رفتن به بالا
  • یکشنبه - 2 خرداد 1395 - 05:57
  • کد خبر : ۲۰۴۳۵
  • مشاهده :636 بازدید
  •   
  • PrintFriendly and PDF
منصور
دردهایی ‌از حمل و نقل باربری بندرعباس از زبان طلبه صفائیان؛

فسادهای گسترده در سیستم حمل و نقل بندرعباس عامل واکنش رانندگان /هیچ مسئولی رسیدگی نمی‌کند

به گزارش عدالتخواهی، سید منصور صفائیان، برادر سید میثم صفائیان نماینده کامیون‌داران و رانندگان معترض به فساد در سیستم حمل و نقل، در جمع نمازگزاران مسجد رسول اعظم(ص) این شهر در گردهمایی مردم و کامیون‌داران معترض به وجود فساد در سیستم حمل و نقل و گمرک کشور اظهار داشت:این ابتدای حرکت ماست. این سومین دعای توسلی است که به صورت ...
جنبش عدالتخواه دانشجویی: 

به گزارش عدالتخواهی، سید منصور صفائیان، برادر سید میثم صفائیان نماینده کامیون‌داران و رانندگان معترض به فساد در سیستم حمل و نقل، در جمع نمازگزاران مسجد رسول اعظم(ص) این شهر در گردهمایی مردم و کامیون‌داران معترض به وجود فساد در سیستم حمل و نقل و گمرک کشور اظهار داشت:این ابتدای حرکت ماست. این سومین دعای توسلی است که به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود. برادر من دو هفته در خانه خودش که دعای توسل برگزار شده بود تنها در حضور چهار نفر صحبت کرد. پس از آن در پایانه باربری در حضور چند هزار نفر یک ساعت و 25 دقیقه صحبت کرد. این برکت از آن ناشی می‌شود که وی معتقد است که حرکتش برای خداست.

وی افزود: اصل قضیه چیست؟ راننده‌ها به حق قشری نان حلال‌خور، زحمت‌کش، مظلوم و دنیا دیده‌اند. راننده باری که می‌زند، می‌رود شهر به شهر می‌کند. کسی که در شهری ثابت است اگر ظلمی ببیند می تواند شکایت و پیگیری کند اما راننده با این شرایط شغلی‌ای که دارد نمی تواند در صورت دیدن ظلمی از سور سیستم باربری‌ها نمی‌تواند آن‌گونه که باید پیگیری و شکایت کند. بنابراین راننده با تمام وجودش این ظلم را حس می‌کند.

صفائیان بیان کرد: راننده حلال‌خور است. این صفتی مهم است. وقتی امام حسین در کربلا برای ارشاد یزیدیان صحبت می کردند و آن‌ها با هلهله جواب می دادند، فرمود این حرکت به دلیل این که شکم‌هایشان از حرام پر شده است و حرف حق به گوش‌تان نمی‌رود.

این طلبه حوزه علمیه در ادامه گفت: راننده ای فساد و ظلم را با تمام وجو درک می‌کند. راننده در کمرگ بار می‌زند، بعد از مدتی متوجه می‌شود که این بار قاچاق بوده است. خب این موضوع را هیچ‌کسی جز راننده متوجه نمی‌شود. یا مثلا باربری‌ها کمیسیون را بیشتر می‌گیرد یا باری را کم و زیاد به راننده می‌دهد. چون راننده غریب است و بومی آن شهر نیست نمی‌تواند بماند و حقش را بگیرد، پس با تمام وجود این ظلم و فساد را درک می‌کند.

این فعال اجتماعی و حوزوی بیان کرد: با این اوصاف، باربری‌ها روز به روز فربه‌تر می‌شود که این خود نوعی فساد، دزدی و حق راننده را خوردن است. راننده مجبور است این ظلم را بپذیرد و به سمت شهر دیگری حرکت کند. این درک کردن فساد جمع شد و جمع شد و راننده نتوانستند اعتراض کنند، نتوانستند تا اینکه یک جا جرقه اعتراض خورده شد.

وی تصریح کرد: این جرقه کجا خورده شد؟ وقتی که یک راننده در پایانه بار بندعباس بار می‌زند، باید از ورودی نوبت بزند، صبر می‌کند تا نوبتش بشود، سپس بارها را اعلام می‌کنند و هر کسی که نوبت‌ش جلوتر باشد می‌رود و بار بهتری می‌گیرد. به خاطر برخی مسائل، زمان نوبت زدن تا بار زدن طولانی‌تر شده است. در دو سال اخیر این بازه زمانی به 10 تا 15 روز افزایش یافته است. یعنی راننده از وقتی به بندر می‌آید تا بتواند باری بزند، باید 15 روز صبر کند. وقتی این نوبت طولانی می‌شود، راه‌های دور زدن این بازه زمانی نیز پیش می‌آید. برای باربر‌ها بعضا از راننده 20 یا 30 و حتی 50 درصد کمیسیون می‌گیرند تا بار را زودتر به راننده ای تحویل دهند. یعنی یک سود دو طرفه حرام.

این راننده خاطرنشان کرد: این بین سیستمی خراب و مریض به وجود می‌آید. این روند خوابیدن ماشین به مدت طولانی و مشاهده این فساد همیشه بوده و راننده‌ها خود خوری می‌کردند و حرکتی نمی‌زدند تا اینکه نزدیک به عید نوروز حدود 10 روز تعطیل می‌شود. یعنی آن 15 روز می‌شود 25 روز. از همان‌جا فشارهای ممتدی که بر فنر صبر راننده‌ها آمده بود، با شنیدن خبری، این فشار آزاد می‌شود.

این طلبه و فعال حوزوی اضافه کرد: خبر می‌آید که یک باربری در یک روز بدون نوبت 200 کانتینر با کرایه چهار میلیون را به نصف قیمت به راننده‌ها می‌دهد تا بار بزنند. یعنی باربری که باید کمیسیون 400 هزار تومان بگیرد با کمیسیون 2 میلیون تومان بار را تحویل می‌دهد. یعنی راننده در آن بابری می‌بیند که 27 روز منتظر بوده تا باری تا تحویل بگرد بعد ناگهان می‌شنود که بدون نوبت 200 بار تحویل داده شد! وقتی که بیست و چند روز ماشین بخوابد، یعنی ضرر. بعد راننده می‌بیندکه در همین 27 روز همان باربری 400 میلیون 400 میلیون به جیب می‌زده و رانندگانی بدون نوبت، بارها و بارها، بار گرفته‌اند. این یعنی یک رانت گسترده!

وی افزود: راننده نمی‌خواهد نان حرام بخورد. نمی خواهد رشوه بدهد، بنابراین باید اعتراض کند به این وضعیت پیش‌آمده. راننده می‌گوید تمام بارها باید بیاید اعلام بار و باربری حق ندارد حق راننده‌های در نوبت را رعایت نکند. قضیه از همین‌جا یعنی 18 فروردین 95 اعتراض بندرعباس شروع می‌شود.

صفائیان تاکید کرد: حرف راننده در اعتراض بندرعباس این بود که باید بارها از مسیر اعلام بار بگذرد و افراد مسئول در باربری‌ها توبیخ و مجازات شوند. این یک اعتراض کاملا روشن است و تنها می‌توان به آن عنوان “مبارزه با فساد” داد. یعنی فریاد زدن حرف حق. پس از آن رانندگان اعتصاب می‌کنند که هفت روز به طول می‌انجامد که بی‌سابقه است. این قضیه فقط در بندرعباس نبوده لکه در شیراز و اصفهان و یزد و سیرجان نیز اتفاق می‌افتد و همه به خاطر فساد در سیستم حمل و نقل است. این فسادهای گسترده در سیستم حمل و نقل بندرعباس باعث واکنش رانندگان  به ویژه در بندرعباس که قطب حمل و نقل کشور است، باعث واکنش رانندگان می‌شود.

این فعال اجتماعی عنوان کرد: راننده‌ها می‌گویند که ما به این قضیه اعتراض داریم و چند هزار نفر از آن‌ها اعتصاب می‌کنند. می‌گویند بار نمی‌زنیم تا مسئولی به اعتراض ما رسیدگی کند اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد و مسئولی پیگیر این اعتراضات نمی‌شود. چند هزار راننده می‌بینند که هیچ مسئولی رسیدگی نمی‌کند و کسر شأن‌شان می‌شود که با این راننده‌ها بنشینند و پاسخگو باشند. مسئول چند هزار راننده هیچ پاسخی نمی‌دهند و در کمال تعجب نماینده این راننده‌ها را که حرف دل‌شان می‌زد را در روز چهارم اعتصاب بازداشت می‌کنند و این باعث می‌شود که راننده‌ها بیشتر تحریک شوند. می‌گویند که چند هزار نفر اعتراض کردیم و یک نفر هم ناینده ما بوده اما شما به جای رسیدگی به ما نماینده‌ ما را بازداشت کردید که این توهین به ماست.

این راننده معترض توضیح داد: مسئولان به جای پاسخگویی به این فساد رخ‌داده لیدر این قضیه را بازداشت می‌کنند به امید اینکه صورت مسئله پاک و قضیه جمع شود. شاید این اعتصاب در همان ساعات اولیه برطرف می‌شد اما به دلیل اینکه مسئولان پاسخگو نبودند این مسئله ادامه‌دار شد.

برادر نماینده کامیون‌داران معترض به فساد در سیستم حمل و نقل خاطر نشان کرد: فساد در کشور ما وجود دارد و این چیزی نیست که انکارش کنیم. در همه کشورها هست و نمی‌توان گفت هر کسی که گفت فساد وجود دارد یعنی وی معاند نظام و ضد انقلاب است. فساد هست و وجود دارد. این مقدمه اول است. ایستادن در مقابل فساد ربطی به دشمنی با نظام ندارد. کسانی که می‌ایستند جلوی فساد یعنی در پی استحکام پایه‌های نظام هستند.

وی ادامه داد: این در کشور ما یک فرهنگ شده که عده‌ای به فساد اعتراض کنند و بعد بی بی سی و صدای آمریکا اخبار آن را پوشش دهند. در حالی که باید رسانه‌ها خودمان و مسئولان خودمان به آن رسیدگی کنند. اعتراض به فساد کار درستی است اما اگر با فردی که معترض به فساد است برخورد امنیتی شود، وی دیگر جرأت چنین کاری را نمی‌کند و این روند به کجا می‌رسد؟ فساد روز به روز گسترده‌تر می‌‌شود و کسی هم جرأت نمی‌کند در مقابلش بایستد و این ضربه به نظام اسلامی ماست.

صفائیان تصریح کرد: کسی که اعتراض به فساد می‌کند باعث سقوط نظام نمی‌شود بلکه این فرهنگی که اجازه وجود فساد را می‌دهد، ممکن است باعث سقوط نظام شود. فسادی که در سیستم حمل و نقل و گمرک است برای هیچ‌کس به ویژه راننده‌ها پوشیده نیست. راننده‌ها این فساد را با گوشت و پوست‌شان حس می‌کنند خصوصا در گمرک بندرعباس که وضعیت به مراتب بدتر است.

این طلبه و فعال حوزوی و اجتماعی اضافه کرد: هنگامی که مقام معظم رهبری می‌فرمایند با آن بلوچستانی که قاچاق می کند اگر کاری نداشته باشید اتفاقی نمی‌افتد بلکه باید با آن کانتیرهای مقابله کرد. فساد در سیستم حمل و نقل و گمرک وجود دارد. وقتی صد کانتینر می‌خواهد از بندرعباس رد شود باید از همان ابتدا همه با هم هماهنگ باشند و نمی‌شود زیرسبیلی قاچاق کرد. حتی اگر یک نفر سالم آنجا باشد این اتفاق نمی‌افتد پس باید آن یک نفر حذف و یا خریده شود!

وی بیان کرد: این دردهایی ‌ست که در جامعه و حمل و نقل ماست. اگر کسی می‌خواهد مقابل این فساد بایستد نباید با وی برخورد و برچسب زده شود. بلکه او یک فرد انقلابی ‌ست و باید کمک شود. برادر من وظیفه خود دید که وقتی راننده ها از وی حمایت کردند، از فسادی که در گمرک بندعباس است نگذرد. همین که خواست از فساد نگذرد بارها بازداشت‌ش کردند و هنوز در بازداشت به سر می‌برد.

صفائیان در پایان خاطرنشان کرد: هم‌زمان با شیراز در بندرعباس و اصفهان و یزد و نیشابور نیز حرکت ما ادامه دارد. با حرکت ما مافیای فساد و قدرت می‌ترسند و به حول و قوه الهی اعتراض ما به ثمر می‌نشیند و راننده‌ها در ایران برای مبارزه با فساد الگو می‌شوند.

انتهای پیام /

لینک کوتاه این مطلب: http://edalatkhahi.ir/?p=20435

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه