قالیباف : حمایت از اصل سهمیه بندی ، انتقاد از اطلاع رسانی

واکنش شهردار تهران به سهمیه بندی بنزین

طرح سهميه‌بندي بنزين صحيح است كه بايد طي 10 تا 12 سال گذشته اجرا مي‌شد لذا بايد همه مديران از اين طرح حمايت كنند، اما بهتر بود قبل از اجراي اين طرح همه دستگاه‌ها و مسوولان را درباره زمان اجراي اين طرح مطلع مي‌كردند، لذا به اطلاع‌رساني نكردن به موقع انتقاد داريم اما از اصل طرح حمايت مي‌كنيم.

شهردار تهران با انتقاد از نحوه اطلاع‌رساني سهميه‌بندي بنزين گفت: مديريت شهري از قبل درباره زمان سهميه‌بندي بنزين مطلع نبود و بنده از طريق SMS متوجه آغاز اجراي طرح و غافلگير شدم.

دكتر قاليباف در حاشيه مراسم بهره‌برداري پروژه‌هاي كانال فرحزاد و تونل نظامي گنجوي براي جمع‌آوري آب‌هاي سطحي شهر تهران ادامه داد: عليرغم اين كه از قبل، درباره زمان سهميه‌بندي بنزين اطلاع نداشتيم، اما در روز آغاز اجراي اين طرح با ارائه خدمات مناسب حمل و نقل عمومي، كمترين موارد تجمع مسافران در ايستگاه‌ها را داشتيم و كارنامه قابل قبولي را در جابجايي مسافران با حمل و نقل عمومي ارائه داديم.

وي با بيان اين كه اصل طرح سهميه‌بندي بنزين صحيح است كه بايد طي 10 تا 12 سال گذشته اجرا مي‌شد افزود: بايد همه مديران از اين طرح حمايت كنند، اما بهتر بود قبل از اجراي اين طرح همه دستگاه‌ها و مسوولان را درباره زمان اجراي اين طرح مطلع مي‌كردند، لذا به اطلاع‌رساني نكردن به موقع انتقاد داريم اما از اصل طرح حمايت مي‌كنيم.

قاليباف افزود: در همين راستا براي تجهيز ناوگان حمل و نقل عمومي برنامه‌ريزي‌هاي لازم انجام شده و حتما در مهر ماه امسال ناوگان حمل و نقل عمومي به ويژه در افزايش اتوبوس‌ها و خودروهاي ون اقدام خواهيم كرد.

به گفته وي از حدود 15 روز گذشته يك‌هزار و 500 اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومي اضافه شده است.

وي با اشاره به افزايش 18 تا 20 درصدي مسافران مترو پس از اجراي طرح سهميه بندي بنزين، گفت: در حال پيگيري هستيم تا از محل صرفه‌جويي بنزين حمل و نقل عمومي را گسترش دهيم كه مترو در اين زمينه در اولويت خواهد بود تا تعداد مسافران را با كاهش فاصله حركت قطارها به دو دقيقه به دو ميليون و 400 هزار نفر در روز افزايش دهيم.

شهردار تهران تصريح كرد: همچنين در حال طراحي شبكه حمل و نقل هستيم كه بر اساس اين طرح مسافران در ايستگاه‌هاي اتوبوس از طريق تابلوهاي ديجيتالي زمان رسيدن اتوبوس را مطلع شده و هنگام رسيدن به مقصد را خواهند دانست.

وي افزود: البته طرح زمان‌بندي حركت اتوبوس‌ها در مرحله آزمايشي بوده و در مسير دپوي شرق به انقلاب در حال اجراست و اين امر نيازمند ارزيابي و فرهنگسازي است.

قاليباف در پاسخ به خبرنگار ايسنا درباره ميزان سهميه بنزين تاكسي‌ها گفت: برخي از تاكسي‌هاي دوگانه سوز فاقد كپسول بوده كه ميزان سهميه آن‌ها اصلاح شد، اما برخي از خودروهاي دوگانه سوز هم به لحاظ سيستم فني و تخصصي با سهميه روزانه دو ليتر دچار مشكلند كه به دنبال رفع مشكل آن‌ها نيز هستيم.

به گفته وي برخي از تاكسي‌هاي دوگانه سوز در هواي گرم و شيب تند برخي مسيرها با سهميه‌بندي بنزين دچار مشكلند زيرا اساس موتورهاي آن‌ها گازسوز نيست و به همين دليل بايد در برخي از مسيرها از بنزين استفاده كنند. در غير اين صورت دچار نقص فني مي‌شوند، لذا با همكاري دولت در تلاشيم تا مشكلات سهميه اين دسته از خودروها را رفع كنيم كه معتقديم با همراهي دولت در اين زمينه مشكلي وجود نخواهد داشت.

شهردار تهران درباره تاثير اجراي طرح سهميه‌بندي بنزين در كاهش ترافيك گفت: اين طرح قطعا در كاهش ترافيك موثر و محسوس خواهد بود، اما هم‌اكنون نمي‌توان آمار دقيق و دائمي در اين زمينه ارائه كرد، زيرا در فصل تابستان به سر مي‌بريم كه روزها بلند و شب‌ها كوتاه بوده و سفرها تقسيم و از سويي ديگر مدارس و دانشگاه‌ها تعطيل شده و مسافرت‌هاي خارج از شهر نيز وجود دارد. لذا ارزيابي دقيق و ميزان واقعي كاهش ترافيك را بايد در نيمه اول مهر ماه انجام داده و اعلام كنيم.

قاليباف درباره احداث كانال‌هاي جمع‌آوري آب‌هاي سطحي گفت: هم اكنون 350 كيلومتر كانال جمع‌آوري سطحي احداث شده و براي جلوگيري از آب‌گرفتگي نيازمند احداث 150 كيلومتر ديگر هستيم كه تا قبل از سه سال آينده احداث خواهد شد.

به گفته وي تاكنون طي سال‌هاي گذشته 760 نقطه آب‌گرفتگي داشتيم كه اين رقم به بيش از 200 نقطه كاهش يافته است.

شهردار تهران همچنين در مراسم بهره برداري پروژه مذكور خطاب به مسوولان فني و عمراني سازمان زيباسازي گفت كه بايد دره فرحزاد و كن به تفرجگاه تبديل شود.

وي يادآور شد: توجه به حاشيه دره‌ها تاكنون مورد غفلت واقع شده اين در حاليست كه اين اماكن تفرجگاه خوبي براي شهروندان محسوب مي‌شود.

وي همچنين از قوه قضاييه خواست تا تكليف پروژه تكميل ادامه بزرگراه شهيد همت از لويزان را روشن كند زيرا بيش از يكسال است كه اين پروژه معطل تصميم‌گيري اين قوه بوده اين در حاليست كه وقت و انرژي زيادي در اين مسير به هدر مي‌رود.

قاليباف همچنين بر تكميل لوپ داخلي شه