راهكارهاي تسهيل ازدواج اسلامي و مقابله با بدحجابي در گفتگو با دكتر نقي پورفر

رسانيوز:

تا وقتي كه مشكل ازدواج حل نشود و نياز فطري جوان جواب داده نشود معضل تظاهر اجتماعي غلط هم بر طرف نمي‌شود. متأسفانه كساني كه مسؤول تسهيل زمينه‌هاي ازدواج جوانان هستند به وظيفه خود عمل نمي‌كنند و امروز هم كه اين طرح در دست اجراست، دغدغه نوع برخورد نيروي انتظامي با جوانان را دارند!…


 ازدواج امري بشري و اجتماعي است كه جنبه ديني و مذهبي آن را همه اقوام بشر پذيرفته‌آند، از اين رو آيين ازدواج، مراسمي ديني به شمار مي‌رود.
ازدواج در اسلام جايگاه ويژه و مباركي دارد و در قرآن‌كريم هم به آن پرداخته‌ شده است. حوزه‌هاي علميه نقش بي‌مانندي در الگودهي، آموزش و رفع مشكلات فكري و فرهنگي مردم در اين زمينه دارند.
امروزه ازدواج در جامعه ايراني از شيريني خود كاسته و به تلخي مصائب گراييده است! نبود فضاي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي مناسب، جوانان مجرد و زوج‌هاي جوان را گريبان‌گير معضلاتي كرده كه ره‌آورد آن زيبنده جامعه اسلامي نيست.
از اين رو در گفت‌وگويي با حجت‌الاسلام ولي‌الله نقي‌پورفر كه استاد حوزه و دانشگاه است و آشناي مشكلات جوانان، طرف مشورت آنان و پژوهش‌ها و نگارش‌هايي قرآني در زمينه‌هاي گوناگون به ويژه مديريت اسلامي دارد ، كوشيده‌ايم نماي روشني از بايد‌هاي ازدواج ترسيم كنيم.

رساـ پيش زمينه فرهنگي ازدواج و عوامل مؤثر در سلامت رواني زوجين كدام است؟
حجت‌الاسلام نقي‌پورفر: شصت درصد مسأله ازدواج فرهنگي است يعني منطق ازدواج، نيازمند آموزش است؛ مسايلي مانند ماهيت زن و مرد، نسبت آنها با يكديگر، حقوق و تكاليف هر يك و كفويت از لحاظ معيارها . سيستم‌هاي آموزشي كه اكنون در قالب‌هاي اينترنتي فعال هستند مشرب‌هاي سكولاريستي دارند و به هر حال اين فعاليت‌ها عطش موجود را تا حدودي كاهش مي‌دهند. اما گروه‌ها و افراد مذهبي در اين زمينه بايد فعال شوند و ضمن آموزش‌، راهكارهاي مناسب زوج‌يابي را تعريف كنند. پيدا كردن فرد مناسب براي ازدواج در تحكيم بنيان‌هاي زندگي نقش اساسي دارد. اين امر نيازمند يك بانك اطلاعاتي است. بايد پرسش‌نامه‌هايي با حفظ حريم و حدودها تهيه شود و امكان معرفي متناسب دو فرد داراي شرايط فراهم گردد. معيارهاي همسريابي بايد منطبق با فرهنگ جامعه و افراد باشد و از طريق دفاتر همسر‌يابي دراختيار جوانان قرار بگيرد. دو نفر كه داراي ملاك‌هاي مورد قبول ازدواج هستند با محوريت كانون خانواده براي معارفه بيشتر و بهتر گفت و شنودي داشته باشند يعني پدر و مادر نظارت داشته باشند و كمك كنند كه مسأله ازدواج به انحراف كشيده نشود. اينها مسايلي است كه درباره آن اصلاً فكر نشده است.

رساـ راهكار شما تاسيس دفاتر همسر يابي است ؟
حجت‌الاسلام نقي‌پورفر: مشكل بزرگي كه ما در زمينه ازدواج داريم اين است كه موردهاي هم‌شأن، يكديگر را پيدا نمي‌كنند. ما بايد شرايط انتخاب همسر را در جامعه به صورت صحيح آماده كنيم و فرصت انتخاب را افزايش دهيم. ما نيازمند سامانه‌اي هستيم كه اين امر را تسهيل كند. پس يك بخش ازدواج، آموزش معيارهاست كه انتظارها از زندگي را مشخص كند، معيارها و ضوابط و احكام و حقوق هر يك را معين و دقيق تعريف كند چون اگر زن و مرد به حقوق و احكام زناشويي آشنا باشند بحران‌ها و مشكلات بسياري كه در زندگي وجود برطرف مي‌شود. بخش ديگر معرفي دو فرد هم‌شأن به يكديگر است و بخش سوم مشاوره كه قدم به قدم به هر مرد و زن در زندگي مشاوره داده شود و با مشورت صحيح زندگي را بيمه كنيم. . اما در اين زمينه ما يك سايت مذهبي كه به صورت مناسب فعاليت كند نداريم.

رساـ در كنار مسايل فرهنگي ، يكي از دغدغه‌ها برخورد و حل مشكلات مالي ازدواج است. آيا راه حل اين مورد نيز ريشه فرهنگي دارد؟
حجت‌الاسلام نقي‌پورفر: چهل درصد امر ازدواج به امور مالي مربوط مي‌شود. در اين زمينه با توجه به احكام شريعت بايد مشخص شود آيا دختر و پسري كه از توان مالي لازم براي ازدواج برخوردار نيستند، بر امت واجب است كه اين مشكل را بر طرف كنند يا خير؟ مسأله مالي از چهار حيث در ازدواج مورد توجه است: اول هزينه‌هاي خود ازدواج، دوم مخارج زندگي، سوم درآمدزايي و چهارم مسكن. در اين چهار مسأله امت و دولت موظف به كمك هستند.
اگر اين دو سامانه فرهنگي و مالي در كنار هم و صحيح پيش‌روند مشكلي در امر ازدواج نخواهيم داشت. اگر نيازهاي ذاتي دختر و پسر به بهترين شكل شناسايي و پاسخ داده شود قطعاً مشكلات اخلاقي از ريشه بر طرف مي‌شود و با اقليتي هم كه خارج از نيازهاي زن و مرد به دنبال ايجاد فضاي فحشاء و منكر و تضعيف ارزش‌هاي اخلاقي در جامعه هستند بايد سخت و شديد برخورد كرد . درشرايط كنوني باندهايي كه به دنبال فاسد كردن اخلاق جامعه هستند با اكثريتي كه در پي نيازهاي طبيعي بي‌جواب هستند مخلوط شده‌اند.

رساـ پس شما ناهنجاري هاي موجود در كوچه و خيابان را به دو بخش اكثريت بجا و اقليت نابجا تقسيم مي كنيد؟
حجت‌الاسلام نقي‌پورفر: آنچه كه ما در سطح جامعه به عنوان بدحجابي‌ سراغ داريم برخاسته از اقتضاي ذاتي دختر است كه در صدد جلب توجه فردي مناسب براي ازدواج است. وقتي ساز و كار صحيح اين امر در جامعه وجود ندارد و نيازهاي طبيعي دختر و پسر جواب داده نشده است خواه ناخواه به سطح جامعه كشيده مي‌شود و كساني هم براي فاسد كردن جامعه از اين شرايط سوء استفاده مي‌كنند. از نظر شرعي پسر وقتي مي‌خواهد خواستگاري دختري برود جايز است دختر لباس و چادر توري بپوشد كه موي سرش پيدا باشد آستين لخت داشته باشد و حتي ساق پايش را پسر ببيند. يعني چيزي كه در حالت عادي حرام است در امر ازدواج جايز مي‌شود . اما امروزه همين موردي كه در ازدواج، جواز شرعي دارد به كوچه و خيابان راه پيدا كرده است! ما به اين توجه نمي‌كنيم كه شارع مقدس يك اساس درستي برا
ي اين دارد و اجازه داده است ولي چون جامعه سيستم صحيح و درستي براي جواب دادن به اين نياز طراحي نكرده به صورت غلط در سطح جامعه بروز كرده است.

رساـ طرح برخورد با مظاهر بد حجابي آيا در مواجهه با آن اقليت است يا اكثريت را هم شامل مي شود؟
حجت‌الاسلام نقي‌پورفر: طرح برخورد، چون بدون توجه به اين نكته ظريف شرعي است جوابگو نخواهد بود؛ چرا كه رفتار دختر صحيح است همان‌گونه كه شرع در زماني كه قصد جدي ازدواج باشد اجازه داده است اما روش او غلط است. وقتي نياز پاسخ داده نشده نمي‌توان برخورد كرد كه چرا اين‌گونه ظاهر مي‌شود. وقتي جامعه راه صحيح پاسخ‌گويي را بسته است و اجازه رفتار بر اساس مقتضاي طبيعي به دختر نمي‌دهد جامعه دچار مشكل مي‌شود. در اين طرح، نيروي انتظامي به دليل اين‌كه ساير نهادهاي مسؤول، وظايف خود را انجام نداده‌اند دم تيغ قرار گرفته است. اين يك امر طبيعي است كه هر زن و مرد جواني نيازمند ازدواج و ارضاي نياز خود هستند، وقتي ارگان‌هاي مسؤول به فكر حل مشكل نيستند و شرايط ازدواج را فراهم نمي‌كنند خواه ناخواه به بروز علني كشيده مي‌شود و ما به غلط، نيروي انتظامي را در برخورد با اين معضل خودساخته سپر مي‌كنيم.
چه كسي و نهادي مسؤول هم دو مقوله فرهنگي و مالي ازدواج است؟ آيا نيروي انتظامي مسؤول تسهيل و فراهم سازي ازدواج است؟ نيروي انتظامي مسؤول برخورد با كساني است كه عالماً و عامداً قصد ايجاد فساد در جامعه دارند نه كساني كه به دليل پاسخ داده نشدن نيازي طبيعي‌ رو به كوچه و خيابان آورده‌اند. وقتي نياز واقعي جوان حل نشده است تظاهر غلطي از خود نشان مي‌دهد و برخورد با اين قضيه وظيفه نيروي انتظامي نيست.

رساـ به هر حال بد حجابي خود معضلي است كه بنياد خانواده را تهديد مي كند. كدام دستگاه بايد در اين باره اقدام كند؟
حجت‌الاسلام نقي‌پورفر: تا وقتي كه مشكل ازدواج حل نشود و نياز فطري جوان جواب داده نشود معضل تظاهر اجتماعي غلط هم بر طرف نمي‌شود. متأسفانه كساني كه مسؤول تسهيل زمينه‌هاي ازدواج جوانان هستند به وظيفه خود عمل نمي‌كنند و امروز هم كه اين طرح در دست اجراست، دغدغه نوع برخورد نيروي انتظامي با جوانان را دارند! وظيفه امت و دولت اسلامي است كه در بخش فرهنگي و مالي زمينه‌هاي ازدواج و تشكيل خانواده را فراهم كنند. پس از آن‌كه اين مشكل را برطرف كردند و جوان توانست به راحتي و بي‌دغدغه تشكيل خانواده داده و نيازهاي خود را جواب دهد، با كساني كه با برنامه‌ريزي در صدد فاسد كردن جامعه و جوانان هستند بايد برخورد كرد. اين وظيفه جامعه مؤمنين است كه نيازهاي جوانان را برطرف كنند. در تعاليم ديني ما اول به معروف توجه شده است سپس منكر. اگر مي‌خواهيم نهي از منكر كنيم بايد معروف آن را در دسترس قرار دهيم. و قتي امكان ازدواج فراهم نيست چگونه با بدحجابي برخورد كنيم. دولت و مؤمنين مؤظند شرايط ازدواج و امكانات لازم را براي جواني كه امكانات ندارد فراهم كنند.
مجلس و ائمه جمعه دو نهادي هستند كه بايد در اين جهت حركت كنند. مجلس وظيفه دارد شرايط و امكانات ازدواج را فراهم كند. ائمه جمعه نيز بايد عموم مؤمنين را به اين معروف كه تسهيل ازدواج جوانان است رهنمون كنند. اين كار در مسائل فرهنگي و اقتصادي ازدواج لازم است و بايد پيگيري شود اما متأسفانه نه مجلس و نه ائمه جمعه فكري براي فراهم كردن امكانات ازدواج جوانان نمي‌كنند. امر به معروف مقدم بلكه ملزم با نهي از منكر است. وقتي معروف وجود ندارد كه جوان را به آن راه ببرد چگونه از منكر نهي مي‌كنيد؟ بديهيات ديني مورد غفلت مجلس و ائمه جمعه ماست. در برخورد با مفاسد بحثي نيست آنچه مورد غفلت است اصل امر به معروف است. اگر معروفي نباشد بي‌ترديد منكر رواج پيدا مي‌كند . وقتي جامعه براي مسكن و اشتغال و آموزش جوان براي ازدواج كاري نكرده است نمي‌توان او را از منكر باز داشت چرا كه اين يك نياز فطري است كه بايد پاسخ صحيح داده شود و متأسفانه روش غلطي اتخاذ شده است.

رساـ آيا علي رغم مشكلات ياد شده، وجود يك نيروي قهري براي سلامت جامعه را سودمند نمي‌دانيد؟
حجت‌الاسلام نقي‌پورفر: نتيجه چنين امري كاملاً اشتباه است چون اگر در صدد آن هستيم كه نهي از منكر جواب دهد بايد معروفي وجود داشته باشد. اگر مسير درستي درباره مشكل ازدواج جوانان در نظر گرفته نشود جبراً به آنجا منتهي مي‌شود كه حرام‌ها، حلال خواهد شد. يعني جبر زمانه حرام را حلال مي‌كند. وقتي به علاج واقعي و صحيح نپردازيم كار به آنجا مي‌رسد كه بعضي فتوا مي‌دهند مسئله " عده" در بحث صيغه به جهت اختلاط امياه و جلوگيري از باردار شدن است! اما اگر شخصي مطمئن است كه صاحب اولاد نمي‌شود، مي‌تواند ساعت ديگر با مرد ديگر باشد!؟ يعني وقتي كه معضلات را حل نكنيم كم كم از معيارها و ارزش‌هاي خود عدول مي‌كنيم. همان‌گونه كه در نماز جمعه مطرح كردند كه براي تسريع كارهاي اداري، رشوه دهي مشكل ندارد! اين عجز از حل مشكلات است. اين خودش مفاسد عظيم دارد. اين منجر به فاسد شدن سيستم مي‌شود ديگرهيچ گاه نخواهيم توانست از راه صحيح و شرعي به حق خود برسيم. اين باعث تضييع حق فقرا مساكين است كه خود جرمي بزرگ است. مخالفت با رشوه اين يك اصل بديهي و عقلي است كه حتي كشورهاي غربي هم به آن پايبند هستند. اين عكس العمل‌ها در اصل ضربه زدن به دين است چگونه در حكومت اسلامي خلاف عقل رفتار كنيم آن هم به نام دين؟ به بديهيات عقلي عمل نمي‌كنيم تا به آنجا برسيم كه ح