رفتن به بالا

مجمع دانشجویان حزب الله: مردم آگاهانه انتخاب کنند

به گزارش عدالتخواهی مجمع دانشجویان حزب الله دانشگاه علم و صنعت ایران در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای به شرح ذیل صادر نمود:

بار دیگر در آستانه آزمونی بزرگ قرار گرفته ایم که با مشارکت مردم در سرنوشت خویش می توان شاهد عزت دوباره انقلاب بود. انتخابات مجلس نهم فرصتی دیگر است تا حرکت رو به رشد ملت ایران به سوی اهداف متعالی انقلاب، سرعتی دوچندان پیدا کند.

از دیدگاه قرآن کریم دین برای رشد انسان آمده است تا آرمان ها و گزاره های دینی را بدست خویش محقق سازد.” لقد ارسلنا رسلنا بالبينات وانزلنا معهم الكتاب والميزان ليقوم الناس بالقسط (حدید25)”خداوند چارچوب دین را تعیین نمود تا انسان گمراه نشود و از سویی تحقق بخشیدن به جامعه دینی را بر دوش انسانِ مختار گذاشت تا در مسیر تکامل حرکت کند.

تکامل مردم جز با درگیر نمودن آنان و بالفعل کردن قوه انتخاب شان ممکن نخواهد بود و از این منظر است که جمهوریت ضامن بقای اسلامیت است.

به فرموده حضرت امام خمینی (ره) :« احدی شرعا نمی تواند به کسی کورکورانه و بدون تحقیق رای بدهد. و اگر در صلاحیت شخص یا اشخاصی، تمامی افراد و گروه ها نظر موافق داشتند، ولی رای دهنده تشخیصش بر خلاف همه ی آن ها بود تبعیت از آنها صحیح نیست و نزد خدا مسئولیت دارد» (22/11/62) بنابراین در گزینش نمودن نباید صرفا به لیست ها و افراد مشهور اکتفا کرد بلکه باید به دنبال شناسایی و کشف افراد توانمند و متعهد بود.

قرابت به خط امام و اندیشه رهبری که همان اسلام ناب محمدی است معیار سنجش افراد و گروه هاست. معیار اسلام ناب را امام(ره) در سخرانی ها و سیره عملی خویش مشخص کرده اند.

اولین مشخصه، تبعیت و اطاعت عملی از ولی فقیه زمان است. مراد از ولايت مطلقه فقيه جامع‌الشرايط اين است که دين حنيف اسلام که آخرين دين آسمانى است و تا روز قيامت استمرار دارد دين حکومت و اداره امور جامعه است، لذا همه طبقات جامعه اسلامى ناگزير از داشتن ولى امر و حاکم و رهبر هستند تا امت اسلامى را از شر دشمنان اسلام و مسلمين حفظ نمايد، و از نظام اسلامى پاسدارى نموده و عدالت را در آن برقرار و از ظلم و تعدّى قوى بر ضعيف جلوگيرى نمايد، و وسائل پيشرفت و شکوفايى فرهنگى، سياسى و اجتماعى را تأمين کند. اين کار در مرحله اجرا ممکن است با مطامع و منافع و آزادى بعضى از اشخاص منافات داشته باشد، حاکم مسلمانان پس از اين که وظيفه خطير رهبرى را طبق موازين شرعى به عهده گرفت، بايد در هر مورد که لازم بداند تصميمات مقتضى بر اساس فقه اسلامى اتخاذ کند و دستورات لازم را صادر نمايد. اطاعت از دستورات حکومتى ولى امر مسلمين بر هر مکلفى ولو اين که فقيه باشد، واجب است. و براى هيچ کسى جايز نيست که با متصدى امور ولايت به اين بهانه که خودش شايسته‏تر است، مخالفت نمايد. بر اساس مذهب شيعه همه مسلمانان بايد از اوامر ولايى ولى فقيه اطاعت نموده و تسليم امر و نهى او باشند، و اين حکم شامل فقهاى عظام هم مى‏شود، چه رسد به مقلدين آنان. به نظر ما التزام به ولايت فقيه قابل تفکيک از التزام به اسلام و ولايت ائمّه معصومين(عليهم‌السلام) نيست.

در این ایام شعار ولایت مداری تبدیل به وسیله ای برای اثبات حقانیت در جدال های سیاسی شده است. در حالی که برخی از مدعیان در عمل نه تنها ولایتمدار نیستند بلکه گاهی هم ولایت ستیزند. نگاه ابزاری به مقوله ولایت فقیه و وسیله قرار دادن این نعمت جوشنده الهی جهت کوبیدن مخالفان خود ( آن هم نه با استدلال منطقی که صرفا با انگ زنی و توهمات خودساخته)، توجیه کاستی و نواقص خویش و از همه مهم تر و خطرناک تر ادعای حمایت رهبری از آن ها در هر موضوعی، از مبتلا به ترین مشکلات کنونی جامعه ی سیاسی ماست. تشخیص سره از ناسره در این امر از اولویت های انتخاب است که لازمه ی آن بررسی دقیق عملکردها به جای فریفته شدن به شعارهاست..

از شاخصه های کلیدی دیگر برای احراز شرایط ورود به مجلس مردمی بودن است وکیل ملت باید از میان آن ها بجوشد و به درد آن ها آشنا باشد. مردمی بودن وی باعث می شود مشکلات جامعه را بهتر درک کند و مطالبات حقه مردم را مصرانه پیگیری نماید. مقام معظم رهبری این موضوع را متعددا سفارش نموده اند و در موردی فرموده اند:«به کسانی رای دهید که نسبت به نیازهای مردم دردشناس ترین و دردمندترین افراد باشند.»(12/10/86 )

مردمی نبودن نماینده سبب می شود که فرد به دنبال منافع شخصی و یا گروهی خویش باشد و این مورد در بحث قانون گذاری بسیار خطرناک است مخصوصا هنگامی که فرد یا گروه وی در مورد آن قانون ذی نفع باشد.

 برخاسته از ملت بودن باعث می شود تا فرد اسیر حزب بازی نگردد بلکه با اتکا به حریت ناشی از مردمی بودن در راستای آرمان های انقلاب و دغدغه های جامعه گام بردارد. در این زمینه حضرت آقا می فرمایند« مردم باید کسانی را انتخاب کنند که به کانون های ثروت و قدرت متصل نباشند. کسانی باشند که واقعا مردم این ها را بخواهند بر طبق وجدانشان ،بر طبق دینشان و بر  طبق وظایف انقلابی شان عمل کنند.»(20/7/90)

مردمی بودن فرد را می توان از نوع نگاهش به مردم فهمید. نحوه مراودات وی با عموم جامعه و شیوه برخورد با آنها و همچنین نوع مشکلات و دغدغه هایی که مطرح می کند و بررسی ارتباط آنها با بدنه جامعه گواه این موضوع است.

از شاه بیت های گفتاری حضرت امام(ره) برای پست های مختلف حکومتی خصوصا امر خطیر قانون گذاری موضوع ساده زیستی مسئول و همچنین توجه ویژه به مستضعفین و محرومین است تا جایی که فرمودند:« مردم شجاع ایران با دقت تمام به نمایندگانی رأی دهند که متعبد به اسلام و وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسئولیت کنند، و طعم تلخ فقر را چشیده باشند، و در قول و عمل مدافع اسلام پابرهنگان زمین، اسلام مستضعفین، اسلام رنجدیدگان تاریخ، اسلام عارفان مبارزه‏جو، اسلام پاک‏طینتان عارف، و در یک کلمه، مدافع اسلام ناب محمدی ـ صلی‏اللّه‏ علیه و آله وسلم ـ باشند. و افرادی را که طرفدار اسلام سرمایه‏داری، اسلام مستکبرین، اسلام مرفهین بی‏درد، اسلام منافقین، اسلام راحت‏طلبان، اسلام فرصت‏طلبان، و در یک کلمه، اسلام امریکایی هستند طرد نموده و به مردم معرفی نمایند.» (11/1/67 )

از سوی دیگر شاهد آن هستیم که عموما در ایام نزدیک به انتخابات اکثر نامزدهایی که در انتخابات شرکت می کنند علمدار اخلاق و منطق می شوند. این اقدام را باید به فال نیک گرفت ولکن نکته ای که آن ها باید بدان توجه نمایند این است که اخلاق ابزاری نیست که به واسطه آن ژست انتخاباتی خود را نشان دهند. آقایان باید توجه کنند که اخلاق پایه ارزش گذاری آن ها به حساب می آید و انتخابات محک مناسبی است تا برخورد اسلامی و اخلاقی و قانون مداری افراد مشخص گردد.

بی اخلاقی های تبلیغاتی نه تنها فضای شناخت را برای مردم ایجاد نمی کند بلکه باعث به انحراف کشیده شدن شاخص های انتخاب اصلح می شود و درکنار آن پرداختن به مسائل بی اهمیت و برخوردهای شخصی پر رنگ می شود. با باز شدن فضای سیاسی نامزدها و طرفدارانشان به خود اجازه می دهند که با زیر سوال بردن یکدیگر و عملکردهای گذشته زمینه توجیه خویش و فرار از پاسخ گویی را مهیا ببیند که این موضوع سبب ناامیدی و دل سردی ملت می شود. تاکید بر اخلاق از دغدغه های حضرت امام (ره) بوده است :

«از آقايان كانديداها و دوستان آنان انتظار دارم كه اخلاق اسلامى- انسانى را در تبليغ براى كانديداى خود مراعات؛ و از هر گونه انتقاد از طرف مقابل كه موجب اختلاف و هتك حرمت باشد خوددارى نمايند، كه براى پيشبرد مقصود، ولو اسلامى باشد، ارتكاب خلاف اخلاق و فرهنگ، مطرود و از انگيزه‏هاى غير اسلامى است»

 از دیگر سو تنها احساس دغدغه نمودن برای ورود به مجلس کافی نیست چرا که به دور از تقواست فردی که تخصص لازم برای مفید بودن در مجلس را ندارد سعی در ورود به آن نماید زیرا چنین فردی توانایی خدمت شایسته در عرصه قانون گذاری را ندارد.

مسلم است که توانایی به تحصیلات دانشگاهی صرف و یا حتی تحصیلات حوزوی صرف محدود نمیشود بلکه باید فرد دارای قدرت فکری و شناخت کامل از آرمان های بلند انقلاب اسلامی،كلان نگري و فهم عمومی از مسائل مختلف کشور و شیوه دستیابی به راهکارهای متقن، سابقه شفاف در پیگیری عدالت اجتماعی چه در سطح عمومی و چه در حوزه تخصصی خود  هوشمندی سیاسی و درک پیچیدگی های باندهای قدرت و ثروت، داشته باشد.

فرد به واسطه تخصص خود میتواند مشکلات آن حوزه خاص را به صورت عمیق تری درک کند و راه حل بهتری برای آن ارائه دهد و سایر نمایندگان را هم تا حدودی راهنمایی کند. از شاخصه های این تخصص نوع گفتمان وی و نحوه ارائه آن است که البته باید مراقب بود با هوچی گری و عوام فریبی اشتباه گرفته نشود.

 از دیگر حساسیت های حضرت امام عدم دخالت جریان های نظامی- اطلاعاتی در سیاست بوده است تا حدی که شرعا جایز نمی دانستند که تواما کسی که با ارگان های نظامی ارتباط دارد در سیاست وارد شود. و می فرمودند:« اگر ارتش يا سپاه پاسدار يا ساير قواى مسلحه در حزب وارد بشود، آن روز بايد فاتحه آن ارتش را خواند. در حزب وارد نشويد، در گروهها وارد نشويد. اصلًا، تكليف الهى- شرعى همه شما اين است كه يا برويد حزب يا بياييد ارتش باشيد؛ مختاريد از ارتش كناره گيرى كنيد برويد در حزب، ميل خودتان.»(24/12/60)

در پایان مجمع دانشجویان حزب ا… به نمایندگی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ضمن دعوت از تمامی اقشار فهیم برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکید می کند که مردم سعی نمایند که با شناخت و آگاهی به امر خطیر انتخاب بپردازند تا شاهد رشد عزت و اقتدار انقلاب باشیم و در محضر خداوند متعال دارای حجت شرعی باشیم.

والسلام علی من اتبع الهدی

مجمع دانشجویان حزب ا…

دانشگاه علم و صنعت ایران