رفتن به بالا
  • سه شنبه - 27 بهمن 1394 - 22:23
  • کد خبر : ۱۶۳۲۴
  • مشاهده :  82 بازدید
  • چاپ خبر : دیکتاتوری لیست ها

دیکتاتوری لیست ها

رای دادن به فهرست واحد نه تنها تکلیف نیست بلکه اگر از روی تحمیل و یا توجیهی برای حضور افراد ناصالح به مجلس شورای اسلامی یا خبرگان رهبری باشد می تواند دقیقا عکس هدف انتخابات و نظر رهبری مبنی بر تلاش برای شناخت و انتخاب افراد شایسته مجلس باشد.فهرست واحد آن زمانی موضوعیت دارد که سازو کار آن براساس تشخیص افراد صلاحیت دار برای مجلس باشد تا بتوانند به معنی واقعی کلمه اهداف حداکثری در مجلس را فراهم کنند.

سید حامد ترابی: 7 اسفند موعد انتخابات مجلس در ایران است، انتخابات به عنوان یکی از مهمترین نماد های مشارکت سیاسی است.اما حضور در انتخابات باید آگاهانه و با شناخت باشد، اگر قرار باشد عده ای جای دیگران تصمیم بگیرند و برای آنان کاندیدای اصلح را برگزینند دیگر حضور در انتخابات از سوی مردم موضوعیتی ندارد، امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در این زمینه می فرمایند: ((فرض کنید که اگر همه کسانی که در راس هستند بروند پیشنهاد بکنند که فلان آدم را شما وکیل کنید لکن شما به نظرتان درست نباشد جایز نیست بر شما تبعیت کنید.( صحیفه امام، ج 18، ص: 22) )) پس انتخاب آگاهانه مردم بعد از اصل مشارکت حداکثری مهمترین و اصلی ترین نکته در انتخابات است. نکته دیگر در انتخابات برگزیدن کاندیدای اصلح و شایسته است. نامزدی که شاخصه های مناسبی برای نمایندگی مردم و انقلاب اسلامی را داشته باشد. مقام معظم رهبری نیز بارها بر انتخابات افراد شایسته و درست برای مجلس تاکید داشته اند و در بیانات خود نیز به کرات به این نکته اشاره کرده اند، ایشان در همین زمینه می فرمایند: ((همه سعی کنند درست انتخاب کنند. سعیمان را بکنیم؛ ممکن است این سعی به نتیجه برسد و انتخاب درست باشد؛ ممکن است سعی ما به نتیجه نرسد و غلط انتخاب کنیم، عیبی ندارد؛ خدای متعال از ما قبول خواهد کرد.( 19/11/94) ))
برای انتخاب نامزد شایسته و صالح برای مجلس نیز معیارهای زیادی وجود دارد و بزرگانی چون امام و رهبری نیز شاخص هایی را بیان کرده اند که مهمترین آنها متدین بودن، دارای تحلیل سیاسی بودن، انقلابی بودن، مردمی بودن و همچنین تسلیم نشدن در برابر فروش کشور به بیگانگان است. اما نکته اساسی تشخیص دادن کاندیدای اصلح است، همانطور که مشخص شد بر اساس بیانات امام و منطق انتخابات و مردم سالاری هیچکس حق ندارد کسی را به مردم و جامعه تحمیل کند و اساسا دین ما و مکتب ما، مکتب انتخاب اصلح است و تفاوت ما با دیگر مذاهب در مبانی مشروعیت و انتخاب اصلح است، نمی توان گفت عده ای بنشینند و هرکدام تعدادی کاندیدای مدنظر خودشون را معرفی کنند و به دیگران امر کنند که باید به این فهرست و لیست رای دهیم که مثلا لیست رقیب رای نیاورد. آیا این آزادی در انتخابات است؟ اگر فردی معیارهای نامزد اصلح و شایسته برای مجلس را داشت اما هیچ لیست چپ و راست و میانه ای آن را در خود جای نداد، نباید به او رای داد؟ یا اینکه اگر فردی معیار نامزد مناسب برای مجلس را نداشت و در لیست بود باید به او رای داد و نباید فرد شایسته ای را جایگزین او کرد؟
رهبری می فرمایند به کسی رای بدهید که کشور را به بیگانگان نفروشد، امتحان پس داده باشد! حال اگر کسی در لیست یک جریان سیاسی باشد اما حامی تمام قد برجام( به عنوان یک نمونه از فروش دست آورد ملی به دشمن) باشد، باید به او رای داد؟ آیا نباید فرد یا افراد انقلابی را جایگزین افراد غیر انقلابی در لیست جریان ها و گروه های سیاسی اصلاحطلب و اصولگرا و اعتدالی کرد؟ مگر رهبری نفرمودند باید مراقب نفوذ جریان غیر انقلابی به داخل نظام بود؟
متاسفانه در روزهای اخیر عده ای با استفاده از برخی شبهات و ترویج این مطلب که فقط باید به یک فهرست واحد رای داده شود، می خواهند امکان انتخاب آگاهانه از مردم را سلب کنند و به جای مطرح کردن راه حل هایی برای رفع مشکلات مردم، توجه به محرومین، مشکل مسکن، جلوگیری از خصوصی سازی آموزش و پرورش و از همه مهمتر استقلال کشور می خواهند تا با سو استفاده از برخی شبهات که در تضاد با انتخاب آگاهانه و آزاد افراد برای انتخابات است خود و افراد تحت حمایت خود را با هر نوع نگرشی به مردم تحمیل کنند و بقیه نامزدها را وادار کنند که حتی در صورت داشتن صلاحیت و ارجحیت نسبت به افراد حاضر در لیست انصراف دهند تا مثلا لیست و جریان رقیبشان رای نیاورد، در حالی که اگر کسی نتواند در مجلس اثرگذار باشد یا اینکه خلاف اهداف عدالتخواهانه و استکبارستیزانه نظام حرکت کند فرقی نمی کند که در کدام لیست باشد، در هر صورت نباید به او رای داد تا وارد مجلس نشود.
در نهایت ذکر چند نکته لازم است: همانطور که بیان شد امام معتقدند که مردم باید بگردند و کاندیدای شایسه را مشخص کنند، آیا کسی که به فکر استقلال کشور نیست، اعتقاد به به مبارزه برای محرومین ندارد، با نظام اختاپوسی بانکی مخالف نیست و مصداق کاندیدای اصلح را ندارد با قرار گرفتن در یک لیست صالح می شود؟ یا فرقی می کند که این شخص در لیست کدام دسته و گروه باشد؟ رهبری انقلاب در همین زمینه در سال 82 چنین بیان می کنند: ((این جناحها و خطوط و احزاب هم از نظر بنده اعتباری ندارند. بعضی خودشان که کشمکش می‌کنند هیچ، سعی می‌کنند که رهبری و دستگاههای نظام را هم وانمود کنند که در دعواهای جناحی و خطّیِ اینها واردند! این مطلب درست نیست. بنده حزب و شخصیت نمی‌شناسم؛ بنده این را می‌شناسم که کسی که می‌آید به مجلس، باید با تقوا باشد. اوّلین شرط تقواست: «انّ اکرمکم عنداللَّه اتقاکم». دیگر این که باید طرفدار محرومین باشد؛ بداند که در کشور محرومیت هست و سعی و همّت او باشد که رفع محرومیت کند. باید ضدّ فساد هم باشد و با فساد مالی و اقتصادی به ‌شدّت و به ‌جد، از بُن ‌دندان و نه به لفظ، مخالف باشد، تا با فساد مبارزه کند. البته توانمند، با اخلاص و عالِم هم باشد.))
اما در نهایت باید به این سوال پاسخ داد که بالاخره کاربرد این لیست ها چیست؟ مقام معظم رهبری با اشاره به لیست های انتخاباتی چنین اشاره می کنند که ممکن است برخی افراد را نشناسیم و شناخت همه امکان پذیر نباشد، بنابراین اعتماد می کنیم به لیستی که از سوی افراد مطمئن، متعهد، خط امامی و…معرفی شده اند. حالا سوال اساسی اینجاست که اگر افرادی را شناختیم و دانستیم که شایسته مجلس نیست ولی در لیست حضور داشت، آنگاه باید دوباره به وی رای داد؟ آیا نباید تلاشی برای شناخت کرد؟ جواب این سوالات صراحتا منفی است چرا که گاهی در لیست ها افراد شایسته قرار نمی گیرند و یا اینکه لیست ها میتنی بر رفیق بازی و یا جناح بازی تهیه می شوند نه بر اساس شایستگی ها که این نوع تهیه لیست از سوی رهبر انقلاب مصداق عدم رعایت حق الناس در انتخابات بیان شده است، پس با توجه به این موارد اگر ما افراد صالح برای مجلس را جایگزین افراد ناشایست نکنیم در حقیقت رای خود را باطل کرده ایم و بدون توجه به ضروریات مجلس رای داده ایم.
نکته زمانی پیچیده تر می شود که بفهمیم گاهی این لیست ها معیار مشخصی ندارد، همانطور که اکنون در لیست تهیه شده برای خبرگان رهبری، جامعه روحانیت مبارز آقای هاشمی را به عنوان یکی از نامزدهای خود برای مجلس خبرگان معرفی کرده و از سوی دیگر تاکید دارد که به برای جلوگیری از ورود نمایندگان نزدیک به آقای هاشمی در مجلس شورای اسلامی به لیست ائتلاف اصولگرایان برای مجلس رای داده شود که این خود سراسر تناقض است و نشان از عدم وجود معیار مشخص برای تشخیص صلاحیت افراد دارد.
بنابراین رای دادن به فهرست واحد نه تنها تکلیف نیست بلکه اگر از روی تحمیل و یا توجیهی برای حضور افراد ناصالح به مجلس شورای اسلامی یا خبرگان رهبری باشد می تواند دقیقا عکس هدف انتخابات و نظر رهبری مبنی بر تلاش برای شناخت و انتخاب افراد شایسته مجلس باشد.فهرست واحد آن زمانی موضوعیت دارد که سازو کار آن براساس تشخیص افراد صلاحیت دار برای مجلس باشد تا بتوانند به معنی واقعی کلمه اهداف حداکثری در مجلس را فراهم کنند.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه