دکتر کوشکی: اصول سیاست خارجی و داخلی امام خمینی(ره)

آشنایی با اندیشه های امام و رهبری

اولين و بنيادي‌ترين اصل مورد نظر امام در سياست خارجي، گسترش اسلام و تفكر ديني در پهنه جهان و آشنا شدن مردم با دين اسلام به منظور زمينه سازي ظهور است.

عضو هيئت علمي دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي گفت: كوس رسوايي مدعيان دروغين پيروي از امام قبل از آنكه آنها در آن دنيا تقاص اعمال خود را پس دهند، در همين دنيا به صدا درمي‌آيد.

محمد صادق كوشكي عضو هيئت علمي دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي در پاسخ به اين سوال كه اصول بنيادين امام در سياست خارجي و داخلي چه بود؟ گفت: اولين و بنيادي‌ترين اصل مورد نظر امام در سياست خارجي، گسترش اسلام و تفكر ديني در پهنه جهان و آشنا شدن مردم با دين اسلام به منظور زمينه سازي ظهور است.
كوشكي در ادامه افزود: اگر بخواهيم اصول ديگري را كه بر روي اين بستر اصلي بنا شده است را برشماريم، يكي ارتباط توام با احترام با ملت‌هاي جهان و كشورهايي كه به موجوديت جمهوري اسلامي احترام مي‌گذارند، حمايت و پشتيباني همه جانبه از مستضعفان، مظلومان و مسلمانان جهان، ترويج فرهنگ مقابله با كفر استكبار و به خصوص با دنياي ظالم تمدن غرب اصولي هستند كه بر محور اصل بنيادين گسترش اسلام و تفكر ديني بنا شده‌اند.
وي مسئله مقابله با اسرائيل به عنوان نماد ظلم و استكبار در صحنه جهاني را نيز موردي خاص در بين اصول بنيادين امام راحل در سياست خارجي برشمرد كه از جايگاهي خاص در سياست خارجي امام برخوردار بود و اظهار داشت: امام در راستاي مقابله با اسرائيل، با آمريكا به عنوان شيطان بزرگ و ساير دولت‌هاي استكباري مقابله مي‌كرد.
اين استاد دانشگاه در تشريح اصول بنيادين امام در سياست داخلي بيان داشت: اصلي‌ترين هدف حضرت امام در اين موضوع را مي‌توان چنين بيان كرد كه ايشان جمهوري اسلامي ايران را مركزي مي‌دانستند براي ترويج تفكر ظهور در جهان و اينكه از توانمندي‌هاي اين نظام براي آشنا سازي همه مردم جهان با تفكر ديني استفاده شود.
كوشكي با اشاره به اينكه اين محوري‌ترين اصل امام در سياست داخلي است، تصريح كرد: اگر بخواهيم اصولي را كه بر اين بنياد بنا شده است، نام ببريم بايد به بحث عدالت گستري، رفع محروميت‌ها كشف امكانات بالقوه و ناشناخته و استفاده از آنها در راه ايجاد رفاه عمومي، بالا بردن مشاركت مردم به منظور ارتقا رشد و تكامل اجتماعي و كمك به انسان، چه انسان ايراني و چه انسان خارج از مرزهاي ايران براي پيدا كردن مسير سعادت اشاره كرد و بيان كرد كه اين مورد آخر در چارچوب اصول سياست خارجي امام نيز مي‌گنجد.
وي در ارتباط با نگاه امام به نوع رابطه دولت‌ها و ملت‌ها براي تشكيل امت اسلامي خاطرنشان ساخت: حضرت امام يك متد خيلي خاص را براي ارتباط با امت‌هاي اسلامي و مستضعف جهان ارائه كردند كه مبني بر ارتباط فكري-فرهنگي با آنها بود. ايشان تاكيد كردند اگر تفكر ديني و تفكر شيعي خالص و ناب چيزي كه خود ايشان از آن به عنوان اسلام ناب ياد مي‌كنند در عرصه جهان به دقت تبليغ شده و توسط جمهوري اسلامي اعمال شود، مي‌تواند مخاطبان واقعي خود را پيدا كند و آن وقت پيوند بين امت اسلامي از طريق افكار و اذهان صورت مي‌گيرد؛ به طوري كه ديگر حتي نياز به ارتباط سيستماتيك هم نباشد.
اين كارشناس سياسي ادامه داد:‌ تعبيري كه حضرت امام در اين مورد به كار مي‌برند «برپايي حزب جهاني مستضعفين» است كه بارها آن را در صحبت‌هاي خود تكرار كرده‌اند، اما اين حزب يك حزب تشكيلاتي به معناي احزاب رايج دنيا نيست؛ بلكه بحث يك تشكيلات فكري-فرهنگي-ذهني است. به اين معني كه همه مستضعفين جهان جبهه مقابل استكبار جهاني محور مشترك ذهني داشته باشند و افكار و زمينه‌هاي ذهني مشترك داشته باشند و بر مبناي آنها اقدامات و تصميمات مشترك داشته باشند.
كوشكي درباره مدل اقدامات و تدابير امام خميني (ره) براي برون رفت از بحران‌ها گفت: متناسب با اينكه آن بحران چه باشد، حضرت امام از يك مجموعه يا يكي از راهكارهاي رفتن به سراغ امكانات بالقوه و نهفته‌اي كه جزء توانمندي‌هاي ما هست اما از آنها بي‌خبر بوديم و فعال كردن اين امكانات بالقوه و تذكر دادن ما به آن بخش از استعدادها و توانمندي‌هايي كه داريم و از آنها خبر نداريم در عرصه‌هاي داخلي و خارجي استفاده مي‌كردند. وقتي امام مطرح مي‌كنند كه اگر هسته‌هاي حزب‌الله در سراسر جهان تشكيل شود، كسي جرات جسارت به فرزندان معنوي رسول خدا را نخواهد داشت، اين يكي از آن امكاناتي است كه وجود دارد، ولي ما به آن توجه نكرديم و در نتيجه وقتي براي مسلمانان جهان بحراني پيش مي‌آيد ما راه برون رفتي براي آن نداريم.
وي تاكيد كرد: راهكار ديگر امام براي مواجهه با بحران‌ها اين بود كه ما براي مواجهه با آنها از قبل خودمان را چنان آماده كرده باشيم كه ديگر در اين بحران‌ها قرار نگيريم؛ يعني امام اصلا نمي‌پسنديدند كه ما در بحران قرار بگيريم و بعد به دنبال راهكار برون رفت از آن باشيم، بلكه امام اصرار داشتند ما همواره از قبل چنان موقعيت‌شناسي كنيم و چنان برنامه‌ريزي داشته باشيم كه هيچ وقت در تنگنا و بحران قرار نگيريم تا براي حل آن ناگزير شويم از مواضع يا اصول خود كوتاه بياييم يا مسيري را انتخاب كنيم كه با آرمان‌هاي ما سازگار نباشد.
عضو هيئت علمي دانشگاه خواجه نصير طوسي اضافه كرد: امام علاوه بر اينكه به چاره انديشي براي روبرو نشدن با بحران تاكيد داشتند و معتقد بودند كه در صورت مواجه شدن با بحران بايد از امكانات بالقوه استفاده كنيم، اعتقاد راسخ داشتند كه اگر ملتي در مسير خدايي حركت كرده و تقواي الهي را پيشه خود قرار دهد، به ميزان صداقتش در اين مسير خدا كمكش مي‌كند و از رو در رو قرار
گرفتن اين ملت با بحران جلوگيري مي‌كند و كمتر با تنگنا مواجه مي‌شوند و حضرت امام خيلي تاكيد داشتند كه هرچه مسوولان و مردم ما بيشتر تقوا داشته باشند به همان ميزان كمتر با بحران مواجه مي‌شوند.
كوشكي در واكنش به اين مسئله كه شما به كساني كه دم از اعتقاد به مرام امام مي‌زنند اما در عمل انديشه‌هاي امام را زير پا مي‌گذارند، چيست؟ گفت: واقعيت اين است كه توصيه به اين افراد هيچ فايده‌اي ندارد. من وقتي مي‌بينم برخي افراد ادعاي پيروي از خط امام را كرده و در عمل خلاف آن عمل مي‌كنند، خيلي ياد نوع عملكرد بني‌اميه يا بني عباس مي‌افتم كه خود را خلفاي رسول‌الله و جانشين ايشان و مدافع دين و آرمان پيامبر مي‌دانستند و البته با جديت تمام مشغول تيشه زدن به ريشه تفكر پيامبر بودند.
وي افزود: امروز كساني كه مدعي خط امامي بودن هستند، نمي‌دانم چگونه چنين ادعايي را مطرح مي‌كنند. به هر حال آخرتي وجود دارد و آنها چطور مي‌خواهند با امام روبرو شوند.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: هر ‌كسي مي‌تواند افكار امام را قبول نداشته باشد كه اين مشكلي ندارد، اما كسي اسم خط امامي بودن روي خودش مي‌گذارد اما در عمل بر خلاف سيره ايشان عمل مي‌كند، اين بدجوري به امام ظلم مي‌كند و قبل از اينكه در آن دنيا مجازات اين عمل خود را ببيند و در مقابل امام شرمنده شود، در همين دنيا كوس رسوايي‌اش به صدا در خواهد آمد كه البته بعضي از ايشان هم اينك نيز تشت رسوايي‌شان از بام افتاده ولي بدون شك در همين دنيا بدجور با ننگ و عار مواجه مي‌شوند و با خواري دنيا را ترك مي‌كنند.
كوشكي اظهار داشت: قانون خلقت طوري است كه اگر كسي بخواهد با صالحان در بيفتد و آبروي ايشان و بندگان خوب خدا را صرف خطاكاري‌ها و سياه‌كاري‌هاي خود كند، هم در اين دنيا تقاص پس مي‌دهد و هم در آن دنيا و ما از قديم در ادبيات فارسي داشته‌ايم كه «با آن علي هر كه در افتاد، ور افتاد» و ما اين ورافتادن را در خيلي‌ها ديده‌ايم و يا در آينده نزديك خواهيم ديد.

منبع: خبرگزاری فارس