید تاریخ بخوانید تا تحمل بالاتری داشته باشید و نبرید. زمانی بنی‌صدر در زمان ریاست جمهوری آمد به محله ما. جمعیت بسیاری اطراف او جمع شده و از او استقبال کردند؛ همین مردم یک سال بعد او را ساقط کردند. پس اگر تاریخ را بدانید، با مشاهده برخی اتفاقات و فضاها، نا امید نمی‌شوید و نمی‌برید.

 

این فعال اجتماعی و فرهنگی عنوان کرد: امام ساختار جمهوری اسلامی را تشکیل داد تا بچه حزب‌اللهی‌ها تنبل نشوند و بدانند که به تک تک رای مردم نیاز دارند و باید بروند در میان مردم کار کنند. جمهوری اسلامی یعنی وقت را تلف نکن، خودت را متهم کن. مدل بسیار خوبی است. بهترین راهکار، خودِ کار است. ننشینید فکر کنید که چه کنید؛ هرچه می‌دانید درست است عمل کنید.

 

گفتنی‌ست، سی و دومین نشست سراسری اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی با حضور دانشجویان عدالتخواه از سراسر کشور، از ششم تا یازدهم ماه جاری در اردوگاه سیدالشهدای آبعلی برگزار می‌شود. در این دوره استادان و اعضای هیئت علمی، فارغ‌التحصیلان جنبش عدالتخواه دانشجویی، فعالان اجتماعی و فرهنگی به ارائه بحث و کارگاه‌هایی در موضوعات فرهنگی، جهان اسلام، اقتصادی، سیاسی، هنر، زنان و … می‌پردازند.

 

 

 

 

Print Friendly

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


یک دیدگاه برای “جنبش عدالتخواه دانشجویی انواع و اقسام فشارها را تحمل کرد زیرا معایب مشترک هر دو جناح را می‌دید”

  • سلام و خداقوت خدمت بچه های جنبش مخصوصا عزیزان برگزار کننده نشست این دوره
    بنظرم اگه صوت سخنرانی ها رو میذاشتین رو سایت تا دوستانی که نتونستن حضور داشته باشن هم از این طریق بهره مند شن بهتر میشد.