رفتن به بالا
  • پنجشنبه - 5 اسفند 1395 - 05:23
  • کد خبر : ۳۵۲۸۱
  • مشاهده :  11 بازدید
  • چاپ خبر : بافت اطراف حرم رضوی نگاه ملی می طلبد/ تخریب محلات قدیم، شیرازۀ هویتی شهر را گسسته است
300 نفر از علما و شخصیت ها طی نامه ای 8 بندی خواستار ورود سران قوا به معضل بافت اطراف حرم شدند

بافت اطراف حرم رضوی نگاه ملی می طلبد/ تخریب محلات قدیم، شیرازۀ هویتی شهر را گسسته است

طرح احیا و نوسازی بافت های فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی در سال ۷۱ به پیشنهاد وزیر وقت مسکن و شهرسازی به عنوان طرحی ملی و با هدف رفع ناهنجاری های اجتماعی و ساختار نامناسب این محدوده از کلان شهر مشهد پیشنهاد شد، این نوسازی و بهساز ی اطراف حرم مطهر رضوی در تاریخ۹/۳/ ۷۴ […]

Print Friendly

طرح احیا و نوسازی بافت های فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی در سال ۷۱ به پیشنهاد وزیر وقت مسکن و شهرسازی به عنوان طرحی ملی و با هدف رفع ناهنجاری های اجتماعی و ساختار نامناسب این محدوده از کلان شهر مشهد پیشنهاد شد، این نوسازی و بهساز ی اطراف حرم مطهر رضوی در تاریخ۹/۳/ ۷۴ در جلسه  کمیسیون ماده ۵شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید. اکنون بعد از گذشت بیش از ۲۰ سال این طرح به بن بست فرهنگی و اجتماعی شدیدی برخورد کرد. مشکل اصلی این طرح تاکید بر خودگردانی احیای این بافت است که باعث می شود الزامات رعایت منافع مادی ، اجازه ندهد ضرورت های فرهنگی ، اجتماعی، و معماری مورد توجه کامل قرار گیرد درحالی که مکانی با اهمیت فرهنگی ، معنوی و اقتصادی اطراف حرم مطهر رضوی به اندازه ای است که ضرورت دارد با نگاهی ملی و تمدن ساز احیای این منطقه در دستور کار مسئولین جمهوری اسلامی قرار گیرد. براین اساس طی نامه ای سران سه قوه به عنوان مسئول داشتن نگاه ملی مورد خطاب بیش از ۸۰ نفر از علما و شخصیت ها و ۲۲۰ نفر از نمایندگان دهمین دوره مجلس قرار گرفتند و از آنها طی ۸ بند خواسته شده است با تشکیل کمیته ملی نجات بافت ، سیاست خودگردانی طرح  نفی شده و منابع و اعتبارات کافی ملی و دولتی به این محدوده  حساس و استراتژیک اختصاص یابد.

 

مشروح نامه به شرح زیر می باشد:
جناب حجت‌الاسلام و المسلمین آقای دکتر حسن روحانی؛ ریاست محترم جمهور
جناب آقای دکتر علی لاریجانی؛ ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
جناب آیت ا… آقای حاج شیخ صادق آملی لاریجانی؛ ریاست محترم قوه قضائیه
با سلام و احترام؛
مستحضرید که در دهه‌های اخیر، وضع شهر مشهد آن‌چنان در حال دگرگونی است که دیگر به‌دشواری می‏توان آن را چون شهری زیارتی بازشناخت یا حتی شباهت آن را به شهری دینی دریافت. یک دلیل اساسی این بحران، تخریب بیش از چهل درصد از بافت زیارتی-تاریخیِ پیرامون حرم شریف رضوی است. ما امضاکنندگان این نامه، دردمندانه توجه حضرات‌عالی را، که بالاترین مقام‏های اجرایی، تقنینی و قضایی کشورید، به چند نکته جلب می‌کنیم:
۱. برخی از شهرهای جهان، پیرامون مرکزی قوی شکل گرفته است. گاهی این مرکز، مرکزی تجاری و اقتصادی است؛ گاهی مرکزی فرهنگی؛ گاهی مرکزی فرهنگی ‌ـ تاریخی؛ گاهی مرکزی طبیعی؛ و گاهی مرکزی دینی (و ناگزیر فرهنگی و تاریخی). پیداست که جسم و جان این شهرها از مرکزشان متأثر می‌شود. فرق است میان شهری که مرکز آن “وال‌استریت” و “منهتن” یا مال‌های عظیم باشد، با شهری که مرکز آن رودخانه یا دریاچه‌ای باشد، با شهری که مرکز آن مزار یک «ولی‌ ا…» باشد.
۲. شهر مشهد در طی بیش از هزار سال بر گرد مضجع شریف حضرت علی بن موسی الرضا (ع) شکل گرفته و حتی نام آن برگرفته از اوست. در طی قرن‏ها، هزاران هزار مؤمن و شیفتۀ فرزند پیامبر خدا (ص) این شهر را اندک‌اندک ساخته‌اند؛ آن را در طی هزاران تجربه چنان برآورده‌اند که با زیارت، با ذکر، و با دیدار آن بزرگوار متناسب باشد؛ در طی سده‌ها، با خاطرات آن عجین شده‌‏اند، چندان‌که آن ترکیب‌های کالبدی که در طی این سالیان و سده‌ها پدید آمده است گویی با یاد و دیدار آن بزرگوار یکی شده است.
۳. امروزه، در دنیای جدید، زندگی انسان‌ها، از جمله زندگی مردم مشهد و طرز زیستن و زیارت کردن و معیشت آنان و همۀ زائرانِ مضجع آن بزرگوار دگرگون شده است. هرچند ما موظفیم که بافت‌های تاریخی را بهسازی کنیم؛ آن‌چنان که برای زندگی بهتر و زیباتر حاضران و مسافران این شهر مناسب باشد، اما هم عقل انسان و هم تجربۀ جهانیِ بازسازی و بهسازی و مرمت شهری نشان می‌دهد که بهسازی بافت‌های تاریخی با ویران کردن آنها مساوی نیست. لازمۀ بهسازی این بافت‌ها این نیست که آنها را به نام «فرسوده» از میان ببریم.
۴. تحول در بافت پیرامون حرم مطهر امری ناگزیر است؛ اما هر تحولی بر مبنای تصوری از وضع مطلوب صورت می‌گیرد. آیا تصور مطلوب ما از بافت پیرامون حرمِ ولی‌ ا… با تصور وهابیان، که بافت تاریخی قدمگاه اولیای خدا را در پیرامون حرمین شریفین از میان بردند، یکی است؟ آیا تصور ما از چنین بافتی با شهرهای نوخاسته و بی‌بنیاد و برساختۀ کشورهای جنوب خلیج فارس یکسان است؟
۵. امضاکنندگان واقف‌اند که تحول در بافت‌های فرهنگی و دینی نیز آن‌گاه پایدار و ماندگار است که در آن به منافع مادی هم توجه شود. اما توجه به منافع مادی همواره در تعارض با حفظ سرشت فرهنگی و معنوی این بافت‌ها نیست. متأسفانه داعیه‌داران منافع مادی در کشور ما سال‌هاست چنان وانمود می‌کنند که پیشرفت و توسعه و رفاه و نو بودن و نو زیستن در گروی نابود کردن بافت تاریخی و نشاندن هیئت‌های شهری بی‌مایه و دنیازده به جای آن است. حال آن‏که می‌توان حفظ بافت تاریخی را با منافع متعارف و متعادل مادی گرد آورد؛ می‌توان زندگی و زیارت را آسان‌تر کرد و در عین حال همۀ فضای خاطره و معنویت را از میان نبرد. همچنین می‌توان به منافع مادی، ملی و سرزمینی، در طول منافع معنوی اندیشید. می‌توان به این اندیشید که زندگی بهتر برای همۀ مردم ایران و مسلمانان دوستدار اهل بیت (ع) در حفظ معنویت فضای مرتبط با قطب اهل بیت (ع) در این سرزمین است.
۶. متأسفانه برخی از مدیران، ولو با نیت خیر، در پی کسب درآمد برای شهر از طریق توریسم متداول هستند و تفاوتی بین توریسم در شهرهای گردشگاهی با توریسم فرهنگی و زیارتی قائل نیستند. پیداست که کسب درآمد از هر راهی شایستۀ مشهدالرضا نیست. باید با بازنگری بنیادین در مبانی و رویکردها، توان مدیریتی و کارشناسی کشور را در خدمت نجات مشهد درآورد و هستۀ هویت و تاریخ این شهر آشفته را احیا کرد.
۷. مشهد در معرض آسیب‏های اجتماعی، فرهنگی و هویتی قرار گرفته است و بیم آن است که در آینده‌ای نه‌چندان دور، این آسیب‌ها گسترش یابد و نظام مادی و معنوی شهر را متلاشی کند. یک وجه این آسیب‌ها ناشی از نادیده گرفتن و نابود کردنِ حیات بافتی است که تا دیروز خاطره‏ساز و فرهنگ‏آفرین بود؛ بافتی که زمینۀ تعلق خاطر و وابستگی عاطفی مردمِ حاضر و زائر را به شهر فراهم می‌کرد. تخریب محلات قدیم، که مجموعه‏ای آکنده از فرهنگ دینی و ملی و شبکه‌ای درهم‌تنیده از نهادهای مدنی و هویتی چون مساجد، حسینیه‌ها، مدارس علمیه، تکایا، بیوت علما، بازارها، حمام‏ها، گذرها و دیگر کانون‏های ارزشمند بود، شیرازۀ هویتی شهر را گسسته است و مناره‏های هویت را درحصار برج‏های هویت‏ستیزی گرفتار نموده است. از آن مهم‏تر، کوچاندن اجباری مردم اصیل و بومی از میزان تأثیر فرهنگی و هویتی این بافت ارزشمند بسیار کاسته است؛ و اکنون بیم محو کامل آن می‏رود. وجه دیگر این آسیب‌ها، سرایتِ آتش این بی‏تدبیری‏ها به سراسر شهر مقدس مشهد است. در آن صورت، محلات، باغ‌ها، پارک‏ها، و حتی کوه‌ها را می‏سوزاند و باب‌هایی به نام جذب سرمایه به سوی نابودی مشهد، به منزلۀ شهر معصوم، می‏گشاید. در آن صورت، زیارت در غوغای داد و ستد گم خواهد شد؛ بیش از هزار سال میراث معنوی شهر از میان خواهد رفت؛ و قطب معنویتِ ایران‌زمین به قطب هیاهو و پوچی و غفلت تبدیل خواهد شد.
اینها مقدماتی است که اصحاب ‌نظر می‌توانند در مورد هریک، نظر کارشناسانه و مستند خود را به محضر حضرات ‌عالی عرضه کنند. بر اساس این مقدمات، ضروری است برای توقف این فاجعه که همچنان ادامه دارد و پیش از آنکه دامنۀ فاجعه به حد جبران‌ناپذیر برسد، دستور فرمایید هشت بند ذیل در کمترین زمان ممکن محقق و الزامات مدیریتی-اجرایی، تقنینی، و نظارتی-قضایی مترتب بر آنها تمهید شود:
۱. توقف فوری تخریب بافت پیرامون حرم مطهر رضوی؛
۲. تشکیل کمیته ملی نجات بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در بالاترین سطح و کوتاه‌ترین زمان ممکن؛
۳. مبنا قرار گرفتن دستورات مورخ فروردین ۱۳۸۶ مقام معظم رهبری، مد ظله العالی، مشتمل بر تذکراتی جدی و مبنایی بابت هرگونه طرح و اقدامی در بافت پیرامون حرم مطهر حضرت رضا (ع) و لزوم برخورد با تخلفات، اهمال‏ها و عدم نظارت‏های صورت گرفته قبلی که وضع آشفته کنونی را سبب شده است؛
۴. در دستورکار قرارگرفتن تثبیت و یا احیاء و بازآفرینی مجدد صدها کانون هویت‏ساز این بافت ارزشمند معنوی اعم از محلات، سکونتگاه‏ها، بیوت علما، مدارس علمیه، گذرها، راسته‏ها، بازارها و اساساً تجدید حیات مدنی بافت؛ و بعلاوه، تدوین و تصویب عاجل ضوابط حریم منظر تاریخی و فرهنگی متناسب با شأن والای حرم مطهر حضرت رضا (ع)؛
۵. تغییر اساسی در سازمان مشاوره‏ای، نظارتی و اجرایی طرح‏های مربوط به بافت پیرامون حرم مطهر رضوی و اصلاح بنیادین مبانی، رویکردها و فرآیندها به جای صرفاً تغییرات جزئی در طرح‏ها و مشاورین؛
۶. منع و طرد رفتار با شهر زیارتی مشهد، به‏ویژه بافت پیرامونی حرم مطهر، به مثابه کالای اقتصادی؛ و نیز نفی سیاست خودگردانی طرح و در مقابل، تخصیص منابع و اعتبارات کافی ملی و دولتی به این محدوده حساس، استراتژیک و منحصر به‏فرد؛
۷. تدبیر امر زیارت و امور بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در سطحی کلان و در خور جایگاه این کانون بی‏بدیل؛ و از جمله، سپردن زمام سیاستگذاری، مدیریتی و نظارتی این منطقه به متخصصان و مدیران مجرب، متدین و آگاه به جنبه‌های هویتی، اجتماعی و فرهنگی آن با راهبری و نظارت جامع و فراگیر نهاد و یا شورایی تخصصی و ملی متشکل از خبرگان؛
۸. ممانعت از سرایت این نوع فهم غلط و هویت‏سوز از توسعه در دیگر شهرهای مذهبی و زیارتی از جمله قم و شیراز؛ به‏ویژه جهت جلوگیری از تکرار تجربۀ تلخ مشهد حول حرم‏های مطهر در شهرهای مقدس نجف و کربلا.
از خدای مهربان برای شما توفیق خدمت بیشتر می‌طلبیم.

photo_2017-02-23_08-46-18

این نامه به امضای ۲۲۰ نفر از نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی رسیده است همچنین این نامه به امضای حضرات آیات عظام و حجج اسلام  و نخبگان رسیده است
حضرات آیات عظام و حجج اسلام
۱_آیت ا… حاج شیخ مهدی مروارید؛ عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان عالم برجسته ۲_آیت ا… سیدمحمد مهدی موسوی خلخالی؛ عالم برجسته و استاد خارج حوزه علمیه مشهد۳_آیت ا… سیدجعفر سیدان؛ عالم و استاد برجسته حوزه علمیه مشهد۴_ آیت ا… سیدمحمد حسینی الموسوی زنجانی؛ عالم برجسته و استاد خارج حوزه علمیه مشهد ۵_حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر الهی خراسانی؛ موسس و مدیرعامل سابق بنیاد پژوهشهای اسلامی ۶_حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی طباطبایی؛ استاد برجسته اخلاق و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ۷ _حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدجعفر طباطبایی؛عضو کمیسیون فرهنگ و تهذیب حوزه علمیه مشهد۸_حجت الاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا مصباحی مقدم؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ۹_ حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا درایتی؛ استاد خارج حوزه علمیه مشهد۱۰_حجت الاسلام والمسلمین  محمود واعظ شهیدی؛ واعظ برجسته و استاد تبلیغ دینی۱۱_ حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نظافت یزدی؛ واعظ برجسته دینی و مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد۱۲_حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد مروارید؛ استاد برجسته حوزه علمیه خراسان۱۳_حجت الاسلام والمسلمین محمود مروی سماورچی؛ نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و ساکن قدیمی بافت ۱۴_حجت الاسلام والمسلمین حسین سبحانی نیا؛  نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی۱۵_حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی اصغر حسینی؛ امام جمعه موقت مشهد۱۶_حجت الاسلام والمسلمین دکتر یعقوبعلی برجی؛ عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه و مدیر علمی دانشنامه امام رضا(ع) ۱۷_حجت الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی؛ استاد خارج حوزه علمیه مشهد و عضو هیئت علمی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) ۱۸_حجت الاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا صدیق اورعی؛ عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی۱۹_حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید واعظ شهیدی؛ استاد دانشگاه شهید مطهری(مشهد) ۲۰_ حجت الاسلام علی اصغر لطفی؛ عضو شورای اسلامی شهر مشهد ۲۱ _حجت الاسلام محمدجواد تقوی بجنوردی؛ تولیت موقوفه مرحوم حاج محمد تقی معروف به بجنوردی و…
نخبگان کشوری 
۱_ دکتر عماد افروغ؛ استاد دانشگاه و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و عضو شورای فرهنگ عمومی کشور ۲_دکتر سیدمهدی حجت؛ قائم مقام سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ۳_ مهندس سیدمحمد بهشتی؛ رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ۴_ دکتر هادی خانیکی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات۵_ دکتر ابراهیم فیاض؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران۶_ دکتر محمدامین قانعی راد؛  عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و رئیس پیشین انجمن جامعه شناسان ایران۷_ دکتر حسن بلخاری قهی؛ مدیر گروه مطالعات عالی هنر در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران۸_دکتر محمدمهدی طهرانچی؛ رئیس دانشگاه شهید بهشتی تهران۹_ دکتر احمد توکلی؛ استاد دانشگاه و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی۱۰_ دکتر محمدجعفر یاحقی؛ عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی۱۱_دکتر حسن سبحانی؛  استاد دانشگاه و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ۱۲_ دکتر عباس کاظمی؛ عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری۱۳_دکتر مهرداد قیومی بیدهندی؛ عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی ۱۴_ دکتر محسن رنانی؛ عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان ۱۵_ دکتر احمد پاکتچی؛ مدیر گروه علوم قرآنی و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) و مدیر اجرایی دایرةالمعارف بزرگ اسلامی ۱۶_ دکتر محمود نجاتی حسینی؛ مدیر بخش جامعه شناسی دین، موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران۱۷_ دکتر حمیدرضا ربیعی؛ رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف ۱۸_ دکتر سیدعبدالهادی دانشپور؛ مدیر گروه شهرسازی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران۱۹_ دکتر علی اصغر محکی؛  عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر ستاد پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۰_مهندس حسین امینی؛ نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و استاندار اسبق استان سیستان و بلوچستان ۲۱_ مهندس حمید عرفانیان؛ مشاور معاون وزارت راه و شهرسازی ۲۲_ دکتر محمدرضا رحیم زاده؛ عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر تهران ۲۳_ دکتر سیاوش صابری کاخکی؛ مدیرکل پیشین حفظ و احیای بناها، بافتها و محوطه های تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ۲۴_ مهندس سهراب مشهودی؛ استاد دانشگاه و دبیر گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور۲۵_ مهندس محمد عدالت خواه؛ عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز ۲۶_ مهندس سعید سادات نیا؛ عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز ۲۷_ مهندس جلال آزادی سلیمانیه؛ دبیر انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز ۲۸_ مهندس اسماعیل توکلی مهر؛ عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز۲۹_ مهندس اردلان حسینی؛ عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز ۳۰_ دکتر محمدرحیم رهنما؛ رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد ۳۱_ دکتر علی سرافراز یزدی؛ رئیس اسبق دانشگاه فردوسی و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ۳۲_ مهندس محمدرضا دیمه کار؛ عضو شورای اسلامی شهر مشهد ۳۳_ آقای برزو دبیریان؛ عضو شورای اسلامی شهر مشهد ۳۴_آقای محمدحسین جهانبخش؛ عضو شورای اسلامی شهر مشهد ۳۵_ دکتر براتعلی خاکپور؛ عضو هیئت علمی گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد و عضو شورای اسلامی شهر مشهد ۳۶_ دکتر سیدحسین نوعی؛ استاد دانشگاه و رئیس موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری ۳۷_ دکتر محسن طبسی؛ مدیر گروه معماری دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد ۳۸_ دکتر حبیب رجبی مشهدی؛ رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد۳۹_ دکتر علی یوسفی؛ استاد دانشگاه و معاون فرهنگی و اجتماعی سابق دانشگاه فردوسی مشهد ۴۰_ دکتر محسن نوغانی دخت بهمنی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی۴۱_ مهندس رجبعلی لباف خانیکی؛ مدیرکل پیشین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ۴۲_ مهندس کامبیز حاجی قاسمی؛ استاد دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی ۴۳_آقای غلامرضا موسوی؛ دبیر هیات رییسه شورای عالی تهیه کنندگان سینما ۴۴_ دکتر محمدمهدی فتوره چی؛ معاون پژوهشی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران ۴۵_ دکتر حسین اکبری؛ عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد ۴۶_ دکتر جبار رحمانی؛ مدیر گروه مطالعات فرهنگی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۴۷_ دکتر زهرا اهری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ۴۸_ دکتر محمدسعید احدیان؛ مدیر مسئول روزنامه خراسان ۴۹_ دکتر سعید شعرباف تبریزی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام رضا(ع) و رئیس دبیرخانه شورای راهبری پیوست فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد ۵۰_ دکتر محمود مروارید؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه دانش های بنیادی ۵۱_ دکتر محمدمهدی برادران؛ معاون سابق برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد ۵۲_آقای حاج سیدمهدی هاشمی مصطفوی؛ تاجر پیشکسوت صنعت فرش مشهد و ساکن قدیمی بافت ۵۳_ آقای حاج سیدمجتبی مجتهدزاده؛ مدیر سابق شهری مشهد ۵۴_ آقای حاج سیدمحمدحسن خامنه ای؛ مدیرکل اسبق ارشاد استان خراسان ۵۵_آقای حاج مهدی صدر هاشمی؛ بزرگ صنف طلافروشی مشهد و ساکن قدیمی بافت ۵۶_آقای حاج حسین شادکام؛ معاون سابق فرهنگی و اجتماعی شهرداری  مشهد و مشاور مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ۵۷_ آقای حاج سید جعفر ماهرخسار؛ مداح پیشکسوت و از ساکنین قدیمی بافت ۵۸_آقای ایمان شمسایی؛ مدیر مسئول روزنامه قدس ۵۹_ دکتر جلیل معماریانی؛ مدرس حوزه و دانشگاه۶۰_ آقای وحیدجلیلی؛ معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد ۶۱_ آقای حاج احمد سعیدی نجات؛ پدر شهید و از مدیران بناهای فرهنگی،  آموزشی مرحوم عابدزاده ۶۲_ مهندس علی صالح آبادی؛ نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و مدیر مسئول روزنامه ستاره صبح
و جمعی دیگر از روحانیون و شخصیت ها….

Print Friendly

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه