رفتن به بالا

اولین "خمپاره" پایداری

"مردان بزرگِ آرزوهای کودکی ما، مردمانی بودند از همین کوچه و محله‌ها و از جنس همین مردم. آمدند تا هرچند کوتاه برای مدتی شادی و لذت حقیقی را به رخ ما بکشند و بروند. آمدند و آن‌قدر که دنیاداران زندگی را جدی گرفته بوند، اینان مرگ را به سخره گرفتند….فرحین بما آتاهم الله."

"خم‌پاره" اولین و تنها نشریه‌ی طنز در حوزه‌ی فرهنگ و ادبیات پایداری منتشر شد. این نشریه‌ در قطع و اندازه‌ای فانتزی، فروردین ماه سال جاری و به همت مرکز شهید آوینی قزوین منتشر شده است.

خم‌پاره که در قطعی عجیب (10در17 سانتی‌متر) و با تیراژ 40 هزار نسخه منتشرشده، خود را اینگونه معرفی کرده است:

این اولین خم‌پاره‌ای است که منتشر می‌شود، اگر عمل نکرد، بی‌خیال! منتظر پاتک‌های سبک و سنگین شما هستیم. خم‌پاره به هیچ حزب و گروه و سازمان و بنیاد و نهادی وابسته نیست. حتی شما دوست عزیز!

ترکش اول، اعزام، سنگر، دیده‌بان، لبخندبزن ‌شهروند، معبر، نیازمندی‌های خم‌پاره (به قلم اصغر جالب‌منش)، کتابخانه جنگ و کمیک استریپ از بخش‌های مختلف شماره‌ی اول این نشریه است. در سرمقاله‌ی این ژورنال‌کمیک آمده است: "مردان بزرگِ آرزوهای کودکی ما، مردمانی بودند از همین کوچه و محله‌ها و از جنس همین مردم. آمدند تا هرچند کوتاه برای مدتی شادی و لذت حقیقی را به رخ ما بکشند و بروند. آمدند و آن‌قدر که دنیاداران زندگی را جدی گرفته بوند، اینان مرگ را به سخره گرفتند….فرحین بما آتاهم الله."

اولین خمپاره پایداری

به گزارش کتاب‌نیوز، در مطلب "می‌ریم اردو…" به قلم محمد رازقی، سردبیر این نشریه می‌خوانیم: "برای اینکه دعای خیر راننده در طول سفر پشت سرتان باشد، سعی کنید حداقل یکی از اعمال زیر را به جای آورید: جاسیگاری‌ها را به عنوان همکاری با ستاد مبارزه با مواد مخدر از جا بکنید، روی صندلی و سقف اتوبوس قصه‌ی حسین کرد شبستری بنویسید، به راننده‌ی اتوبوس پسته‌ی کور تعارف کنید (اگر این کار را سر پیچ انجام دهید، مفیدتر است)، هر پنج ثانیه یک نوار جدید به راننده بدهید و از او به خاطر کیفیت افتضاح رادیو پخشش گله کنید، سرتان را از شیشه‌ی اتوبوس دربیاورید و در حالیکه خشم‌گینانه شما را از آینه‌ی بغل اتوبوس نگاه می‌کند، برایش شکلک در بیاورید! برای اینکه زیارتتان مورد قبول درگاه پروردگار واقع شود، از انجام دادن هرگونه شوخی از جمله شهرستانی، استانی، قومی، قبیله‌ای، دیه‌ای، جسمی، روحی، روانی و غیره کوتاهی نکنید. (تبصره: زیاده‌روی در انجام شوخیهای "غیره" مستحب موکد است) اینجا باید هر کاری را که تا به حال نمی‌کردید، تا سرحد مرگ انجام دهید: شستن دست و سر و صورت و پا و جوراب، یادداشت نوشتن، کتاب‌خواندن، مسواک زدن ـ البته اگر به کرم دندان‌هایتان بر نمی‌خورد ـ و در بعضی موارد هم آدم بودن."

همچنین در بخش نیازمندی‌های خم‌پاره نیز آمده است: "بدینوسیله از خواهران بازدیدکننده خواهشمندیم احتراماً جوراب‌هایشان را پوشیده و به ما از طرق دیگر احترام بگذارند/ با تشکر خاک مناطق عملیاتی"

"بازدیدکننده عزیز! بدینوسیله برای ازدیاد رفاه حال شما، برنامه‌های جنبی بازدید از مناطق جنگی، شامل تماشای فیلم‌های اتوبوسی به شرح زیر اعلام می‌گردد، لطفاً با انتخاب اتوبوس مناسب، مسئولین را جهت هرچه بیشتر برگزار کردن ماجرا یاری نمائید:

اتوبوس آق غلام
صبح: شارتالان
بعدازظهر: عملیات کرکوک

اتوبوس اسمال آقا سه کله
صبح: عشق و وفا و صمیمت در کنار مادرشوهر(هندی)
بعدازظهر: اخراجی ها

اتوبوس صمدآقا
صبح: دیده‌بان
بعدازظهر: هواپیمای جهنمی در آسمان تگزاس

اتوبوس حاج‌جمشید
صبح: جواهری در قصر(نسخه سینمایی)
بعدازظهر: شعله عشق و محبت(هندی)"

بنا بر گزارش خبرنگار کتاب‌نیوز، اولین خم‌پاره با قیمت 300 تومان ویژه‌ی اردوی راهیان نور منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. خوانندگان نشریه برای اعلام نظرات خود می‌توانند با شماره پیامک 09365779596 تماس گرفته یا به وبلاگ اختصاصی این نشریه khom-pareh.blogfa.com سری بزنند.

ارسال دیدگاه


هیچ دیدگاهی برای “اولین "خمپاره" پایداری”

  • نقدی بر نشریه شماره 2 خم پاره
    تولید برادران مرکز علمی فرهنگی شهید آوینی با حمایت اداره ارشاد قزوین و ستاد راهیان نور
    ضمن سپاس از زحمات دوستان نشریه و آرزوی سلامتی و نشاط:
    از سال¬ها قبل در عرصه فعالیت¬های مطبوعاتی و همچنین چاپ و نشر مجلات و جزوات فرهنگی، ادبیات انقلاب و دفاع مقدس و اطلاع رسانی¬های جبهه فرهنگی، یک بی برنامگی و حرکت غیر کارشناسانه و گاهی با عجله بسیار دیده می¬شود گاهی به این دلیل که شاید دیر بشود و مجال برای ارائه و انعکاس فعالیت¬ها و نوآوری¬ها نباشد، و این کار باعث بروز آسیب¬های جدی و چه بسا از دست رفتن سرمایه¬ها و گاهی ایستگاه همیشگی برای ادامه راه شده باشد.
    هم اکنون نیز متأسفانه در بسیاری از این قبیل کارها چنین حرکت ها یی وجو دارد و به چشم میخورد.
    آن¬چه باعث شد تا اینجانب به عنوان مخاطبی که در عرصه های مختلف اجتماعی، نشر، نقد و جریان¬های فکری و مذهبی فعالیت و گاهی مطالبی نگاشته ام و به اصطلاح با دستی بر آتش این سطور را با کمال دقت تقدیم مدیر مسوول و تحریریه نشریه خم پاره کنم از آن جا آغاز شد که تیراژ این نشریه را در حدّی دیدم که احساس کردم مسوولیتی سنگین را به عهده گرفته است.
    با یک حساب سرانگشتی احساس کردم این نشریه مانند خیلی از نشریاتی که دوست دار انقلاب و رهبری و دین است در هر شماره 20 تا 30 میلیون تومان را به راحتی اختصاص به مطالبی می¬دهد که می¬خواهد قشر فراوانی را به حرکت و جهتی مطلوب هدایت کند. با تیراژی در شمارگان صد هزار نسخه که بسیار قابل تقدیر و تعجب است.
    اصولاً نوآوری خوب و بجا است مخصوصا در عرصه طنز که جای آن بسیار خالی و آموزندگی آن بسیار بالاست و اگر بخواهیم نمونه آشکاری از استقبال عمومی را هم یاد کنیم فیلمی رکوردشکن به نام اخراجی¬هاست، بگذارم و بگذرم و….
    نشریه خمپاره ایراداتی دارد که بنده آنها را شماره میکنم و تصمیم و تأمل را به شما وامیگذارم:
    1- به نظر می¬رسد مخاطب نشریه معلوم نیست.این را یک دقت و توجه به متن روشن میکند.ص22با متن خنده در اسارت تناسبی با صفحات قبل ندارد گویا خواسته چیزی را بیاورد و آن هم در 6 صفحه که باز تناسبی باسبک نوشتار ندارد.
    2- نیازمندی ها نسبت به شماره قبل افت اساسی دارد.
    3- بیش از 15 صفحه و نزدیک به یک چهارم نشریه تبلیغات است آن هم گاهی بون هیچ ارتباطی به تنها نشریه طنز، شاید هیات تحریر این را طنز بداند.
    4- توجه کنید چه دلیلی دارد که ص 42 یک صد هزار بار چاپ شود آن هم در سال اصلاح الگوی…
    5- نوآوری در این شماره به طور جدی فراموش شده.
    6- خاطرات ص 10، 11،و 12 گاهی بسیار معمولی و … و موازی با سایر طنزهای معمول و حتی پایین تر از آن است .
    7- اشکالات تایپی در ص 10،22،26.
    8- روند اشتباه در نوع و شکل پاورقی ها که گاهی داخل پرانتز و گاهی بیرون آن است: ص 22 و 23 مقایسه شود با 25.
    9- عبارات نامفهوم: ص 26: همیشه یک نیت پنهانی در تحقیر مستبد وجود دارد.
    10- نویسندگان و جمع آوری کنندگان برخی متن¬ها نامشخص است و نمی شود تشخیص داد که متن ها ابتکاری است یا کپی: ص 36.
    11- بعضی متن ها لوس است: ص 45 داخل کادر.
    12- بعضی اشخاص خیلی جلوه داده شده اند: ص 47.
    13- کمیک استریپ ها افت کرده : ص 48 و 49 و 50.
    14- متن ص 5 و 63 غیر جذاب و به نظر یک قلم و در هردو عمق و محتوا کارشناسانه و پخته نیست.
    15- گروه سنی و رشته و تخصص گروه تحریر مشخص شود.
    16- ص13 و 14 با موضوع اصلی قهر است.
    17- ضعف ویرایش و نبود روانی و استحکام در متن ها ، حتی در متن آقای سنگری به نظر میرسد.
    18- جلوه دادن افراد و گروه ها باید از روی آگاهی و کارشناسی باشد.
    19- به نظر میرسد سطح تیراژ در این حد خیلی زود بوده باشد.
    20- طرح روی جلد ، خصوصا عکس روی جلد و رنگ آن ضعیف است و به سرعت برای مخاطب تکراری و کم رنگ میشود.
    21- تصویر ص 13 ربطی با قبل و بعد ندارد.
    22- ص 9 بی هدف .
    23- در مجموع یک بی ربطی ناخودآگاه و بی نظمی منطقی و دوری از هدف به نظر میرسد.
    24- تاریخ چاپ هر شماره: ماهانه؟ فصلی یا سالی؟خاطره گوها چه کسانی هستند؟
    25- نشریه توسط چه ارگان و اشخاصی نظارت می¬شود؟
    26- هدف از انتشاراین نشریه چیست؟
    27- قیمت در قزوین 400 و در سایر شهرستان ها 350: لوس است.
    28- چند صفحه از نشریه 68_ البته با احتساب جلد و پشت جلد_ صفحه ای طنز است؟