رفتن به بالا
  • شنبه - 23 مرداد 1395 - 09:08
  • کد خبر : ۲۴۴۸۸
  • مشاهده :1,199 بازدید
  •   
  • PrintFriendly and PDF
1.افتتاحیه/وحید جلیلی
وحید جلیلی در افتتاحیه نشست سی و سوم اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی:/1

عدالتخواهی، پروژه ای برای تمام عمر/ باید از جریان مرتجع غرب زده پرسید که عقل تان در چه حد است؟

این جریان ارتجاعی غرب زده که امروز می بینیم، مشروطه را می بیند، کودتاها را می بیند، لانه جاسوسی را می بیند، حمایت صد در صدی از صدام را در هشت سال جنگ می بیند، استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم بی پناه سردشت را می بیند، کودتاهای مختلف را می بیند؛ اما باز هم می گوید هیچ راهی جز تعامل وجود ندارد.

جنبش عدالتخواه دانشجویی: 

اولین روز از نشست سی و سوم اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی:/1

به گزارش عدالتخواهی، آیین افتتاحیه سی و سومین نشست سراسری اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی ظهر امروز در سالن آمفی تئاتر شهید رجب بیگی دانشکده فنی دانشگاه تهران، با حضور وحید جلیلی، مدیر دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد.

وی با گرامیداشت یاد دانشجوی انقلابی، مرحوم محمدجواد جلالفرد، عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی که این نشست به نام او در حال برگزاری است، به سخنرانی با موضوع “رسالت جنبش عدالتخواه دانشجویی”پرداخت.

مدیر دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با بیان اینکه برخورداری دانشجو از این جهت ممتاز است زیرا دارد از علم بهره مند می شود و در عین حال قرار است به جرگه توزیع و تولید علم نیز بپردازد.

این فعال فرهنگی ادامه داد: اگر ما دانشگاه را یک کارخانه در نظر بگیریم، بسته به اینکه چه استادانی چه متونی را در چه فضایی منتقل کنند، خروجی های دانشگاه متفاوت خواهد شد. اگر این کارخانه، درست، منظم، پرنشاط و هدفمند باشد، خروجی ها می توانند به سطح بالاتری برسند و به تبع آن جامعه را به سطح بالاتری سوق دهند و اگر چنین نباشد، جامعه را به افول و تنحطاط بکشند.

وی اضافه کرد: خروجی دانشگاه می شود ورودی جامعه. دانشگاه بسیاری ازسخت افزارها و نرم افزارها از جمله دید و نگرش را برای جامعه می سازد و در فرایند تکامل جامعه نقش جدی دارد. جامعه با کمک دانشگاه از گذشته ای به سمت آینده ای حرکت می کند. دانشگاه یکی از مهم ترین پل های گذار در جامعه است.

جلیلی گفت: هر چقدر شما دانشجویان الزامات این گذار را دقیق تر بدانید در انجام وظیفه دانشجویی تان موفق ترخواهید بود.

مدیر دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بیان کرد: یکی از وجوه شباهت دانشگاه به انقلاب است. انقلاب اسلامی یکی از بزرگترین گذارهای ملت ایران از انحطاط به تعالی است. انقلاب برای اینکه جامعه ایران را از وضعیتی منحط به سمت تمدن تازه ای حرکت دهد در سه حوزه اصلی کار کرده و این شاهکار امام بود که توانست مجورهای اصلی انحطاط را مشخص و مسیر برون رفت از آنها را با شجاعت پیگیری کند.

این فعال فرهنگی محور اول انحطاط در جامعه ما “انحطاط در معنویت” دانست و افزود: در سال های پیش از انقلاب نوعی از معنویت داشت در جاعه ما نهادینه می شد که نگاهی به جامعه و جهان پیرامون خودش نداشت. اما در آخرین پیام هایش به روحانیت این نکته را تبیین می کنند. گروهی که امام آنها را متحجر می خواند، علمدار نوعی معنویت بودند که مسولیت گریز بود و البته ظاهرالصلاح. داشت یک دین تحریف شده مسیحی یزه داشت در جامعه ما پا می گرفت.

وی گفت: امام اگر تحجر را به حاشیه میراند، می خواست معنویت منزه و فعال را به جامعه بکشاند. امام صرفا با تحجر مشکل نداشت. مانند دیگر گروه ها صرفا جریان تحجر را برای محوشان از صحنه جامعه نمی زد، بلکه قصد برپایی مبنای دینی در جامعه داشت. اگر امام موفق نمی شد و دین را از آسیب هایی که دچارش شده بود نجات نمی داد، مطمئنا انقلاب اسلامی شکل نمی گرفت.

عدالت، محوری که امام برای گذار جامعه از انحطاط به تعالی به کار گرفت

مدیر دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ادامه داد: محور دومی که امام برای گذار جامعه ایران از انحطاط به تعالی کار کرد؛ محور “عدالت” بود. در یک صد سال اخیر جریان مارکسیسم پرچمدار عدالت در جهان بود. در ایران نیز این جریان ریشه دوانده بود و توانسته بودند از خلا نبود مبنای توحیدی، ملکوتی و الهی برای دنبال کردن مشکلات اجتماعی، به نفع خودشان استفاده کند. که این رواج کمونیسم و مارکسیستم منحصر به ایران نبود بلکه در اکثر کشورهای اسلامی جریان چپ مارکسیستی بسیار قوی بودند و یکی از مهم ترین جمله هایشان این بود که دین افیون توده هاست. معتقد بودند که دین را عده ای سرمایه دار درست کردند تا به محرومان و مستضعفان و فقرا بگویند که خدا خواسته شما چنین در فقر باشید و در جهان دیگر به شما پاداش دهد.

اسلام آمریکایی یعنی دروغ بستن به خدا

جلیلی خاطرنشان کرد: امام مبانی دینی عدالت را در جامعه بلند کرد و گفت اسلام ناب تقابل جدی دارد با این نگاه های منحط دروغین. مفهوم عدالت و ظلم در بینش قرآنی بسیار وسیع است. بارها در قرآن گفته شده که ظالم تر از کسی که به خدا دروغ ببندد نیست. در سوره یاسین، سرمایه داران در پاسخ به پیامبران که از آنها می خواهند به محرومان کمک کنند می گویند:”ا نطعم من لا یشاالله ان لا یطعمه” (آیا ما کسانی را سیر کنیم که خداوند اراده کرده است که گرسنه بمانند؟) یعنی ظلم خودشان را به خدا نسبت می دادند. این همه که امام علیه اسلام آمریکایی صحبت می کند بر همین مبنای قرآنی است. اسلام آمریکایی یعنی دروغ بستن به خداوند.

این فعال فرهنگی توضیح داد: برای برپایی عدالت باید ابتدا با بزرگترین ظلم ها مبارزه کنیم. بزرگترین ظلم ها معرفتی است. طرح مبنایی دروغین است. امام که مدام از جنگ حق و باطل؛ فقر و غنا، پابرهنه ها و مرفهین نیز ناظر به همین است. خداوند در قرآن گفته که من می خواهم مستضعفان را بر بکشم و عظمت دهم. قرآن برای اقامه قسط آورده شده. برای یک خیزش همگانی برای برپایی عدالت. این تفاوت نگاه اسلامی و مارکسیستی است.

وی ادامه داد: نگاه اسلامی یعنی شما تحلیل و نگرشی به انسان ها بدهید که آنها خودشان به سمت عدالت گرایش پیدا کنند. در آخر هم دیدیم که سرانجام عدالت مارکسیستی به کجا رسید. در چند سال نصف جهان را گرفتند و در نهایت هم فروپاشید.

جلیلی اذعان داشت: امام در نامه به گورباچف و مارکسیست ها، می گوید که فکر نکنید اگر پرچم مارکسیسم فرو افتاد، پرچم عدالت فرو افتاده است؛ این بار این پرچم از ایران اسلامی بلند می شود.

خیزش های انقلاب از مراسم دعای کمیل و زیادت عاشورا بلند شد

این فعال فرهنگی بیان داشت: اوایل انقلاب، مارکسیست ها فکر می کردند که می توانند با چند تا شعار داغ انقلاب را از مسیر خارج و امام را خانه نشین کنند و خودشان این حرکت را به دست بگیرند. همان ها که می گفتند که دین افیون توده هاست و باعث خانه نشینی مردم می شود؛ همان ها انگشت به دهان دیدند که بچه حزب اللهی ها لانه جاسوسی را فتح کردند. یعنی دیدند خیزش ها دارد از مراسم دعای کمیل و زیارت عاشورا بلند می شود.

جلیلی همچنین تاکید کرد که هنوز با آرمان ها و اهداف مان فاصله بسیار داریم اما نباید داشته هایمان را نادیده بگیریم.

مهم ترین نکته درباره جریان منفعل در برابر غرب، بی عقلی آنهاست

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین محورهای گذار از انحطاط به تعالی، محور “عقلانیت” است، عنوان کرد: یکی از مهم ترین کارهای تخصصی امام فلسفه بود و حتی برخی امام را بزرگترین فیلسوف این قرن ایران می دانند. عنصر عقلانیت و حیات عقلانی امام بسیار اساسی است. همین به سرانجام رسیدن انقلاب یعنی عقلانیت امام. برخی فکر می کردند که انقلاب اسلامی به سرنوشت انقلاب مشروطه دچار می شود. مشروطه که برای آزادی و عدالت شکل گرفته بود در عرض کمتر از 15 سال به یکی از خشن ترین و خون خوارترین دیکتاتوری های تاریخ ایران تبدیل شد. چگونه آن حرکت عظیم اجتماعی به چنین فرجامی رسید؟ نهضت نفت نیز، حرکتی فراگیر، پرهیجان و با فداکاری های بسیار است. باید مقایسه کرد انقلاب را به نهضت مشروطه و نفت. امام به خاطر عقلانیت نگذاشت که انقلاب منحرف شود و از بین برود.

مدیر دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تاکید کرد: مقابل جریان انقلابی، جریان غرب زده ست. ما بیشتر این جریان را از دید تقابل با مذهب نگریسته ایم. این یک اشتباه استراتژیک است. حرف آنها بیشتر از اینکه دلالت کند بر دینی و وطن فروشی شان؛ دلالت بر بی عقلی شان دارد. آنها تا غرب را دیدند، عقل از سرشان پرید. قبل از اینکه دین شان را از دست بدهند، عقل از سرشان پرید. مهم ترین نکته درباره جریان منفعل در برابر غرب، بی عقلی آنهاست.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: عقلانی یعنی قدرت محاسبه سود و زیان در یک افق بلند مدت با محاسبه همه عوامل. اموز بیشتر از معنویت و عدالت، این عقلانیت است که در خطر است. از نظر امام، عاقل کسی است که توانسته از تجربه اش استفاده کند. ما تجربه نشروطه را داشتیم و نگذاشتیم به همان سرنوشت دچار شویم. این جریان ارتجاعی غرب زده که امروز می بینیم، مشروطه را می بیند، کودتاها را می بیند، لانه جاسوسی را می بیند، حمایت صد در صدی از صدام را در هشت سال جنگ می بیند، استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم بی پناه سردشت را می بیند، کودتاهای مختلف را می بیند؛ اما باز هم می گوید هیچ راهی جز تعامل وجود ندارد.

مدیر دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی افزود: نباید به کسی که می گوید با این سیستم تعامل کرد و خوشبین بود و ولایت این سیستم را پذیرفت، گفت که تو وطن فروش یا بی دینی؛ باید پرسید:”عقلت در چه مرحله ای است؟”.

عدالتخواهی پروژه ای برای تمام عمر است

وی عنوتان کرد: اکنون یکی از مهم ترین رسالت های جنبش دانشجویی دفاع از عقلانیت است. شهریاری های و احمدی روشن ها، عقلانیت را در انقلاب اسلامی دنبال کردند. این جریان ها می خواهند عقلانیت را در دانشگاه ها از بین ببرند تا همان جریان

وی با اشاره به اینکه دوران فعالیت دانشجویی در جریان عدالتخواه بسیار مغتنم و ارزشمند است،گفت: عدالت تنها در حوزه اقتصادی تعریف نمی شود بلکه در مراتب بالاتر و به ارزش های دیگر نیز توجه دارد. کسی که عدالتخواه است همه موارد را در جای درست خود می خواهد. الگوی عدالتخواهی، الگوی سبک زندگی در همه ساحت های وجودی است نه تنها در یک یا دو مورد. عدالتخواهی، پروژه ای برای تمام عمر است و مقطعی نیست. کسی که در دوران تعیین کننده زندگی به این مفهوم دل می بندد، باید بداند که این پروژه برای تمام عمر است.

جلیلی در پایان خاطرنشان کرد: این دوره را خیلی خیلی قدر بدانید و خودتان را در قدرت فکری و اندیشه، ارتقا صلاحیت ها و آمادگی های اخلاقی و معنوی و ارتقا ملکات فاضله در وجود انسانی؛ خودتان را ورزیده کنید. اگر این دوره اینگونه طی شد، آن وقت شما نیروهایی خواهدی بود که برای این کشوری که صدها هزار شهید داده، به کار می آیید.

گفتنی ست، سی و سومین نشست سراسری اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی از شنبه 23 تا پنج شنبه 28 ماه جاری در دانشگاه تهران در حال برگزاری است. در این مدت دانشجویان از سراسر کشور از سخنرانی ها، کارگاه ها و میزگرد استادان، سخنرانان و فارغ التحصیلان جنبش بهره می برند. پرفسور درخشان، استاد حسن رحیم پور ازغدی، دکتر اسماعیل رئیسی، حجت الاسلام محمدیان مسئول نهاد نمانیدگی رهبری در دانشگاه ها، حسن عباسی و تعدادی دیگر از چهرها و کارشناسان حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، هنری و… کشور نیز در این نشست حضور دارند.

 

انتهای پیام /

لینک کوتاه این مطلب: http://edalatkhahi.ir/?p=24488

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه