گزارش شماره يك هیأت تحقیق و تفحص مجلس از دانشگاه آزاد(2)

رجانیوز منتشر کرد:

با توجه به ماده 16 و بند هـ ماده 9 اساسنامه (ضرورت اخذ مجوز توسعه واحدها از شورای گسترش آموزش عالی)، اسناد و مدارک موجود در شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم نشان می‌دهد از سال 66 تا کنون، این ماده از اساسنامه ‌به هیچ‌عنوان از سوی دانشگاه آزاد اسلامی رعایت نشده است…

7-12- در نخستین ماههای سال 1380 به دلیل ابهام پیش‌آمده در بند «و» ماده 152 برنامه پنج‌ساله توسعه سوم، با نظر شورایعالی انقلاب فرهنگی فعالیت کمیته سه نفره ارزیابی رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی موقتاً متوقف می‌شود.
ریاست دانشگاه آزاد اسلامی طی نامه شماره 133030/10 مورخ 21/7/80 خطاب به دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی اعلام می‌کند (60):
«در حال حاضر تعداد 354 فقره پرونده رشته‌های تحصیلی در مقاطع مختلف در شورای گسترش آموزش عالی و کمیته ارزیابی بلاتکلیف می‌باشد که تاکنون هیچ اقدامی روی آنها صورت نگرفته و به دانشگاه آزاد اسلامی جوابی داده نشده است.»
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن بررسی ادعای رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، جوابیه‌ای را طی نامه شماره 1178/22 مورخ 22/2/81 برای دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی ارسال می‌دارد (61). این جوابیه نشان می‌دهد که ادعای رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر بلاتکلیف بودن وضعیت پرونده‌های ارسالی به وزارت علوم و عدم اقدام آن وزارتخانه بر روی آنها و ارسال نکردن پاسخ به دانشگاه آزاد اسلامی، خلاف واقع بوده است. گزارش مستند معاونت آموزشی وزارت علوم، که توسط آقای دکتر جعفر توفیقی به شورایعالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است، نشان می‌دهد که از 354 فقره پرونده ارسالی از سوی دانشگاه آزاد اسلامی به آن وزارتخانه، در حدود 200 پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته و پاسخ مثبت و منفی آنها به صورت مستند و با ذکر دلایل (که اکثراً به دلیل کمبود هیأت علمی و یا امکانات با آنها مخالفت شده) به دانشگاه آزاد اسلامی ارسال شده است. تعدادی از این پرونده‌ها از آنجا که واحدهای متقاضی دارای مجوز از شورای گسترش نبوده‌اند، بررسی آنها به بعد از اخذ مجوز تأسیس واحد موکول شده است و تعدادی دیگر نیز در دستور کار شورای گسترش قرار گرفته بوده که در آن زمان هنوز مورد بررسی قرار نگرفته بودند.
بررسی‌های هیأت تحقیق و تفحص نشان می‌دهد که متأسفانه علیرغم آنکه اکثر رشته‌های ذکرشده فوق به دلیل کمبود حداقل‌های لازم هیأت علمی و امکانات، از سوی شورای عالی گسترش رد شده بودند، این رشته‌ها، توسط کمیته ارزیابی رشته‌های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی و در غیاب نماینده وزارت علوم، به تصویب رسیده است.
8-12- پیرو مذاکراتی که در حاشیه جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در تاریخ 8/2/81 بین معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌پذیرد، وزیر وقت علوم طی نامه شماره 2488/3513/2 مورخ 4/3/81 خطاب به رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی اعلام می‌نماید که آن وزارتخانه آمادگی دارد تا با ایجاد بخشی ویژه در شورای گسترش آموزش عالی، درخواستهای تأسیس رشته‌ها و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را در اسرع وقت انجام دهد (62). در این نامه آمده است:
«با انجام این مهم و جهت‌دهی توسعه دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر شورای گسترش آموزش عالی، بی‌تردید موجبات ارتقای کیفیت دانشگاه فراهم خواهد شد.»
پیرو مذاکرات و مکاتبات بین ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس هیأت امنای این دانشگاه، مقرر می‌گردد تا وزارت علوم شرایط خویش را برای تأسیس رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی به این دانشگاه اعلام نماید (63).
وزارت علوم نیز طی نامه شماره 4566/8541/2 مورخ 15/5/81، شرایط جدید تأسیس رشته‌های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی را به رئیس هیأت امنای این دانشگاه، ابلاغ می‌نماید (64). لازم به ذکر است که تا این تاریخ شورای گسترش آموزش عالی درخواستهای تأسیس رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی را بر اساس شرایط مندرج در مصوبه جلسه مورخ 23/7/73 خود که مخصوص مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی ـ غیردولتی بود، بررسی می‌نمود (65). اما شرایط جدید تأسیس رشته‌های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ‌شده به دانشگاه آزاد اسلامی تا حدودی با شرایط مندرج در مصوبه فوق‌الذکر متفاوت بود. اما رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نامه شماره 81343/30 مورخ 23/5/81 خطاب به رئیس هیأت امنای دانشگاه اعلام می‌نماید که انتظار بر این است که شورای گسترش آموزش عالی کشور درخواستهای دانشگاه را با همان ضوابط مصوب 23/7/73 بررسی نماید. (66)
رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی نیز طی نامه شماره 0109/79/257 مورخ 31/6/81 خطاب به وزیر علوم اعلام می‌دارد که:
«جناب دکتر معین توجه نمائید. اخیراً تصمیم گرفته‌ایم که با هماهنگی وزارت مسأله رشته‌ها را حل کنیم. متأسفانه آنهم کند پیش می‌رود.» (67)
وزیر علوم نیز در پاسخ به نامه فوق، طی نامه شماره 8466/13397/2 مورخ 6/8/81 خطاب به رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی اعلام می‌دارد (68):
«ضوابط اعلام‌شده برای تأسیس رشته‌های جدید دانشگاه آزاد اسلامی همان ضوابطی است که برای دانشگاههای دولتی اعمال می‌شود. برابر گرفتن این ضوابط در مورد دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاههای دولتی، با توجه به تأکید جنابعالی بر حفظ کیفیت اجرای برنامه‌های آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است. اما اگر اعمال ضوابط مصوب سال 73 شورای گسترش آموزش عالی مورد نظر و تأیید جنابعالی است، درخواست تأسیس رشته‌های جدید آن دانشگاه با توجه به مصوبه مذکور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در تاریخ 28/10/81 طی نامه‌ای خطاب به رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی اعلام می‌دارد (69):
«دانشگاه آزاد اسلامی برابر ضوابطی که در جلسه مورخ 23/7/73 شورای گسترش آموزش
عالی مخصوص رشته‌های این دانشگاه به تصویب رسیده است، عمل کرده و تاکنون هیچگونه تخطی از آن ننموده و از جائی گزارش خلاف نرسیده است!»
شایان ذکر است که مستنداتی که در بخشهای قبلی گزارش ارائه شد، نشان می‌دهد که در این مورد نیز ادعای رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خلاف واقع است، زیرا همانطور که قبلاً نمونه‌هایی ارائه گردید، بارها سازمان بازرسی کل کشور، وزارت علوم و نیز شورایعالی انقلاب فرهنگی، موارد خلاف قانون و تخلفات را به مسؤولان ارشد این دانشگاه تذکر داده بودند. در نهایت آقای دکتر جعفر توفیقی طی نامه شماره 19046/2 مورخ 24/1/82 خطاب به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی می‌آورد (70):
«بررسی درخواست تأسیس رشته‌های جدید دانشگاه آزاد اسلامی در شورای گسترش آموزش عالی مبتنی بر ضوابط مصوب سال 73 و همانگونه که مورد نظر ریاست هیأت امنای آن دانشگاه بوده است، از نظر وزارت متبوع بلامانع است. خواهشمند است دستور فرمایید درخواستهای جدید برای طرح در شورای گسترش به وزارت متبوع ارسال شود.»
9-12- علیرغم تمام تلاشهای صورت گرفته، کمیته ارزیابی رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی عملاً تا اواخر سال 83 فعال بوده و تقریباً تمامی رشته‌هایی که در این سالها از سوی شورای گسترش آموزش عالی به دلیل کمبود حداقل‌های هیأت علمی برای تأسیس رشته‌های تحصیلی و آنهم بر اساس مصوبه سال 73 شورای گسترش، مردود اعلام شده بود، به تصویب می‌رساند. در ادامه نمونه‌های دیگری از تخلفات صورت‌گرفته در تأسیس رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی بعد از کش و قوسهای بین وزارت علوم و دانشگاه آزاد (که در بالا بدان اشاره شد)، ارائه می‌گردد:
سازمان بازرسی کل کشور طی گزارش شماره 85/1313/605/2 مورخ 22/5/82 نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در مورد رشته‌های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی و تخطی کمیته ارزیابی از وظایف خویش را تأیید نموده است (71). در این گزارش آمده است:
«عملکرد کمیته ارزیابی رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در بسیاری از موارد مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نمی‌باشد و به همین دلیل حتی نماینده آن وزارتخانه (آقای دکتر خالقی مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی) در دو سال گذشته در جلسات آن کمیته حضور نیافته است و وی دلایل عدم حضور خویش را به شرح زیر اعلام می‌دارد:
1- اطلاعات مربوط به برخی رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در دفتر گسترش آموزش ‌عالی موجود نمی‌باشد. در حالیکه آئین‌نامه اجرایی قانون تأیید رشته‌های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، اشعار دارد که کمیته ارزیابی حسب مورد در دفتر گسترش آموزش عالی وزارت فرهنگ و آموزش ‌عالی و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقر شده و فعالیت خواهند داشت و سوابق و صورتجلسات در دفتر شورای گسترش مربوط نگهداری خواهد شد.
2- برخی از رشته‌ها در دفتر گسترش بررسی و نتیجه به دانشگاه آزاد اسلامی ارسال می‌گردد که با عنایت به این امر، بررسی این رشته در کمیته سه نفره ارزیابی رشته‌های تحصیلی غیرمنطقی به نظر می‌رسد.
3- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی نامه شماره 2582/22 مورخ 3/6/78 اعلام می‌دارد که کمیته مزبور بر طبق آئین‌نامه اجرایی خود عمل نمی‌نماید، بدیهی است که رشته‌هایی که با دستورالعمل مزبور (دستورالعملی که خود کمیته آن را تعیین کرده بود)، مورد بررسی کمیته سه نفره قرار گرفته‌اند، با اشکال مواجه است. ماده 4 آئین‌نامه اجرایی قانون تأیید رشته‌های دانشگاهی مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی اشعار دارد که کمیته ارزیابی موظف است که هنگام بررسی و ارزیابی رشته‌های دانشگاه آزاد کلیه قوانین و مقررات آموزشی را رعایت نماید.»
در ادامه گزارش سازمان بازرسی کل کشور آمده است:
«علیرغم عدم حضور نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بر اساس اطلاعات واصله از حوزه معاونت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، کمیته ارزیابی به فعالیت خود ادامه داده و تاکنون اقدام به تصویب رشته‌های تحصیلی زیادی برای واحدهای مختلف دانشگاهی نموده است. در بررسی هیأت بازرسی کل کشور مشخص شد، برای بسیاری از رشته‌های تحصیلی ضوابط تأسیس رعایت نشده است که این امر را می‌توان متوجه عواملی چون اطلاعات نادرست ارائه‌شده از سوی واحد‌های دانشگاهی، عدم بررسی دقیق حوزه معاونت آموزشی به‌ویژه اداره کل خدمات آموزشی بر اطلاعات ارائه‌شده از سوی واحدهای دانشگاهی، ملحوظ قرار نگرفتن قوانین و مقررات آموزشی از سوی کمیته ارزیابی در جهت تصویب رشته‌‌های تحصیلی درخواست شده، دانست.»
سازمان بازرسی کل کشور ضمن معرفی تعدادی از رشته‌هایی که بدون ضابطه تأسیس شده‌اند، در انتهای این بخش از گزارش خود نتیجه‌گیری می‌کند که:
«از علل اصلی مخالفت دفتر آموزش ‌‌عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اکثر رشته‌های پیشنهادی دانشگاه آزاد اسلامی، کمبود هیأت علمی ذکر شده است که بررسی هیأت بازرسی کل کشور این مورد را تصدیق می‌نماید.»
بررسی‌های هیأت تحقیق و تفحص مجلس از آموزش عالی کشور نیز نشان می‌دهد علیرغم گذشت سال‌های متمادی از تأسیس بسیاری از رشته‌های تحصیلی (حتی در مقاطع تحصیلات تکمیلی)، وضعیت اعضای هیأت علمی این رشته‌ها در حالت بسیار اسفناکی قرار دارد، به صورتی که بسیاری از رشته‌ها دارای هیأت علمی تمام‌وقت نیستند.
10-12- در نهایت و پس‌از سالها اختلاف بر سر چگونگی تأسیس رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزا
د اسلامی، در اواخر سال 1383 و با تشکیل بخش ویژه‌ دانشگاه آزاد اسلامی در دفتر گسترش آموزش ‌عالی در وزارت علوم، کمیته سه نفره ارزیابی رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی به کار خویش پایان داده و کلیه درخواستهای تأسیس رشته به این دفتر ارسال می‌گردد (72).
11-12- بررسی اسناد ارسال شده برای تأسیس رشته‌‌های تحصیلی از سوی دانشگاه آزاد اسلامی به دفتر گسترش آموزش عالی که همگی آنها از سوی مدیرکل خدمات آموزشی و معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی و نیز توسط رئیس یا مسؤول آموزش واحد دانشگاهی درخواست‌کننده تأسیس رشته، مهر و امضاء شده‌اند، در مقایسه با اطلاعات ارائه‌شده به هیأت تحقیق و تفحص از سوی دانشگاه، نشان می‌دهد که این دانشگاه چه بعد و چه قبل از تشکیل بخش ویژه دانشگاه آزاد اسلامی در دفتر گسترش آموزش ‌عالی در اواخر سال83، در موارد بسیاری سعی داشته‌ تا با ارائه آمار و اطلاعات و گزارشات خلاف واقع، اقدام به فریب شورای گسترش نموده و مجوز تأسیس رشته را اخذ نماید.
متأسفانه شورای گسترش آموزش عالی هم در اغلب موارد به‌خصوص در سالهای 84 و85 بدون بررسی دقیق اطلاعات ارائه‌شده‌ از سوی دانشگاه آزاد اسلامی، اقدام به صدور مجوزهای مربوطه کرده‌اند. با توجه به اینکه گزارش کامل این مطلب در بخش گزارش هیأت از حوزه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی ارائه خواهد شد، در این بخش به نمونه‌هایی از این موارد اشاره می شود:
1- آقایان جعفر محمدی و میرجمال جلالی زنوز با شماره پرونده هیأت علمی 13942 و 21190
نامبردگان با مرتبه علمی استادیاری، عضو هیأت علمی نیمه وقت واحد ابهر بوده‌اند، اما سازمان مرکزی دانشگاه ‌آزاد اسلامی برای کسب مجوز تأسیس دوره کارشناسی رشته مهندسی فضای سبز طی نامه شماره 57869/40 مورخ 7/4/83، ایشان را بر خلاف واقع، به عنوان عضو هیأت علمی تمام‌وقت واحد با مرتبه استادیاری به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی کرده است. ضمناً نفرات پنجم و ششم معرفی شده در نامه فوق‌الذکر، به نامهای آقایان سید نجم‌الدین مرتضوی و فریدون داودی برخلاف آنچه که ادعا شده، فاقد سابقه عضویت هیأت علمی تمام‌وقت در واحد مذکور بوده‌‌اند. (73)
2- آقای اکبرعلی محمدی با شماره پرونده هیأت علمی 5163
ایشان با مرتبه علمی مربی عضو هیأت علمی تمام‌وقت واحد اردبیل بوده‌اند، اما سازمان مرکزی دانشگاه برای کسب مجوز تأسیس دوره کارشناسی رشته مهندسی منابع طبیعی گرایش مرتع و آبخیزداری در واحد اردبیل، طی نامه شماره 906/خ/آ مورخ 28/10/84، ایشان را بر خلاف واقع به عنوان عضو هیأت علمی تمام‌وقت واحد اردبیل با مرتبه استادیاری به وزارت علوم معرفی کرده ‌است. ضمناً از آقای علی طویلی و خانم مرضیه مسیبی که در نامه فوق‌الذکر به عنوان اعضای هیأت علمی واحد اردبیل معرفی شده‌اند، سابقه‌ای دال بر عضویت نامبردگان در هیأت علمی تمام‌وقت واحد اردبیل یافت نگردید. (74)
3- آقای پژمان ساعت‌ساز با شماره پرونده هیأت علمی 20206
وی یکی از متهمین فروش سؤالات کنکور سراسری دانشگاه آزاد اسلامی در سال 82 بوده و از همان سال از تدریس در واحد شهریار ـ شهر قدس محروم شده و این محرومیت تاکنون ادامه یافته است. اما سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی طی نامه شماره 202603/40 مورخ 28/10/83 برای کسب مجوز تأسیس دوره کارشناسی رشته مهندسی کشاورزی گرایش زراعت در واحد شهریار ـ شهرقدس، نامبرده را بر خلاف واقع به عنوان استاد تمام‌وقت واحد و در حالیکه اصولاً به تدریس مشغول نبوده است، به وزارت علوم و تحقیقات و فناوری معرفی نموده است. (75)
4- آقای داود حبیبی با شماره پرونده هیأت علمی 23988
ایشان با مرتبه علمی دانشیاری عضو هیأت علمی نیمه وقت واحد تاکستان بوده‌اند، اما سازمان مرکزی دانشگاه برای کسب مجوز تأسیس دوره دکتری رشته زراعت در واحد کرج، طی نامه شماره 180183/40 مورخ 28/10/83، نامبرده را بر خلاف واقع به عنوان عضو هیأت علمی تمام‌وقت واحد کرج به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی نموده است. (76)
5- آقای محمدیعقوب رحیمی‌مقدم با شماره پرونده هیأت علمی 16248
ایشان با مرتبه علمی استادیاری عضو هیأت علمی نیمه وقت واحد اردبیل بوده‌اند، اما سازمان مرکزی دانشگاه برای کسب مجوز تأسیس دوره کارشناسی رشته ریاضی محض در واحد اردبیل، طی شماره 956370/40 مورخ 17/5/84 نامبرده را بر خلاف واقع به عنوان عضو هیأت علمی تمام‌وقت واحد اردبیل به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی نموده است. (77)
6- آقای احمد اکبرلو با شماره پرونده هیأت علمی 7325
وی با مرتبه علمی مربی عضو هیأت علمی تمام‌وقت واحد مراغه بوده‌اند، اما سازمان مرکزی دانشگاه برای کسب مجوز تأسیس دوره کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران آب در واحد دانشگاهی مهاباد، نامبرده را بر خلاف واقع طی نامه شماره 95676/40 مورخ 17/5/84 به عنوان عضو هیأت علمی تمام‌وقت واحد مهاباد با مرتبه استادیاری به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی نموده است. (78)
7- آقای سعیداله مرتضوی با شماره پرونده هیأت علمی 19842
ایشان با مرتبه علمی استادیاری عضو هیأت علمی نیمه وقت واحد ماهشهر بوده‌اند، اما سازمان مرکزی دانشگاه برای کسب مجوز تأسیس دوره کارشناسی پیوسته رشته مهندسی فناوری اطلاعات در واحد دانشگاهی ماهشهر طی نامه شماره 95642/40 مورخ 17/5/84 بر خلاف واقع نامبرده را به عنوان عضو هیأت علمی تمام‌وقت واحد ماهشهر به وزارت علوم و تحقیقات و فناوری معرفی نموده است. (79)
8- آقای حسین حاجی رسولیها با شماره پرونده هیأت ع
لمی 7228
ایشان با مرتبه علمی مربی عضو هیأت علمی تمام‌وقت واحد رودهن بوده، اما سازمان مرکزی دانشگاه برای کسب مجوز تأسیس دوره کارشناسی پیوسته مهندسی و فناوری اطلاعات در واحد دانشگاهی ماهشهر طی نامه شماره 95642/40 مورخ 17/5/84 بر خلاف واقع نامبرده را به عنوان عضو هیأت علمی تمام‌وقت واحد ماهشهر با مرتبه علمی استادیاری به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی نموده‌اند. (80)
موارد بسیار متعددی از اینگونه تخلفات وجود دارد. از فراوانی بسیار زیاد اینگونه اسناد می‌توان نتیجه گرفت که اطلاعات نادرست، عمداً توسط مرجع صادرکننده اسناد که عالی‌ترین مرجع آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی است، در اختیار مراجع ذیصلاح قرار گرفته است.
12-12- صدور بی‌ضابطه و رابطه‌‌ای مجوز تأسیس رشته‌های تحصیلی توسط کمیته ارزیابی و نیز شورای گسترش آموزش عالی (البته در مقطعی خاص)، موجب آن شده است که وضعیت آماری هیأت علمی موجود در این رشته‌ها بسیار ناگوار باشد. به عنوان مثال تعدادی از رشته‌‌های تحصیلات تکمیلی واحد علوم و تحقیقات تهران از نظر هیأت علمی متخصص موجود در رشته در انتهای سال 84 و بر اساس مصوبه سال 73 شورای گسترش آموزش ‌عالی در جداول ذیل مورد بررسی قرار گرفته است:

 

 

 

همانطور که ملاحظه می‌شود، وضعیت هیأت علمی موجود در این رشته‌ها، آن هم در انتهای سال 84 در وضعیت بسیار اسفناکی قرار دارد و علاوه بر آن مشاهده می‌شود حتی حداقل‌های ضوابط هم در این رشته‌ها لحاظ نشده و نیز در اغلب موارد دوره‌های دکتری قبل از دوره‌های کارشناسی ارشد ایجاد شده است!
13-12- در بسیاری از موارد، اطلاعات ارائه‌شده در مورد کل تعداد اعضای هیأت علمی تمام‌وقت در واحدهای متقاضی تأسیس رشته که از سوی دانشگاه آزاد اسلامی به دفتر گسترش آموزش ‌عالی ارائه‌شده است، به صورت ناقص و نادرست اعلام شده است. در بخش ذیل قسمتی از این اطلاعات بر اساس اسناد موجود در دفتر گسترش آموزش ‌عالی با اطلاعات و آمار ارائه‌شده به هیأت تحقیق و تفحص مجلس از سوی دانشگاه آزاد اسلامی مقایسه می‌گردد (آمار کامل این مطلب در گزارش هیأت تحقیق و تفحص از حوزه آموزشی دانشگاه ارائه می‌شود). این آمار وضعیت اسفناک نسبت دانشجو به هیأت علمی تمام‌وقت را در رشته‌های مختلف واحدهای مختلف دانشگاه آزاد نشان می‌دهد که به برخی از آنها اشاره می‌شود:
1- سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی طی نامه شماره 915/40 مورخ 28/2/84 وضعیت رشته‌های زیر را در واحد میبد به این شرح اعلام نموده است (81):
ردیف رشته مقطع تعداد دانشجویان در حال تحصیل در رشته (نفر) تعداد هیأت علمی و مرتبه آنان در سند مربوطه نسبت دانشجو به هیأت علمی تمام‌وقت در رشته نسبت استاندارد
1.
2.
3.
4. نرم افزار کامپیوتر
نرم افزار کامپیوتر
سخت افزار کامپیوتر
کامپیوتر کارشناسی پیوسته
کارشناسی ناپیوسته
کارشناسی
کاردانی پیوسته 879
128
699
111 4 مربی
4 مربی
1 مربی
4 مربی 219
32
669
28 30
30
30
30
5.
6. محیط زیست
تکنولوژی محیطزیست کارشناسی
کاردانی 404
140 3 مربی
3 مربی 5/134
5/46 30
30
اما آمار ارائه‌شده به هیأت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که این واحد در انتهای سال 84 و در 4 ردیف اول جدول فوق جمعاً دارای هیأت علمی تمام‌وقت به شرح: 4 مربی + 2 مربی آموزشیار (لیسانس) و 2 دانشجوی بورسیه دکتری در رشته‌های مورد نظر می‌باشد. بنابراین نسبت واقعی دانشجو به هیأت علمی تمام‌وقت در این رشته‌ها عدد 223 است که با نسبت استاندارد 30 فاصله بسیار زیادی دارد. همانطور که مشاهده می‌گردد تعداد هیأت علمی تمام‌وقت و نیز رتبه علمی آنان در سند دفتر گسترش (13 مربی تمام‌وقت) با سند هیأت تحقیق و تفحص (6 مربی + 2 مربی آموزشیار) تفاوت فاحشی دارد.
در مورد ردیف‌های 5 و 6 نیز تعداد هیأت علمی تمام‌وقت موجود در سند دفتر گسترش (6 مربی) با تعداد موجود در سند هیأت تحقیق و تفحص (3مربی) اختلاف دارد. بنابراین بر اساس تعداد هیأت علمی موجود در سند هیأت تحقیق و تفحص نسبت واقعی دانشجو به هیأت علمی تمام‌وقت در دو رشته مذکور برابر 1 به 181 می‌شود.

2- سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی طی نامه شماره 95683/40 مورخ 17/5/84 وضعیت رشته‌های زیر را در واحد سنندج به این شرح اعلام نموده است (82):

ردیف
رشته
مقطع تعداد دانشجوی در حال تحصیل در رشته (نفر) تعداد هیأت علمی تمام‌وقت و مرتبه آنان در سند مربوطه نسبت دانشجو به هیأت‌علمی تمام‌وقت در رشته نسبت استاندارد
1.
2.
3.
4. حسابداری
حسابداری
حسابداری
حسابداری کاردانی تمام‌وقت
کاردانی پاره‌وقت
کاردانی پیوسته
کارشناسی 352
118
142
288 8 عضو هیأت علمی تمام‌وقت در رشته 5/112 30
اما اطلاعات ارائه‌شده از سوی دانشگاه آزاد اسلامی به هیأت تحقیق و تفحص نشان می‌دهد که در انتهای سال 84 این واحد دارای 1 مربی تمام‌وقت در رشته حسابداری و 2 مربی تمام‌وقت در رشته علوم اقتصادی بوده است (جمعاً 3 مربی تمام‌وقت). بنابراین علاوه بر اختلاف موجود در تعداد اعضای هیأت علمی تمام‌وقت واحد در رشته مورد نظر، نسبت واقعی دانشجو به هیأت علمی تمام‌وقت در مجموع 5 رشته عدد 300 است.

3- سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلا