رفتن به بالا
  • پنجشنبه - 5 اسفند 1395 - 05:23
  • کد خبر : ۳۵۲۸۱
  • مشاهده :  39 بازدید
  • چاپ خبر : بافت اطراف حرم رضوی نگاه ملی می طلبد/ تخریب محلات قدیم، شیرازۀ هویتی شهر را گسسته است
300 نفر از علما و شخصیت ها طی نامه ای 8 بندی خواستار ورود سران قوا به معضل بافت اطراف حرم شدند

بافت اطراف حرم رضوی نگاه ملی می طلبد/ تخریب محلات قدیم، شیرازۀ هویتی شهر را گسسته است

طرح احیا و نوسازی بافت های فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی در سال 71 به پیشنهاد وزیر وقت مسکن و شهرسازی به عنوان طرحی ملی و با هدف رفع ناهنجاری های اجتماعی و ساختار نامناسب این محدوده از کلان شهر مشهد پیشنهاد شد، این نوسازی و بهساز ی اطراف حرم مطهر رضوی در تاریخ9/3/ 74 […]

طرح احیا و نوسازی بافت های فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی در سال 71 به پیشنهاد وزیر وقت مسکن و شهرسازی به عنوان طرحی ملی و با هدف رفع ناهنجاری های اجتماعی و ساختار نامناسب این محدوده از کلان شهر مشهد پیشنهاد شد، این نوسازی و بهساز ی اطراف حرم مطهر رضوی در تاریخ9/3/ 74 در جلسه  کمیسیون ماده 5شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید. اکنون بعد از گذشت بیش از 20 سال این طرح به بن بست فرهنگی و اجتماعی شدیدی برخورد کرد. مشکل اصلی این طرح تاکید بر خودگردانی احیای این بافت است که باعث می شود الزامات رعایت منافع مادی ، اجازه ندهد ضرورت های فرهنگی ، اجتماعی، و معماری مورد توجه کامل قرار گیرد درحالی که مکانی با اهمیت فرهنگی ، معنوی و اقتصادی اطراف حرم مطهر رضوی به اندازه ای است که ضرورت دارد با نگاهی ملی و تمدن ساز احیای این منطقه در دستور کار مسئولین جمهوری اسلامی قرار گیرد. براین اساس طی نامه ای سران سه قوه به عنوان مسئول داشتن نگاه ملی مورد خطاب بیش از 80 نفر از علما و شخصیت ها و 220 نفر از نمایندگان دهمین دوره مجلس قرار گرفتند و از آنها طی 8 بند خواسته شده است با تشکیل کمیته ملی نجات بافت ، سیاست خودگردانی طرح  نفی شده و منابع و اعتبارات کافی ملی و دولتی به این محدوده  حساس و استراتژیک اختصاص یابد.

 

مشروح نامه به شرح زیر می باشد:
جناب حجت‌الاسلام و المسلمین آقای دکتر حسن روحانی؛ ریاست محترم جمهور
جناب آقای دکتر علی لاریجانی؛ ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
جناب آیت ا… آقای حاج شیخ صادق آملی لاریجانی؛ ریاست محترم قوه قضائیه
با سلام و احترام؛
مستحضرید که در دهه‌های اخیر، وضع شهر مشهد آن‌چنان در حال دگرگونی است که دیگر به‌دشواری می‏توان آن را چون شهری زیارتی بازشناخت یا حتی شباهت آن را به شهری دینی دریافت. یک دلیل اساسی این بحران، تخریب بیش از چهل درصد از بافت زیارتی-تاریخیِ پیرامون حرم شریف رضوی است. ما امضاکنندگان این نامه، دردمندانه توجه حضرات‌عالی را، که بالاترین مقام‏های اجرایی، تقنینی و قضایی کشورید، به چند نکته جلب می‌کنیم:
۱. برخی از شهرهای جهان، پیرامون مرکزی قوی شکل گرفته است. گاهی این مرکز، مرکزی تجاری و اقتصادی است؛ گاهی مرکزی فرهنگی؛ گاهی مرکزی فرهنگی ‌ـ تاریخی؛ گاهی مرکزی طبیعی؛ و گاهی مرکزی دینی (و ناگزیر فرهنگی و تاریخی). پیداست که جسم و جان این شهرها از مرکزشان متأثر می‌شود. فرق است میان شهری که مرکز آن “وال‌استریت” و “منهتن” یا مال‌های عظیم باشد، با شهری که مرکز آن رودخانه یا دریاچه‌ای باشد، با شهری که مرکز آن مزار یک «ولی‌ ا…» باشد.
۲. شهر مشهد در طی بیش از هزار سال بر گرد مضجع شریف حضرت علی بن موسی الرضا (ع) شکل گرفته و حتی نام آن برگرفته از اوست. در طی قرن‏ها، هزاران هزار مؤمن و شیفتۀ فرزند پیامبر خدا (ص) این شهر را اندک‌اندک ساخته‌اند؛ آن را در طی هزاران تجربه چنان برآورده‌اند که با زیارت، با ذکر، و با دیدار آن بزرگوار متناسب باشد؛ در طی سده‌ها، با خاطرات آن عجین شده‌‏اند، چندان‌که آن ترکیب‌های کالبدی که در طی این سالیان و سده‌ها پدید آمده است گویی با یاد و دیدار آن بزرگوار یکی شده است.
۳. امروزه، در دنیای جدید، زندگی انسان‌ها، از جمله زندگی مردم مشهد و طرز زیستن و زیارت کردن و معیشت آنان و همۀ زائرانِ مضجع آن بزرگوار دگرگون شده است. هرچند ما موظفیم که بافت‌های تاریخی را بهسازی کنیم؛ آن‌چنان که برای زندگی بهتر و زیباتر حاضران و مسافران این شهر مناسب باشد، اما هم عقل انسان و هم تجربۀ جهانیِ بازسازی و بهسازی و مرمت شهری نشان می‌دهد که بهسازی بافت‌های تاریخی با ویران کردن آنها مساوی نیست. لازمۀ بهسازی این بافت‌ها این نیست که آنها را به نام «فرسوده» از میان ببریم.
۴. تحول در بافت پیرامون حرم مطهر امری ناگزیر است؛ اما هر تحولی بر مبنای تصوری از وضع مطلوب صورت می‌گیرد. آیا تصور مطلوب ما از بافت پیرامون حرمِ ولی‌ ا… با تصور وهابیان، که بافت تاریخی قدمگاه اولیای خدا را در پیرامون حرمین شریفین از میان بردند، یکی است؟ آیا تصور ما از چنین بافتی با شهرهای نوخاسته و بی‌بنیاد و برساختۀ کشورهای جنوب خلیج فارس یکسان است؟
۵. امضاکنندگان واقف‌اند که تحول در بافت‌های فرهنگی و دینی نیز آن‌گاه پایدار و ماندگار است که در آن به منافع مادی هم توجه شود. اما توجه به منافع مادی همواره در تعارض با حفظ سرشت فرهنگی و معنوی این بافت‌ها نیست. متأسفانه داعیه‌داران منافع مادی در کشور ما سال‌هاست چنان وانمود می‌کنند که پیشرفت و توسعه و رفاه و نو بودن و نو زیستن در گروی نابود کردن بافت تاریخی و نشاندن هیئت‌های شهری بی‌مایه و دنیازده به جای آن است. حال آن‏که می‌توان حفظ بافت تاریخی را با منافع متعارف و متعادل مادی گرد آورد؛ می‌توان زندگی و زیارت را آسان‌تر کرد و در عین حال همۀ فضای خاطره و معنویت را از میان نبرد. همچنین می‌توان به منافع مادی، ملی و سرزمینی، در طول منافع معنوی اندیشید. می‌توان به این اندیشید که زندگی بهتر برای همۀ مردم ایران و مسلمانان دوستدار اهل بیت (ع) در حفظ معنویت فضای مرتبط با قطب اهل بیت (ع) در این سرزمین است.
۶. متأسفانه برخی از مدیران، ولو با نیت خیر، در پی کسب درآمد برای شهر از طریق توریسم متداول هستند و تفاوتی بین توریسم در شهرهای گردشگاهی با توریسم فرهنگی و زیارتی قائل نیستند. پیداست که کسب درآمد از هر راهی شایستۀ مشهدالرضا نیست. باید با بازنگری بنیادین در مبانی و رویکردها، توان مدیریتی و کارشناسی کشور را در خدمت نجات مشهد درآورد و هستۀ هویت و تاریخ این شهر آشفته را احیا کرد.
۷. مشهد در معرض آسیب‏های اجتماعی، فرهنگی و هویتی قرار گرفته است و بیم آن است که در آینده‌ای نه‌چندان دور، این آسیب‌ها گسترش یابد و نظام مادی و معنوی شهر را متلاشی کند. یک وجه این آسیب‌ها ناشی از نادیده گرفتن و نابود کردنِ حیات بافتی است که تا دیروز خاطره‏ساز و فرهنگ‏آفرین بود؛ بافتی که زمینۀ تعلق خاطر و وابستگی عاطفی مردمِ حاضر و زائر را به شهر فراهم می‌کرد. تخریب محلات قدیم، که مجموعه‏ای آکنده از فرهنگ دینی و ملی و شبکه‌ای درهم‌تنیده از نهادهای مدنی و هویتی چون مساجد، حسینیه‌ها، مدارس علمیه، تکایا، بیوت علما، بازارها، حمام‏ها، گذرها و دیگر کانون‏های ارزشمند بود، شیرازۀ هویتی شهر را گسسته است و مناره‏های هویت را درحصار برج‏های هویت‏ستیزی گرفتار نموده است. از آن مهم‏تر، کوچاندن اجباری مردم اصیل و بومی از میزان تأثیر فرهنگی و هویتی این بافت ارزشمند بسیار کاسته است؛ و اکنون بیم محو کامل آن می‏رود. وجه دیگر این آسیب‌ها، سرایتِ آتش این بی‏تدبیری‏ها به سراسر شهر مقدس مشهد است. در آن صورت، محلات، باغ‌ها، پارک‏ها، و حتی کوه‌ها را می‏سوزاند و باب‌هایی به نام جذب سرمایه به سوی نابودی مشهد، به منزلۀ شهر معصوم، می‏گشاید. در آن صورت، زیارت در غوغای داد و ستد گم خواهد شد؛ بیش از هزار سال میراث معنوی شهر از میان خواهد رفت؛ و قطب معنویتِ ایران‌زمین به قطب هیاهو و پوچی و غفلت تبدیل خواهد شد.
اینها مقدماتی است که اصحاب ‌نظر می‌توانند در مورد هریک، نظر کارشناسانه و مستند خود را به محضر حضرات ‌عالی عرضه کنند. بر اساس این مقدمات، ضروری است برای توقف این فاجعه که همچنان ادامه دارد و پیش از آنکه دامنۀ فاجعه به حد جبران‌ناپذیر برسد، دستور فرمایید هشت بند ذیل در کمترین زمان ممکن محقق و الزامات مدیریتی-اجرایی، تقنینی، و نظارتی-قضایی مترتب بر آنها تمهید شود:
۱. توقف فوری تخریب بافت پیرامون حرم مطهر رضوی؛
۲. تشکیل کمیته ملی نجات بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در بالاترین سطح و کوتاه‌ترین زمان ممکن؛
۳. مبنا قرار گرفتن دستورات مورخ فروردین ۱۳۸۶ مقام معظم رهبری، مد ظله العالی، مشتمل بر تذکراتی جدی و مبنایی بابت هرگونه طرح و اقدامی در بافت پیرامون حرم مطهر حضرت رضا (ع) و لزوم برخورد با تخلفات، اهمال‏ها و عدم نظارت‏های صورت گرفته قبلی که وضع آشفته کنونی را سبب شده است؛
۴. در دستورکار قرارگرفتن تثبیت و یا احیاء و بازآفرینی مجدد صدها کانون هویت‏ساز این بافت ارزشمند معنوی اعم از محلات، سکونتگاه‏ها، بیوت علما، مدارس علمیه، گذرها، راسته‏ها، بازارها و اساساً تجدید حیات مدنی بافت؛ و بعلاوه، تدوین و تصویب عاجل ضوابط حریم منظر تاریخی و فرهنگی متناسب با شأن والای حرم مطهر حضرت رضا (ع)؛
۵. تغییر اساسی در سازمان مشاوره‏ای، نظارتی و اجرایی طرح‏های مربوط به بافت پیرامون حرم مطهر رضوی و اصلاح بنیادین مبانی، رویکردها و فرآیندها به جای صرفاً تغییرات جزئی در طرح‏ها و مشاورین؛
۶. منع و طرد رفتار با شهر زیارتی مشهد، به‏ویژه بافت پیرامونی حرم مطهر، به مثابه کالای اقتصادی؛ و نیز نفی سیاست خودگردانی طرح و در مقابل، تخصیص منابع و اعتبارات کافی ملی و دولتی به این محدوده حساس، استراتژیک و منحصر به‏فرد؛
۷. تدبیر امر زیارت و امور بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در سطحی کلان و در خور جایگاه این کانون بی‏بدیل؛ و از جمله، سپردن زمام سیاستگذاری، مدیریتی و نظارتی این منطقه به متخصصان و مدیران مجرب، متدین و آگاه به جنبه‌های هویتی، اجتماعی و فرهنگی آن با راهبری و نظارت جامع و فراگیر نهاد و یا شورایی تخصصی و ملی متشکل از خبرگان؛
۸. ممانعت از سرایت این نوع فهم غلط و هویت‏سوز از توسعه در دیگر شهرهای مذهبی و زیارتی از جمله قم و شیراز؛ به‏ویژه جهت جلوگیری از تکرار تجربۀ تلخ مشهد حول حرم‏های مطهر در شهرهای مقدس نجف و کربلا.
از خدای مهربان برای شما توفیق خدمت بیشتر می‌طلبیم.

photo_2017-02-23_08-46-18

این نامه به امضای 220 نفر از نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی رسیده است همچنین این نامه به امضای حضرات آیات عظام و حجج اسلام  و نخبگان رسیده است
حضرات آیات عظام و حجج اسلام
1_آیت ا… حاج شیخ مهدی مروارید؛ عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان عالم برجسته 2_آیت ا… سیدمحمد مهدی موسوی خلخالی؛ عالم برجسته و استاد خارج حوزه علمیه مشهد3_آیت ا… سیدجعفر سیدان؛ عالم و استاد برجسته حوزه علمیه مشهد4_ آیت ا… سیدمحمد حسینی الموسوی زنجانی؛ عالم برجسته و استاد خارج حوزه علمیه مشهد 5_حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر الهی خراسانی؛ موسس و مدیرعامل سابق بنیاد پژوهشهای اسلامی 6_حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی طباطبایی؛ استاد برجسته اخلاق و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی 7 _حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدجعفر طباطبایی؛عضو کمیسیون فرهنگ و تهذیب حوزه علمیه مشهد8_حجت الاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا مصباحی مقدم؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی 9_ حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا درایتی؛ استاد خارج حوزه علمیه مشهد10_حجت الاسلام والمسلمین  محمود واعظ شهیدی؛ واعظ برجسته و استاد تبلیغ دینی11_ حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نظافت یزدی؛ واعظ برجسته دینی و مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد12_حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد مروارید؛ استاد برجسته حوزه علمیه خراسان13_حجت الاسلام والمسلمین محمود مروی سماورچی؛ نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و ساکن قدیمی بافت 14_حجت الاسلام والمسلمین حسین سبحانی نیا؛  نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی15_حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی اصغر حسینی؛ امام جمعه موقت مشهد16_حجت الاسلام والمسلمین دکتر یعقوبعلی برجی؛ عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه و مدیر علمی دانشنامه امام رضا(ع) 17_حجت الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی؛ استاد خارج حوزه علمیه مشهد و عضو هیئت علمی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) 18_حجت الاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا صدیق اورعی؛ عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی19_حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید واعظ شهیدی؛ استاد دانشگاه شهید مطهری(مشهد) 20_ حجت الاسلام علی اصغر لطفی؛ عضو شورای اسلامی شهر مشهد 21 _حجت الاسلام محمدجواد تقوی بجنوردی؛ تولیت موقوفه مرحوم حاج محمد تقی معروف به بجنوردی و…
نخبگان کشوری 
1_ دکتر عماد افروغ؛ استاد دانشگاه و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و عضو شورای فرهنگ عمومی کشور 2_دکتر سیدمهدی حجت؛ قائم مقام سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 3_ مهندس سیدمحمد بهشتی؛ رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 4_ دکتر هادی خانیکی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات5_ دکتر ابراهیم فیاض؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران6_ دکتر محمدامین قانعی راد؛  عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و رئیس پیشین انجمن جامعه شناسان ایران7_ دکتر حسن بلخاری قهی؛ مدیر گروه مطالعات عالی هنر در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران8_دکتر محمدمهدی طهرانچی؛ رئیس دانشگاه شهید بهشتی تهران9_ دکتر احمد توکلی؛ استاد دانشگاه و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی10_ دکتر محمدجعفر یاحقی؛ عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی11_دکتر حسن سبحانی؛  استاد دانشگاه و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی 12_ دکتر عباس کاظمی؛ عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری13_دکتر مهرداد قیومی بیدهندی؛ عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی 14_ دکتر محسن رنانی؛ عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان 15_ دکتر احمد پاکتچی؛ مدیر گروه علوم قرآنی و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) و مدیر اجرایی دایرةالمعارف بزرگ اسلامی 16_ دکتر محمود نجاتی حسینی؛ مدیر بخش جامعه شناسی دین، موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران17_ دکتر حمیدرضا ربیعی؛ رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف 18_ دکتر سیدعبدالهادی دانشپور؛ مدیر گروه شهرسازی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران19_ دکتر علی اصغر محکی؛  عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر ستاد پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 20_مهندس حسین امینی؛ نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و استاندار اسبق استان سیستان و بلوچستان 21_ مهندس حمید عرفانیان؛ مشاور معاون وزارت راه و شهرسازی 22_ دکتر محمدرضا رحیم زاده؛ عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر تهران 23_ دکتر سیاوش صابری کاخکی؛ مدیرکل پیشین حفظ و احیای بناها، بافتها و محوطه های تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 24_ مهندس سهراب مشهودی؛ استاد دانشگاه و دبیر گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور25_ مهندس محمد عدالت خواه؛ عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز 26_ مهندس سعید سادات نیا؛ عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز 27_ مهندس جلال آزادی سلیمانیه؛ دبیر انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز 28_ مهندس اسماعیل توکلی مهر؛ عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز29_ مهندس اردلان حسینی؛ عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز 30_ دکتر محمدرحیم رهنما؛ رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد 31_ دکتر علی سرافراز یزدی؛ رئیس اسبق دانشگاه فردوسی و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی 32_ مهندس محمدرضا دیمه کار؛ عضو شورای اسلامی شهر مشهد 33_ آقای برزو دبیریان؛ عضو شورای اسلامی شهر مشهد 34_آقای محمدحسین جهانبخش؛ عضو شورای اسلامی شهر مشهد 35_ دکتر براتعلی خاکپور؛ عضو هیئت علمی گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد و عضو شورای اسلامی شهر مشهد 36_ دکتر سیدحسین نوعی؛ استاد دانشگاه و رئیس موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری 37_ دکتر محسن طبسی؛ مدیر گروه معماری دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد 38_ دکتر حبیب رجبی مشهدی؛ رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد39_ دکتر علی یوسفی؛ استاد دانشگاه و معاون فرهنگی و اجتماعی سابق دانشگاه فردوسی مشهد 40_ دکتر محسن نوغانی دخت بهمنی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی41_ مهندس رجبعلی لباف خانیکی؛ مدیرکل پیشین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی 42_ مهندس کامبیز حاجی قاسمی؛ استاد دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی 43_آقای غلامرضا موسوی؛ دبیر هیات رییسه شورای عالی تهیه کنندگان سینما 44_ دکتر محمدمهدی فتوره چی؛ معاون پژوهشی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران 45_ دکتر حسین اکبری؛ عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد 46_ دکتر جبار رحمانی؛ مدیر گروه مطالعات فرهنگی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 47_ دکتر زهرا اهری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی 48_ دکتر محمدسعید احدیان؛ مدیر مسئول روزنامه خراسان 49_ دکتر سعید شعرباف تبریزی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام رضا(ع) و رئیس دبیرخانه شورای راهبری پیوست فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد 50_ دکتر محمود مروارید؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه دانش های بنیادی 51_ دکتر محمدمهدی برادران؛ معاون سابق برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد 52_آقای حاج سیدمهدی هاشمی مصطفوی؛ تاجر پیشکسوت صنعت فرش مشهد و ساکن قدیمی بافت 53_ آقای حاج سیدمجتبی مجتهدزاده؛ مدیر سابق شهری مشهد 54_ آقای حاج سیدمحمدحسن خامنه ای؛ مدیرکل اسبق ارشاد استان خراسان 55_آقای حاج مهدی صدر هاشمی؛ بزرگ صنف طلافروشی مشهد و ساکن قدیمی بافت 56_آقای حاج حسین شادکام؛ معاون سابق فرهنگی و اجتماعی شهرداری  مشهد و مشاور مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی 57_ آقای حاج سید جعفر ماهرخسار؛ مداح پیشکسوت و از ساکنین قدیمی بافت 58_آقای ایمان شمسایی؛ مدیر مسئول روزنامه قدس 59_ دکتر جلیل معماریانی؛ مدرس حوزه و دانشگاه60_ آقای وحیدجلیلی؛ معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد 61_ آقای حاج احمد سعیدی نجات؛ پدر شهید و از مدیران بناهای فرهنگی،  آموزشی مرحوم عابدزاده 62_ مهندس علی صالح آبادی؛ نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و مدیر مسئول روزنامه ستاره صبح
و جمعی دیگر از روحانیون و شخصیت ها….

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه