رفتن به بالا
  • یکشنبه - 24 بهمن 1389 - 14:40
  • کد خبر : ۸۱۵۴
  • مشاهده :  347 بازدید
  • چاپ خبر : از فیس‌بوک تا مسجد

از فیس‌بوک تا مسجد

شبکه سازی های اجتماعی؛ از غرب تا اسلام در عصر جدید ، ارتباطات عاملی بسیار قوی و محرک جهت پیشبرد اهداف مجموعه ها ، گروهها ، احزاب و … بوده است . اثرات ارتباطات را در حرکت های اجتماعی همگی به خوبی اطلاع دارند و به اهمیت آن پی برده اند . یکی از ابزار […]

به گزارش عدالتخواهی؛

شبکه سازی های اجتماعی؛ از غرب تا اسلام

در عصر جدید ، ارتباطات عاملی بسیار قوی و محرک جهت پیشبرد اهداف مجموعه ها ، گروهها ، احزاب و … بوده است . اثرات ارتباطات را در حرکت های اجتماعی همگی به خوبی اطلاع دارند و به اهمیت آن پی برده اند .

یکی از ابزار هایی که می تواند مجموعه ها را به هم پیوند دهد وجود شبکه های اجتماعی است که ارتباطات را سهل تر و انتقال اطلاعات را سریع تر می نماید.

در حال حاضر این شبکه ها که محل و یا روشی جهت برقراری ارتباط بین افراد  می باشد ، تنوع زیادی پیدا کرده . ازبلوتوث گرفته تا سامانه های پیام کوتاه ، سایت ها تحلیلی خبری ، سایت های اشتراک فیلم و تصویر  مانن یوتیوب و  در راس آنها شبکه های اجتماعی مجازی  مانند فیس بوک ، فرند فید ، مای اسپیس و ایرانی های آن مانند بیشمار ، کلوب و …

در این مطلب قصد دارم تا به مقایسه محاسن و معایب دو نوع از شبکه های اجتماعی در غرب و کشورهای اسلامی بپردازم.

شبکه های مجازی غرب …

۱- ایجاد کننده این شبکه ها عمدتا غرب و بر مبنای فضای مجازی بوده و از ارتباطات رو رد رو و واقعی استفاده نمیکنند. این مورد یکی از ایرادات این نوع شبکه هاست و شما نمی توانید مخاطب خود را یه صورت واقعی بفهمید .این نشناختن یکی از موادر منفی در شبکه ها می باشد.

۲- عموما فضای این شبکه ها بر مبنای غیر دینی و بی توجه به ارزشهای دینی و فطری انسان قرار گرفته . سازندگان محلی ایجاد نموده اند که افراد بدون هیچ گونه مرزی و محدودیتی موجب انتشار زندگی خصوصی دیگران می شوند.

۳- انتشار هرگونه مطلب با هر محتوایی که برگرفته از آزادی های بی قید و بند تفکر غربی است یکی دیگر از آسیب های جدی این نوع شبکه ها می باشد.

۴- البته قطعا این آزادای تا به آنجا پیش می رود که خط قرمزهای غرب مورد خدشه واقع نشوند. به طور نمونه پیگیری هلوکاست یا حذف کردن کلیپ ها یا صفحه هات گروههای مسلمان مانند حماس و حتی اشخاص مانند نصرالله و … در فیس بوک و پاک کردن تصاویر نسل کشی در غزه  توسط یو تیوب نمونه از خروار ها نمونه خط قرمز غرب است.

۵- بر اساس اخبار و اطلاعاتی که بعضا صاحبان این شبکه ها خود به آن اذعان کرده اند ، اطلاعات و داده هایی که در این شبکه ها مورد استفاده کاربران قرار می گیرد در اختیار سرویس های جاسوسی رژیم صهیونیستی و آمریکا بوده و آنها در جهت تامین منافع خود از آن استفاده می نمایند. این خود بازی کردن در زمینی است که آنها برای ما تعیین کرده اند.

۶- با وجود اشکالات فراوان ایجاد بستری برای ارتباط اقشار مختلف فراهم گشته و هر کس می تواند از این امکان استفاده نماید. همچنین ایجاد ارتباط سریع و راحت تا آن طرف کره خاکی و انتشار مطالب  یکی از محاسن این شبکه بوده است . (البته با توجه به آسیب ها و خط قرمز ها)

شبکه های اجتماعی اسلامی یعنی مساجد …

۱- تجربه طولانی مدت این شبکه ها به عنوان محلی برای گرد آمدن مسلمانان در کنار یکدیگر از آغاز دین مبین اسلام  تا کنون خود یکی از محاسن بوده به طوری که در طول ۱۴۰۰ سال همیشه عاملی برای استفاده مسلمین بوجود آورده است.

۲- حضور مستمر و چهره به چهره در مساجد معایب شبکه های مجازی را برطرف کرده و باعث میشود بتوانیم مخاطب خود را ارزیابی کنیم.

۳- ایجاد این محل بر مبنای دین و فطرت انسان بوده و در کنار یاد و شکر خالق هستی موجب رشد روحی و اخلاقی انسان نیز می گردد.

۴- انتقال و تبادل اطلاعات گوناگون در این مجموعه ها ی اجتماعی امکان پذیر است و می توان در مورد مباحث گوناگون از سیاسی ، اجتماعی فرهنگی اقتصادی تا حتی اشکال گرفتن و طرح شبهه نسبت به خداوند متعال هم به طرح بحث پرداخت.

در این بین ممکن است وجود داشته باشد کسانی که نتوانند تحمل وصبر نموده و تمامی نظرات را بشنوند اما مبنای این محل بر شنیدن و تحمل افکار بنا شده است. همچنین باید گفت در مورد طرح مسائل هه مانند تمامی موارد دیگر خط قرمز هایی وجود دارد اما این خط قرمز ها در مورد مباحث عقلی و موضوعات عقیدتی ، سیاسی و … نبوده بلکه در مورد حدود الهی و مباحث اخلاقی می باشد.

در هیج جای دنیا نمی توان جایی را یافت که خط قرمز وجود نداشته باشد . اصل وجود محدودیت ها مورد نیاز و امری طبیعی بوده . اما باید دید این خطوط قرمز در مورد چه مباحثی مطرح می شودو با حدود الهی سازگار بوده یا نه ؟!

۵- این شبکه ها امکان ارتباط انسان را حداقل سه بار در روز تامین کرده و روابط انسانی را عمق می بخشد.

۶- شاید انتقال داده ها بین مساجد به عنوان شبکه ها مجزا به خوبی صورت نگیرد و امری سخت تر و طولانی تر شود که با به هم پیوستن و یکپارچه شدن این شبکه ها در لوای مساجد واحد و در کنار آن استفاده از ابزارهای ارتباطی روز می توان این خلا ها را پر کرد.

در آخر :

–       قرض اینکه در اسلام و ایران شبکه هایی را داریم که بسیار سالم تر و از نظر محتوایی نیز بهتر از شبکه های اجتماعی مجازی غرب بوده و مبنای آن فطری می باشد . حال اینکه شبکه های اجتماعی غربی بر مبنای دیگری بوجود آمده اند. پس بهتر است این شبکه ها را قوی تر نماییم.

–       همچنین در غرب محل هایی مانند کلیسا و … مانند مساجد در اسلام  وجود دارد که بتوان از آن استفاده نمود اما به خاطر مرجع نبودن در بین مردم و کم رجوع کردن پیروان آن مذاهب به محل های عبادتی و همچنین تک بعدی بودنشان (ویژه عبادت) نمی توانند مانند مساجد به ایفای نقش بپردازند.

و یا حتی ان جی او ها هم که در ایران مانند دیگر کشور ها وجود دارند از این گستردگی و ارتباط با هم مانند مساجد به بهره بوده و مانند شبکه های مساجد قابل تاثیر گذاری در جامعه نمی باشند.

–        شبکه های اجتماعی مجازی به دلایلی که قبلا ذکر شد ناچارا موجب دوری و ایجاد فاصله در بین انسان ها  گشته و ارتباطات انسانی را مورد خدشه قرار داده که در این مورد هم مساجد بر خلاف آنها موجب ارتباط هر چه بیشتر را فراهم نموده است.

وبلاگ علمدار صبح

لینک کوتاه:    
https://edalatkhahi.ir/?p=8154

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه