رفتن به بالا

اگر عاشورایی باشیم دنیا به سمت صلاح میرود

عاشورایی بودن کشیدن جامعه به صلاح

اگر همه‌ی ما عاشورایی باشیم، حرکت دنیا به سمت صلاح، سریع، و زمینه‌ی ظهور ولی مطلقِ حق، فراهم خواهد شد. باید این مفاد برای مردم بیان شود.(بیانات در دیدار روحانیون و وعّاظ، در آستانه‌ی ماه محرم 03/ 03/ 1374)

 احیای عدالت، ضرورت عمل به فرمایش‌ها و توصیه های امام

این خون هم در راه احقاق حق و احیای عدالت بر زمین ریخته شد. همه باید به احترام این خون پاک و آن شخصیت عظیم و قدسی و آن ولیّ اعظم الهی سعی کنیم این فرمایش‌ها و توصیه‌ها را که خطاب به ما هم هست، در عمل خودمان رعایت کنیم.(بیانات در خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران 01/ 09/ 1381)

عاشورا منبع معارف، عاشورا وسیله ی نجات دنیا، جلوگیری از تحریف

منبع زخّار این حقایق و ارزش‌ها، معارف اسلامی، و در قلّه و اوج این معارف، معرفت عاشورایی است. قدر این‌ها را باید دانست. ما حالا می‌خواهیم این معارف را در مقابل چشم مردم دنیا قرار دهیم…. امروز حسین بن علی می‌تواند دنیا را نجات دهد؛ به شرط آنکه با تحریف، چهره‌ی او را مغشوش نکنند. نگذارید مفاهیم و کارهای تحریف‌آمیز و غلط، چشم‌ها و دل‌ها را از چهره‌ی مبارک و منوّر سیّد الشهدا علیه الصّلاة و السّلام، منحرف کند. با تحریف مقابله کنید.(بیانات در دیدار روحانیون و وعّاظ، در آستانه‌ی ماه محرم 03/ 03/ 1374)

تعمق در نقش عاشورا در انقلاب

معلوم نبود اگر ما این حادثه را نمی‌داشتیم، چطور می‌توانستیم در این معرکه خوض کنیم. این خودش فصل عریض و قابل تعمقی است که تمسک به ذیل ماجرای عاشورا و مجاهدت سیّدالشّهداء (علیه الصّلاة و السّلام)، چه تأثیری در وضع انقلاب ما داشت. انسان وقتی در این مسئله غور می‌کند، از عظمت تأثیر آن حادثه به دهشت می‌افتد و فکر می‌کند کسانی که از آن محرومند، این خلأ را چگونه می‌توانند پُر کنند.(سخنرانی در دیدار با روحانیون و مبلّغان، در آستانه‌ی ماه محرّم 20/ 04/ 1370)

 ضرورت بررسی نهاد منبر در ایران، استفاده ی انقلاب از کانال کشی منظم هیئات عزاداری

تأثير نهاد منبر در جامعه‏ى ما، هنوز يك تأثير بررسى نشده است…. در طول قرنها و در اين چند قرن اخير، در مجموع كشور ما، اين بينش و اين تذكر راجع به دين، به نام و مناسبت حسين بن على (عليه‏السّلام) وجود داشته است و در سطحى مردم را متذكر به دين نگهداشته است. اين كانال‏كشى وسيع، در انقلاب به كار آمد. از اين كانال‏كشى منظم در سطح كشور، تفكر انقلابى ما كه مستند به حادثه‏ى عاشورا هم بود در همه جا گسترش پيدا كرد و مردم را وارد ميدان نمود. اگر در اين خصوص، كشور ما را با كشورهاى ديگر اسلامى مقايسه كنيد، در آنجايى كه نام امام حسين (ع) وجود ندارد، فرق بيّن اين دو را مشاهده خواهيد كرد.(سخنرانى در ديدار با روحانيون و مبلّغان، در آستانه‏ ى ماه محرّم‏ 20/ 04/ 1370)

 قرار دادن خود در پرتو خورشید عاشورا

نور مبارك حسين بن على عليه‏السّلام مثل خورشيد مى‏درخشد. اگر انسان خود را در پرتو اين خورشيد قرار دهد، اين كار بسيار برجسته‏اى است.(بيانات پاسداران انقلاب اسلامى به مناسبت روز پاسدار 24/ 09/ 1375)

حسینی بودن و ماندن، پرورش خود در میدان حسینی

حسينى باشيد و حسينى بمانيد. خودتان‏ را در ميدان حسينى پرورش و رشد دهيد و بدانيد كه طريق سعادت دنيا و آخرت همين است و خداى متعال، به شما كمك خواهد كرد.(بيانات در ميدان «صبحگاه دانشگاه امام حسين» (ع) 17/ 08/ 1374)

 فهم تکلیف بر اساس عمل امام حسین در شرایط مشابه

امام حسين به چه زبانى‏ بگويد كه تكليف‏ شما چيست؟ شرايط، همان شرايط است؛ زندگى، همان نوع زندگى است؛ اسلام هم همان اسلام است. خوب؛ امام حسين به همه‏ى نسلها عملًا نشان داد. اگر يك كلمه‏ى حرف هم از امام حسين نقل نمى‏شد، ما بايد مى‏فهميديم كه تكليفمان چيست.(بيانات در خطبه‏ هاى نماز جمعه (عاشوراى 1416) 19/ 03/ 1374)

 آدم‏سازى، خودسازى، خودسازى فكرى و اشاعه‏ ى فكر و فرهنگ وظیفه ی پیروی کنندگان حسینی،

بايد با پنجه‏ افكنى‏ و ناخن‏ كشى و حيله‏ گرى دشمن مقابله كنيم. حركت و تلاش لازم است؛ هم در جبهه‏ى خودسازى- اين مقدّم بر همه است؛ مثل امام حسين عليه‏السّلام كه آقا و مولاى شماست- هم در جبهه‏ ى سياسى- كه آن امر به معروف و حركت و حضور سياسى است و در جايى كه لازم است، بيان مواضع و تبيين سياسى در مقابل دنياى استكبار- هم در جبهه‏ ى فرهنگى- يعنى آدم‏سازى، خودسازى، خودسازى فكرى و اشاعه‏ ى فكر و فرهنگ- اين‏ها وظيفه همه‏ ى كسانى است كه امام حسين عليه‏السّلام را الگو مى‏دانند.

(بيانات پاسداران انقلاب اسلامى به مناسبت روز پاسدار 24/ 09/ 1375)

الگوی زن امروز زینب کبری: فهم درست، هوشيارى در درك موقعيتها و انتخاب بهترين كارها؛ و لو با فداكارى و ايستادن پاى همه چيز براى انجام تكليف

زن امروز دنيا الگو مى‏خواهد. اگر الگوى او زينب و فاطمه‏ى زهرا باشند، كارش عبارت است از فهم درست، هوشيارى در درك موقعيتها و انتخاب بهترين كارها؛ و لو با فداكارى و ايستادن پاى همه چيز براى انجام تكليف بزرگى كه خدا بر دوش انسانها گذاشته است، همراه باشد.(سخنرانى در ديدار با جمع كثيرى از پرستاران، به مناسبت ميلاد حضرت زينب كبرى (س) و روز پرستار 22/ 08/ 1370)

 نگه داشتن یاد و نام و عزای حسین در مقابل مخالفت­های نظامی، شكلهاى ظاهراً علمى، احساساتى، تجربه‏اى

محرّم، يكى از همين مقاطع‏ تاريخى‏ است. عاشورا را شيعه‏، با همه‏ى وجود نگه داشتند. شما ببينيد در طول سالهاى متمادى، قرنهاى متمادى، ياد امام حسين، نام امام حسين، تربت امام حسين، عزاى امام حسين هرگز از بين مردم پيرو اهل بيت و مؤمنِ به اهل بيت خارج نشد؛ اين را رها نكردند؛ هرچند خيلى تلاش شد. حالا شما قضيه‏ى متوكل و بستن راه را شنيده‏ايد. اين‏ها آن كارهاى چاروادارى، مخالفتهاى چاروادارى بوده است. مخالفتهاى بسيار زيادى در طول زمان به شكلهاى ظاهراً علمى، به شكل احساساتى، به شكل تجربه‏اى انجام دادند، ولى شيعه نگه داشته است و بايد نگه دارد.(بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار جمعى از اقشار مختلف مردم قم‏ 19/ 10/ 1386)

همت و فداکاری برای تکرار معجزه مقابل تبلیغات

آیا جناح حق و جبهه‌ی اسلامِ نابِ نمی‌تواند در مقابل این تبلیغات خصمانه و خباثت‌آلود، به برکت روح، پیام و حقیقت عاشورا و پیام محرّم، همان معجزه را یک‌بار دیگر تکرار کند؟! چرا نتواند؟! سختی دارد؛ اما ممکن است. همّت و فداکاری لازم دارد. راه باز است؛ بن‌بست نیست.(بیانات در دیدار روحانیون و وعّاظ، در آستانه‌ی ماه محرم 03/ 03/ 1374)

زنده نگه داشتن نام و یاد حسین عامل عبور از همه‏ ى موانع و مشكلات

و ملت اسلام اگر نام حسين را و ياد حسين را زنده نگه بدارد و آن را الگو قرار بدهد براى خود، از همه‏ ى موانع و مشكلات عبور خواهد كرد.(بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار جمعى از اقشار مختلف مردم قم‏ 19/ 10/ 1386)

 ضرورت محاسبه ی بهای پرداخته شده هر حرکت با آن چه برای اسلام و مسلمین به دست می آید

آن روز اين حادثه به نظر مردمى كه در آن دوران بودند، عجيب نيامد. خواص احساس خطر نكردند. بعضى هم كه شايد احساس خطر مى‏كردند، منافع شخصى‏شان، عافيتشان، راحتشان، اجازه نداد كه عكس‏العملى نشان بدهند. در يك چنين موقعيتى كه اين قدر غفلت بر دنياى اسلام حاكم است كه خطر را درك و استشمام نمى‏كنند، چه كار بايد كرد؟ كسى مثل حسين بن على كه مظهر اسلام است، نسخه‏ى بى‏تغيير پيغمبر مكرم اسلام است- «حسين منّى و انا من حسين»- در اين شرايط چه كار بايد بكند؟ او بايد كارى كند كه دنياى اسلام را- نه فقط آن روز، بلكه در طول قرنهاى بعد از آن- بيدار كند؛ آگاه كند؛ تكان بدهد. اين تكان با قيام امام حسين شروع شد. حالا اينكه امام حسين دعوت شد براى حكومت در كوفه و حركت كرد به كوفه، اين‏ها ظواهر كار و بهانه‏هاى كار بود. اگر امام حسين (عليه‏السّلام) دعوت هم نمى‏شد، اين قيام تحقق پيدا مى‏كرد. امام حسين بايد اين حركت را انجام مى‏داد، تا نشان بدهد كه دستور كار، در يك چنين شرايطى، براى مسلمان چيست. نسخه را به همه‏ ى مسلمانهاى قرنهاى بعدى نشان داد. يك نسخه‏اى نوشت؛ منتها نسخه‏ ى حسين بن على، نسخه‏ى لفاظى و حرافى و «دستور بده، خودت بنشين» نبود؛ نسخه‏ى عملى بود. او خودش حركت كرد و نشان داد كه راه اين است. ايشان از قول پيغمبر نقل مى‏كند كه آن وقتى‏كه شما ديديد كه اسلام كنار گذاشته شد؛ ظالمين بر مردم حكومت‏ مى‏كنند؛ دين خدا را تغيير مى‏دهند؛ با فسق و فجور با مردم رفتار مى‏كنند؛ آن كسى كه در مقابل اين وضع، نايستد و قيام نكند، «كان حقّا على اللَّه ان يدخله مدخله»؛ خداى متعال با اين آدم ساكت و بى‏تفاوت هم مثل همان كسى كه «مستحلّ حرمات اللَّه» است، رفتار خواهد كرد. اين نسخه است. قيام امام حسين اين است. در راه اين قيام، جان مطهر و مبارك و گرانبهاى امام حسين كه برترين جانهاى عالم است، اگر قربانى شود به نظر امام حسين، بهاى زيادى نيست. جان بهترينِ مردمان كه اصحاب امام حسين بودند، اگر قربان شود، براى امام حسين بهاى گرانى محسوب نمى‏شود. اسارت آل اللَّه، حرم پيغمبر، شخصيتى مثل زينب كه در دست بيگانگان اسير بشود- حسين بن على مى‏دانست وقتى در اين بيابان كشته شود، آن‏ها اين زن و بچه را اسير مى‏كنند- اين اسارت و پرداختن اين بهاى سنگين به نظر امام حسين، براى اين مقصود سنگين نبود. بهائى كه ما مى‏پردازيم، بايد ملاحظه شود با آن چيزى كه با اين پرداخت، براى اسلام، براى مسلمين، براى امت اسلامى و براى جامعه به دست مى‏ آيد

(بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار جمعى از مردم قم به مناسبت قيام نوزدهم دى‏19/ 10/ 1387)