رفتن به بالا

شما با یک جهالت فرهنگی-تاریخی مقابله می ­کنید

گلزار شهدا به اعتقاد دینی ما صاحب دارد و صاحبانش هم زنده هستند. صاحبانش خانواده­ ی شهدا نیستند، بلکه در وهله­ ی اول خود شهدا هستند. اگر اعتقاد داریم شهدا زنده هستند و عند ربهم یرزقون، پس هر کدام از این قبرها یک صاحب و مالک دارند. کاری که این آقایان می­ کنند بدون آنکه خودشان متوجه باشند شبیه کاری است که وهابیت عربستان می­ کند. یکی از دلایلی که جهان اسلام به وهابیت نقد دارد این است که میراثهای فرهنگی به جا مانده از دوران اسلام و پیامبر را خراب کردند. این آقایان میراث فرهنگی را تخریب می­کنند به این بهانه که می­ خواهیم چیز قشنگی بسازیم!

دومين جلسه نقد و بررسی طرح ساماندهی گلزارهای شهدای سراسر کشور، با حضور دکتر کوشکی (عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی) به كوشش كانون انديشه­ ي دانشجوي مسلمان در دانشگاه امیرکبیر، برگزار شد.
دكتر كوشكي با تأکید بر ضرورت جدي حفظ اصالت مزار شهدا در این رابطه بیان داشتند: گلزار شهدا به اعتقاد دینی ما صاحب دارد و صاحبانش هم زنده هستند. صاحبانش خانواده­ ی شهدا نیستند، بلکه در وهله­ ی اول خود شهدا هستند. اگر اعتقاد داریم شهدا زنده هستند و عند ربهم یرزقون، پس هر کدام از این قبرها یک صاحب و مالک دارند. کاری که این آقایان می­ کنند بدون آنکه خودشان متوجه باشند شبیه کاری است که وهابیت عربستان می­ کند. یکی از دلایلی که جهان اسلام به وهابیت نقد دارد این است که میراثهای فرهنگی به جا مانده از دوران اسلام و پیامبر را خراب کردند. این آقایان میراث فرهنگی را تخریب می­کنند به این بهانه که می­ خواهیم چیز قشنگی بسازیم! من اصلا کاری به متبرک و معنوی بودنش ندارم می­ گویم میراث فرهنگی. مثلا کسی بگوید که تخت جمشید چیز بدقواره­ای است خرابش کنیم و خیلی منظم و قشنگ بسازیم. این حرف چقدر مضحک می­ تواند باشد؟ دقیقا با همین استدلال مضحک تلاش می­ کنند که گلزار شهدا را منظم کنند. ما در مورد پدیده­ای کاملا فرهنگی، معنوی و انسانی صحبت می ­کنیم. چگونه می­ توانیم این را با خط کشی مکانیکی بسنجیم؟ کسانی که می­خواهند این کار را انجام دهند و قصد خدمت هم دارند، به این فهم نرسیده­ اند که، کسی مخالف این نیست که آسفالت بین قبور شهدا سنگفرش شود اما بر هم زدن این ترکیب هویتی – طبیعی، یعنی اینکه شما دارید در امری که به انسانهای زنده مربوط است دخالت می­ کنید. به تعبیر حضرت امام(ره) مزار شهدا دارالشفای آزادگان جهان خواهد بود. در آنجا شفا می گیرند، نه تنها شفای جسمی بلکه شفای روحی و معنوی. اتفاقا معنویتش هم به بکر بودنش است. اگر این بکر بودن را از آنها بگیریم بخش زیادی از بار معنوی­اش هم خواهد رفت.
خدا همه جا هست، ولی فرموده خانه ­ای سیاه رنگ با این ابعاد؛ همه به سمتش نماز بخوانند. چرا؟ چون ما آدمها به دنبال نشانه­ های محسوس از مفاهیم نامحسوس هستیم. یعنی طوری خلقت شده ­ایم که اگر با مفاهیم سر و کار داشته باشیم راضی نمی­ شویم. به همین خاطر برای ما بحث بارگاه و قبر امام، موضوعیت دارد و فقط هم قبر یک امام نیست. کدام یک از ما حرم امام رضا (ع) را یک قبر فرض می­ کنیم؟
جالب اینجاست که برخورد این آقایان با این قضیه برخورد آمرانه­ ای است. یعنی می­ خواهند نظر سنجی کنند که اگر حساسیت مردم پایین آمده، دست به تخریب بزنند. یعنی تا حالا هیچ وقت شک نکرده­ اند که کاری که می­ خواهند بکنند، کار غلطی است. در واقع شما با یک جهالت فرهنگی-تاریخی مقابله می ­کنید که این جهالت سوژه­ ی ما به­ ازایش گلزار شهدا شده است. شما برای اینکه گلزار شهدا خراب نشود نمی­ جنگید، شما دارید با یک جهالت ریشه ­دار تاریخی مقابله می­ کنید. اهداف اصلی ما چند مورد زیر است:1- مقابله با طرز تفکر غلط. 2- ترویج طرز تفکر صحیح، تا مسئولين نسبت به هویت گذشته و ثروت های فرهنگی حساس شوند. 3- در نهایت، هم درک در ذهن ما ایجاد می ­شود، هم مردم آگاه شده و حساسیت در آنها زنده می­ شود. 4- نتیجه­ ی آخر کار. یعنی فشارهای وارده­ ی ما و روشنگری­هایی که می­ کنیم تاثیر بگذارد و این کار زشت را انجام ندهند. اگر انجام ندادند شما به همه­ ی اهداف خود می­رسید. در غیر این صورت شما در کارهای 1 تا 3 موفق بوده اید.