رفتن به بالا

متحجرها متحجرتر و تنگ‌نظرها، تنگ‌نظرتر شده‌اند

خطر بزرگي كه تفكر امام(ره) را تهديد مي‌كند، از ناحيه تفكرات بسيار متحجرانه‌اي است كه البته از هميشه‌ي اوقات اين تفكر متحجر وجود داشته است.ما حتي مي‌دانيم كه در زمان علي بن ابيطالب (ع) برخي خود را از علي (ع) مسلمان‌تر و مؤمن‌تر مي‌دانستند و به علي (ع) تهمت بي‌ديني مي‌زدند

هنوز هم وقتي پا به محله‌ي جماران مي‌گذاري رد پاي خاطرات مرداني بجاست كه ياد و خاطره‌ي حضرت امام خميني(ره) را برايت زنده مي‌كنند و براي نسل سومي‌هايي كه آشنايي‌شان با امام(ره) تنها در حد گفته‌هاي ديگران است نشستن پاي صحبت‌هاي ياران و نزديكان ايشان كه خاطرات بكري از بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي دارند غنيمت است.

حجت الاسلام سيدمهدي امام جماراني، يكي از آن چهره‌هايي است كه هنوز هم در محله‌ي جماران حضور پررنگي دارد و اهالي اين منطقه نام و چهره‌ي او كه از ياران و همسايه‌هاي خوب بنيانگذاران جمهوري اسلامي بود را مي‌شناسند.

او در 26 مرداد سال 59 به حكم امام خميني(ره) به سمت نماينده‌ي ولي فقيه در سازمان حج و اوقاف منصوب شد.

وي درآستانه سالروز ولادت قمري حضرت امام خميني(ره) در محل كتابخانه‌ي جماران در گفت‌وگويي مفصل با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به تشريح دغدغه‌هاي خود درباره ادامه انديشه‌ و راه امام(ره) در شرايط امروز پرداخت.

تحجر خطري است كه انديشه امام(ره) را تهديد مي‌كند

امام جماراني درابتداي اين گفت‌و گو درباره خطراتي كه امروز تفكر و انديشه‌ي حضرت امام را تهديد مي‌كند، خاطرنشان كرد:« خطر بزرگي كه تفكر امام(ره) را تهديد مي‌كند، از ناحيه تفكرات بسيار متحجرانه‌اي است كه البته از هميشه‌ي اوقات اين تفكر متحجر وجود داشته است.ما حتي مي‌دانيم كه در زمان علي بن ابيطالب (ع) برخي خود را از علي (ع) مسلمان‌تر و مؤمن‌تر مي‌دانستند و به علي (ع) تهمت بي‌ديني مي‌زدند.»

متحجرها متحجرتر و تنگ‌نظرها، تنگ‌نظرتر شده‌اند

اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز، اضافه كرد:« وقتي در زمان حضرت علي (ع) افرادي بودند كه ايشان را بي‌دين مي‌خواندند و با افكار متحجرانه و تنگ‌نظرانه‌ي خود به زعم خود در جهت اسلام حركت مي‌كردند و علي را زير سوال مي‌بردند با اين فاصله‌ي زماني از آن روز تا به امروز معلوم است كه چقدر متحجرها متحجرتر و تنگ‌نظرها، تنگ‌نظرتر شده‌اند.»

وي افزود:« متأسفانه امروز تا يك نفر ابراز روشنفكري مي‌كند حتي اگر در بالاترين درجه فقه و اجتهاد هم باشد به او اشكال مي‌گيرند و مي‌گويند از حريم دين خارج شده است. يك زمان تلفن و بلندگو را برخي حرام مي‌دانستند و يك نفر مجتهد بايد نظر مي‌داد كه به چه دليل مي گويند اين آلات حرام هستند، مگر تلفن به غير از ايجاد ارتباط اشخاص چه مي‌كرد كه به زعم برخي حرام بود؟ متحجران نظرشان اين بود كه چون وجود چنين وسايلي در اسلام سابقه نداشته، حرام است. سوال اينجاست كه مگر هرچه در اسلام سابقه ندارد، حرام است؟ مثلا استفاده از ماشين كه در اسلام سابقه نداشت، حرام است؟»

امام جماراني اضافه كرد:« در آن زمان يك فقيه حتي جرأت نمي‌كرد بگويد موسيقي صحيح و سالم و يا وسيله‌ي موسيقي‌اي كه در جامعه سازنده است و نوازنده روح است، حلال است و يا شطرنجي كه برد و باخت نداشته باشد حرام نيست، اما امام(ره) با جرأت و شجاعت آمدند و با توجه به شرايط زمان و مكان اين فتاوا را صادر كردند.»

اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز با اشاره به اين كه قبل از رواج افكار امام (ره) اگر در جامعه‌ يك روحاني وارد سياست مي‌شد منفور جامعه قلمداد مي‌شد،افزود:« اگر در آن زمان يك روحاني حتي از روي دلسوزي وارد مسائل سياسي مي‌شد مي‌گفتند از دين خارج شده و حتي برخي از آقايون در آن زمان مبارزات امام(ره) عليه شاه را برنمي‌تابيدند و مبارزه با شاه را خلاف اسلام مي‌دانستند!»

وي با بيان اين‌كه اگر افكار امام در آن زمان پيروز نمي‌شد، امروز نمي‌توانستيم اميدوار باشيم كه انديشه‌هاي ايشان زنده بماند، گفت:« امروز بر اثر اين اتفاق، روحاني سياست‌مداري مثل مقام معظم رهبري مورد احترام جامعه است و ساير روحاني‌هاي خط امام(ره) نيز مقبول مردم هستند.»

سياست ما عين ديانت ماست

امام جماراني ضمن هشدار نسبت به وجود افكار متحجرانه در مقابل فكر و فقاهت امام(ره) در شرايط امروز كشور، گفت:« اگر با اين‌ تفكرات مبارزه نشود خداي نكرده اينان روزي همه‌ي تفكر امام(ره) را زير پا مي‌گذارند لذا بايد در اين راستا تلاش شود تا مردم متوجه شوند كه اين تفكر ضد تفكر امام(ره) است.»

وي در ادامه‌ي اين گفت‌وگو با اشاره به اين اعتقاد كه روحانيون نبايد وارد سياست شوند، به نقل خاطره‌اي از آيت‌الله كاشاني در اين زمينه پرداخت و گفت:« در آن زمان پيرمردي نزد مرحوم كاشاني آمد، كاشاني از او سوال كرد شما مگر پشت سر ما نماز نمي‌خوانيد؟ پيرمرد صراحتا گفت نه، چراكه ما شنيده‌ايم روحاني‌اي كه وارد سياست شود نمي‌شود پشت سرش نماز خواند. كاشاني خنده‌اي كرد و چشمانش را بست اما معني خنده‌ي او اين بود كه اگر چنين باشد پشت سر علي(ع)، پيامبر(ص) و حتي امام زمان (عج) هم نمي‌شد و نمي‌توان نماز خواند.» < /p>

امام جماراني با اشاره به اين گفته‌ي آيت الله مدرس كه سياست ما عين ديانت ماست، گفت:« روزي پاكروان(رييس سازمان امنيت آن زمان) خدمت امام(ره) آمد و گفت اعلي حضرت به شما سلام رساند و گفت به شما بگويم سياست يعني دروغ و دغل، حيله و تزوير و در نهايت پدرسوختگي و اين در شأن شما و بزرگان ديگر نيست، اجازه دهيد سياست را ما اداره كنيم. امام(ره) در جواب فرمودند به اعلي حضرت بگوييد اين نوع سياست از آن شماست و ما اصلا به دنبال اين‌گونه سياست نيستيم. سياست ما عين ديانت ماست.»

وي افزود:« امام(ره) به فرستاده‌ي شاه فرمودند سياستي كه ما دنبال مي‌كنيم از هرگونه حيله و تزوير برحذر است چراكه يك مسلمان نمي‌تواند وارد سياست شود و دروغ بگويد لذا امروز هم سياست‌مداراني كه مي‌خواهند در محدوده‌ي اسلامي سياست‌مدار باشند بايد همان مشي امام را دنبال كنند.»

امام جماراني هم‌چنين خاطره‌ي ديگري را در اين زمينه از حجت‌الاسلام دعايي نقل كرد و گفت:« زماني كه حضرت امام در نجف بودند آقاي دعايي نقل مي‌كردند كه من را براي صحبت در راديو بغداد دعوت كرده بودند كه اين مسأله را با امام(ره) در ميان گذاشتم، امام(ره) فرمودند به دو شرط مي‌توانيد در راديو بغداد صحبت كنيد اول آن‌كه دروغ نگوييد و دوم آن‌كه فحش ندهيد. دعايي آن روز در آن برنامه شركت كرد و بدون آن‌كه كلمه‌ي دروغ و ناسزا بگويد صحبت‌هاي بسيار مفيد و آموزنده‌اي بيان كرد و اين نمونه‌ي بارز يك سياست‌مدار مسلمان است.»

آزادي در انديشه حضرت امام(ره)

اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز در پاسخ به اين سوال كه كدام چالش‌هاي امروز جامعه‌ي ما بر اثر بي‌توجهي به انديشه‌هاي حضرت امام خميني ايجاد شده است؟ گفت:« ما در بيانات امام مسائلي را مي‌شنويم كه بسيار قابل توجه است. مثلا در رابطه با بحث آزادي، ايشان در صحبت‌هاي خود مي‌فرمودند انسان آزاد و مطلق است و اين شامل زبان گويا، قلم نويسنده و افكار باز مي‌شود.»

وي با بيان اين‌كه به تعبير امام، انسان، آزاد مطلق است مگر آنجا كه آزادي آن موجب ضرر به ديگران شود، اضافه كرد:« به گفته‌ي امام(ره)، انسان در فكر كردن، نظر دادن، قلم‌فرسايي آزاد است الا اين كه آزادي آن مضر به حال جامعه و انسان باشد.»

وي افزود:« اگر امروز بخواهيم متوجه باشيم كه اين تفكر امام(ره) تا چه حد زنده است بايد بررسي كرد كه آيا حقيقتا امروز آزادي براي همه به معناي واقعي وجود دارد؟ اگر اين‌طور نيست جاي سوال دارد و بايد براي آن فكري كرد.»

امام جماراني كرامت و شخصيت انسان را از نگاه امام(ره) بسيار محترم عنوان و خاطرنشان كرد:« ايشان در بين جامعه خود را با يك فرد عادي و معمولي يكي مي‌دانست و مي‌فرمودند: «والله، من ميان جان خودم و جان آن پاسباني كه در خيابان مي‌ايستد هيچ فرقي قائل نيستم.»

جاي تأسف است كه برخي مطرح مي‌كنند حكومت اسلامي چه ربطي به اكثريت آراء و رأي مردم دارد

وي افزود:« ايشان در نجف كه بودند كولر روشن نمي‌كردند و مي‌فرمودند اگر همه‌ي طلبه‌ها كولر دارند ما هم كولر روشن كنيم و يا در غذا خوردن در رديف پايين‌ترين افراد جامعه از منابع غذايي استفاده مي‌كردند و زندگي ايشان مشابهه، افراد محقر جامعه بود و آن بزرگواركرامتي كه براي انسان‌ها قائل بود از كرامتي كه براي خودشان قائل بودند نشات مي‌گرفت و لذا امروز آن كرامت بايد در سطح جامعه جريان داشته باشد.»

اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز با اعتقاد بر اين‌كه اگر امروز در جامعه مردم عزيز هستند به دليل همان كرامتي است كه امام(ره) به آن‌ها داد، افزود:« درست است كه نظام ما جمهوري اسلامي است، اما ميزان جمهوري اسلامي رأي مردم است لذا امروز بسيار جاي تأسف است كه برخي مطرح مي‌كنند حكومت اسلامي چه ربطي به اكثريت آراء و رأي مردم دارد.»

وي با اشاره به اين فرمايش امام كه ميزان رأي ملت است، گفت:« امام(ره) مي‌فرمودند اگر من كه به جامعه حكومت مي‌كنم را مردم نخواهند بايد فورا كنار روم. اگر رأي مردم ميزان است بايد تنها ديد كه آن‌ها چه مي‌خواهند.»

عدالت امام(ره) بود كه به انسان‌ها كرامت و آزادي داد

اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‌كه تئوري امام در پياده كردن الگوي عدالت اسلامي در سطح جامعه چه بود؟ گفت:« عدالت در زمان امام(ره) در همه‌ي ابعاد مختلف زندگي مردم ديده مي‌شد، اگر تنها حرف از عدالت زده شود و در و ديوار مملكت را تابلو بزنيم "عدالت، عدالت" آن عدالت حقيقي برپا نمي‌شود مگر آن‌كه به همان راه و روش امام(ره) استناد شود.»

وي با بيان اين‌كه عدالت امام(ره) ايجاب مي‌كرد كه رأي ملت ملاك قرار گرفته شود، افزود:« آن عدالت امام(ره) بود كه به انسان‌ها كرامت و آزادي داد و استقلال مردم را حفظ كرد. عدالت امام(ره) بود كه حتي يك نفر از اطرافيان خود را وارد صحنه‌ي فعاليت‌هاي سياسي و حكومتي نكردند تا روز
ي در آن حرفي در نيايد.»

امام جماراني در ادامه‌ي اين گفت‌وگو به مسووليت خود در سازمان حج و اوقاف از سال 1363 تا 1376 اشاره كرد و به ذكر خاطره‌اي از يكي از نزديكان امام در آن زمان پرداخت و گفت:« در آن زمان يكي از نزديكان امام(ره) تعريف مي‌كردند كه خدمت امام(ره) رسيدم و گفتم فرد مفلوكي را به يكي از مسوولان ارجاع دادم تا به او بدون نوبت قطعه زميني بدهد، اما وي گفت بايد مثل سايرين در نوبت قرار بگيرد در حالي كه اگر به او زمين داده نشود، سرگردان مي‌شود.»

وي اضافه كرد:« امام(ره) خطاب به آن فرد كه از نزديكان ايشان بود فرموده بودند اين اتفاقا عين عدالت آن فرد است كه حتي به گفته‌ي يكي از نزديكان من حاضر نشد بدون نوبت به يك فرد خدمت كند. اگر چنين مي‌كرد حق سايرين كه در نوبت بودند تضييع شد و خدمت به آن فرد ظلم به ديگران بود و اين عين بي‌عدالتي است اما اين كارش نشان مي‌دهد كه همه را در يك سطح مي‌بيند.»

نظرات فقهي امام(ره) بايد توسط فقها مطرح شود

وي گوشه، گوشه‌ي زندگي امام خميني (ره) را مملو از عدالت توصيف كرد و درعين‌حال در پاسخ به اين سوال كه امروز توجه به كدام بخش از انديشه‌هاي امام(ره) ضرورت دارد؟ گفت:« همه‌ي ابعاد تفكر ايشان مهم است و امروز همه‌ي انديشه‌هاي ايشان خوشبختانه خريدار دارد و نياز جامعه است.»

امام جماراني با تأكيد بر اين‌كه در باب فقه و فقاهت امروز نظرات فقهي امام(ره) بايد توسط فقها مطرح شود و اين يك ضرورت اساسي است، گفت:« نظر حضرت امام در رابطه با زندگي اجتماعي اين است كه همه در يك جامعه در مورد يك موضوع انسجام و اتحاد و وحدت كلمه داشته باشند لذا اگر اين اتحاد در انتخابات و ساير مسائل اجتماعي و سياسي رعايت شود اين بخش از انديشه‌ي امام(ره) پياده شده است.»

اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز با اعتقاد بر اين‌كه ايجاد اتحاد لوازمي دارد به خبرنگار ايسنا گفت:« همه دم از اتحاد مي‌زنند اما بايد لوازم ايجاد چنين اتحادي وجود داشته باشد. مسلما اگر عده‌اي به ناحق ديده شوند و برخي ديگر به حق مورد عنايت قرار نگيرند، اتحاد برقرار نمي‌شود چراكه براي ايجاد اتحاد همه بايد به يك چشم ديده شوند.»

امام جماراني گفت:« تقواي مورد توجه امام(ره) و اتحاد و وحدت كلمه‌ي مورد نظر ايشان نيازمندي‌هاي يك جامعه را تأمين مي‌كند.»

انتخابات در نگاه امام(ره)

اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز در ادامه‌ي اين گفت‌وگو با اشاره به مبحث انتخابات و نگاه حضرت امام به اين مقوله، خاطرنشان كرد:« امام(ره) مردم را به شركت در همه‌ي انتخابات تحريص مي‌كردند و ايشان همواره شركت پرشور در انتخابات را از اوجب واجبات مي‌دانستند و همواره به افراد مي‌گفتند فكر نكنيد كه داراي يك رأي هستيد، همين يك رأي در سرنوشت جامعه دخيل است و مي‌تواند سرنوشت جامعه را تغيير دهد.»

وي با تأكيد براين‌كه به گفته‌ امام(ره) كه هيچ‌كس نبايد فكر كند يك رأي‌اش بي‌تأثير است، گفت:« هركس كه خيال كند اگر در انتخابات شركت نكند زرنگي كرده و برنده است، خيال باطل كرده است.»

امام جماراني با تأكيد بر اين‌كه انتخابات يعني انتخاب مردم نه انتخاب حكومت يا دولت و يا يك جناح خاص، گفت:« هر صاحب رأيي بايد در انتخابات شركت كند و البته شرط انتخابات اين است كه آزاد باشد چراكه اگر فضاي برگزاري يك انتخابات آزاد نباشد و مردم انتخاب نكنند و ديگري انتخاب‌كننده باشد معنايش اين نيست كه مردم يك جامعه در صحنه حضوري فعال دارند و در انتخابات پرشور شركت كرده‌اند.»

وي گفت:« بايد هركه قدرت دارد اين قدرت خود را در راستاي برگزاري يك انتخابات آزاد بكار گيرد.»

وي با اشاره به تأكيد هميشگي امام(ره) بر برگزاري يك انتخابات آزاد و سالم كه هيچ‌كس در آن اعمال نفوذ نكند، افزود:« در هر صورت مردم بايد انتخاب كنند حتي اگر تعدادي افراد ذيصلاح در انتخاب مردم بد از آب درآيند و وارد صحنه‌ي سياسي كشور شوند اين‌ها قطعا در اقليت هستند و نمي‌توانند ضربه‌اي به مردم و كشور بزنند اما اگر انتخابات مخدوش باشد قطعا ضررش بسيار بيشتر از آن است كه چند نفر غيرصالح منتخب شوند.»

امام جماراني با تأكيد براين‌كه انتخابات نبايد جناحي و حكومتي و مورد نفوذ كسي باشد اضافه كرد: « انتخابات بايد آزاد باشد و همه‌ي اقشار مختلف در آن شركت كنند.»

منبع : ایسنا

ارسال دیدگاه