رفتن به بالا

ّبررسی انفرادی عملکرد نمایندگان تهران(20)توکلی

هر روز عملکرد یکی از نمایندگان تهران رو در 200 جلسه مجلس بررسی می کنم

این شامل تمامی اظهار نظرات و نطق ها در صحن علنی در جریان تصویب طرح ها ولوایح است وامضای پیشنهاد طرح ها در این مجموعه نیست

احمد توکلی در 350 جلسه مجلس هشتم با 3 غیبت و حدود 449 دقیقه تاخیر،5 نطق پیش از دستور داشتند و 4 سوال از وزراء در این جلسات داشتند.

  • نطق1:

تاریخ: ۱۳۸۸/۵/۲۰

  • اشاره دخالت وقیحانه آمریکا و فرانسه در امور داخلی و ارتباط آن با مسائل داخلی
  • اشاره به مصونیت از توطئه ها با وحدت ملی حول قانونگرایی و اهمیت قانونگرایی با بالا رفتن مسئولیت و جایگاه
  • اشاره به تغییر ساعت ها توسط دولت و غیرقانونی بودن آن
  • اشاره به ظلم هایی که توسط اغتشاشگران و برخی ماموران به مردم شد.تشکر از ماموران حفظ امنیت و اینکه در برخی بازداشت ها حقوق برخی افراد نادیده گرفته شد
  • اشاره به بازداشت برخی از اساتید دانشگاه شریف و اینکه اگر پرونده کوی 10 سال پیش درست بررسی می شد و سیاست بازی نمی شد مشکلات امروز پیش نمی آمد
  • اشاره به اهمیت آزادی و فشارهای بی دلیلی که به برخی رسانه ها آورده شد
  • درخواست از رئیس مجلس برای قرائت گزارش کمیته تحقیق مجلس و اینکه اگر از لحاظ اطلاعاتی صلاح نیست جلسه غیرعلنی تشکیل شود

  • بررسی لایحه ی بودجه ی سال89
  • مخالف کلیات بودجه دلایل:
  • قصدم نهی نیست برای اصلاح مخالفت می کنم.تشکر از دولت و تلفیق برای زحمت هایی که کشیدند
  • هدف بودجه : ثبات اقتصادی – افزایش نرخ رشد-توزیع عادلانه تر در آمد ها
  • هدفمندی یارانه ها : لایحه دولت به بسته های پیشنهادی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول دارد،مجلس تا حدودی تعدیل کرد
  • دولت با سماجت قانون هدفمندی را نادیده گرفت و در بودجه در آمد دو برابر قانون هدفمندی را پیش بینی کرد
  • 65 دردصد راهی که قرار بود در 5 سال طی کند طی می کند
  • 6 برابر شدن قیمت نفت برای مصارف داخلی باعث رکود می شود و رشد از 7 درصد به 2.7 کاهش می یابد
  • اشاره به نرخ تورم در سال های 87 تا 89 و آمار نهادهای رسمی و دانشگاهی درخصوص نرخ تورم و رکودی که ایجاد می کند
  • با در آمد 34 هزار میلیاردی که دولت اعلام کرده مرکز پژوهش ها تورم 25 تا 44 درصد را پیش بینی کرده است
  • با توجه به رقمی که دولت اعلام کرده تورم مجموع 50 درصد می شود که باعث فقر و بیکاری می شود و کمر مستضعفان را خم می کند و کمر تولید کنندگان را می شکند
  • اشاره به بسته بانک جهانی و اجرایی شدن در سال 74 و تورم 49.5 درصد.
  • ارائه پیشنهاد در آمد 10 هزار میلیاردی و بحث درخصوص اشکالات 20 هزار میلیاردی تلفیق
  • نباید مردم را به دریافت درآمد کار نکرده عادت دهیم و جیره بگیر حکومت کنیم
  • مقدمات لازم هم حاضر نیست و بیماری هلندی باعث هجوم ارز خارجی به کشور و تورم و درنتیجه افزایش هزینه های دولت می شود که دولت مجبور به واردات می شود و تولید داخلی آسیب می بیند
  • این پدیده چند بار در کشور اتفاق افتاده است سال 53 و 84 که باعث رشد تورم ماهانه که در حال کاهش بود
  • اشاره به بودجه متکی به نفت که به همین خاطر حساب ذخیره ارزی صفر می شود و تشکر از کمیسیون به خاطر اختصاص 20 درصد از درامد نفت به تولید غیردولتی و قرار دادن در صندوق توسعه ملی
  • افزایش عطش غیر علمی برای افزایش هزینه های دولت بخصوص در بخش عمرانی که ناشی از فشارهای سیاسی است و مبتنی بر تجربه نیست
  • اشاره به هدفمند نبودن بودجه عمرانی که باعث ایجاد طرح های ملی می شود که از زمان بندی خود عقبند
  • خلاصه:لایحه دولت رکود و تورم مخرب ایجاد می کند
  • پیشنهاد حذف جزء و اینکه رعایت قانون تبصره (۳) ماده (۷۱) قانون خدمات کشوری کافی است
  • پیشنهاد حذف جزء مبنی بر خلاف سیاست های کلی اصل 44 بودن
  • پیشنهاد حذف در جزء «ج»

  • صحبت به عنوان مخالف خط مشی و اصول کلی برنامه دولت
  • اشاره به اهمیت کارآمدی دولت و نقش آن بر وحدت در دانشگاه
  • اشاره به اهمیت اقتصاد و عدم اقبال دولت در سرمایه گذاری ماشین آلات که برای تولید نیاز است
  • اشاره به تعویض وزرای اقتصاد و خطی مشی کلی متفاوت و متناقض وزراء کشمکش هایی ایجاد می کند که باعث کندی رشد نرخ اشتغال
  • اشاره به اهمیت هماهنگی قوا و نمونه ی خوبی از هماهنگی دولت و مجلس در تصویب تبصره 13 که برکات داشت
  • اشاره به عدم اقبال دولت برای هماهنگی با قوا و مصداق اعلام مشخصات وزار در صداوسیما قبل از ارائه اسامی آن به نمایندگان و تصور این است که برای فشار افکار عمومی اینکار صورت گرفته است
  • اشاره به اهمیت قانونگرایی که به دلیل بی تجربه بودن کابینه احتمال ادامه روند دولت نهم وجود دارد
  • اشاره به قانونی در جریان ارائه و تصویب بودجه و عدم تمکین به رای مجلس
  • اشاره به واردات غیر قانونی بنزین و بی قانونی دولت در این حوزه و اینکه انگیزه دولت چیست؟
  • اشاره به ساعت کار در ماه رمضان و تغییر خودسر آن توسط دولت که خلاف قانون بود
  • اشاره به ترکیب کابینه که باعث واگرایی در جامعه می شود
  • وزیر علوم که رئیس ستاد انتخابات بودند و اقلیتی نسبت به عملکرد اعتراض داشتند که من مخالف نظر معترضانم ولی این نگاه در این اقلیت که قشر دانشگاهی هم دارند وجود دارد
  • وزیر کشور که نظامی خوشنام است درشرایطی که خارجیان و مخالفان دولت ما را متهم به سلب آزادی و فشار متهم می کنند
  • معرفی وزرای زن کم تجربه و یا بی تجربه  و وزیر فرهنگی که نگاه سیاسی اش غلبه دارد
  • اشاره به کم تجربه بودن کابینه ، یک وزیر در 4 سال دولت نهم بود،چهار نفر بخشی از دولت نهم بودند ،16  نفر تجربه حضور در وزارت خانه پیشنهادی را نداشتند که یازده نفرشان در آن حوزه بی تجربه یا کم تجربه اند

  • لایحه یک فوریتی هدفمندکردن یارانه ها
  • پیشنهاد در خصوص دادن یارانه غیر نقدی به دهک ها ی از مردم و دادن یارانه نقدی به دهک های خاص تا رسم درآمد بدون کار اشاعه نیابد
  • پیشنهادی برای رفع ابهام ماده ای که مجلس تصویب کرده است
  • در موافقت به پیشنهادی که در  اهمیت کالاهای اساسی چون نان برای مردم و لزوم توجه به ان و اجرای آزمایشی تغییر قیمت حامل های انرژی و عدم تغییر کالاهای اساسی
  • پیشنهاد اصلاحی درخصوص محدود کردن اصلاح قیمت ها برای عدم بکارگیری در آموزش عالی
  • پیشنهاد حذف کلمه ی حداکثر برای اجرای هدفمندی تا دولت در دوره 5 ساله اجرا کند نه کمتر از آن
  • پیشنهاد حذف عبارت “ارزش اقتصادی آن” چون مثلا آب ارزش بالایی دارد ولی هزینه ی در اختیار مردم قرار دادنش فقط باید در نظر گرفته شود
  • پیشنهاد برای حذف عبارتی که باعث می شد قیمت حامل ها با قیمت ارز جابه جا نشود و به صورت ریالی در بودجه تعیین شود
  • پیشنهاد در خصوص حذف حداکثر تا قانون با شیب ملایم اجرا شود
  • موافقت با پیشنهاد مبنی بر اعتبارات تحت عنوان اعتبارات موضوع هدفمندی حاملهای انرژی (درآمد ـ هزینه) این را حذف کنید،

  • درجریان تصویب اصلاحات کمیسیون درخصوص لایحه یک‌فوریتی هدفمندکردن یارانه‌ها (جهت تأمین نظر شورای محترم نگهبان)
  • مخالفت با پیشنهادی مبنی بر عدم مطابقت با ماده 4 قانون خدمات کشوری و مواد 2و3 قانون اصل44 همچنین در اختیار قرار دادن دو برابر بودجه عمرانی کشور در دست شرکت دولتی بدون نظارت مجلس
  • پیشنهاد حذف کل ماده ی 15 موکول شدن هزینه دولت برای تامین و ندادن تنخواه

  • مخالفت با طرح اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۸۸ کل کشور
  • اصلاح بیش از 3000 میلیارد تومان از بودجه توسط نمایندگان و لزوم ارائه لایحه به جای طرح چون دولت احاطه دارد
  • لزوم سپردن تعرفه گذاری گمرکی به خصوص تعرفه کشاورزی و رائه مثال هایی درخصوص مشکلات تعرفه گذاری مجلس در مورد کالاها
  • پیشنهاد حذف تبصره بند «الف»  مبنی بر تخصیص بودجه کامل همه دستگاه ها بجز دولت با وجود کاهش بودجه دولت و تبعیضی که بوجود می آید. لزوم تاثیر کاهش بودجه روی همه ی سازمان ها

  • مخالفت درخصوص طرح  تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش
  • خلاف روح برنامه است- اذعان به وظیفه حل مشکل حق التدریسی ها و اینکه این روش خلاف قانون اساسی و قانون برنامه است
  • با بحث کاهش تصدی گری دولت مشکل دارد چون تعداد معلم هایی که استخدامند و لی چون بین تخصص و نیاز توازن برقرار نیست بی کارند زیاد است
  • اشاره به برنامه آموزش و پرورش برای کاهش کارمندان و این کار که باعث بر باد رفتن می شود
  • اشاره قانون خدمات کشوری که تاکید بر گذراندن دوره 3 ساله آزمایشی دارد و بند 2 این قانون نقض می کند

  • ادامه رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۳۸۸ کل کشور
  • موافقت پیشنهاد حذف میزان درآمد هایی که کمیسیون تلفیق از یارانه ها پیش بینی کرد.دلایل : همراه بودن شوک نفتی با رکود تورمی و فشار مضاعف به مصرف کنندگان چون رکود اقتصاد جهانی هم درحال اتفاق افتادن است
  • اشاره به میزان درآمد ها و ارتباط آن با پولی که به دست مردم می رسد و فشاری که به مردم میاورد و نارضایتی ایجاد می کند
  • مخالفت با پیشنهادی که اجازه برداشت از حساب ذخیره ارزی برای هر کاری را می دهد
  • مخالفت با تعیین قیمت نفت در بودجه بالاتر از پیش بینی هایی که از قیمت نفت در سال آینده می شود

  • رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی
  • مخالفت نسبت به بند های اضافه شده که محدود کننده ی اختیارات نمایندگان است
  • پیشنهاد در خصوص وظایف و ترکیب کمیسیون اصل 90
  • پیشنهاد درخصوص ماده 29 مبنی بر همپوشانی زمان بررسی لایحه توسط نمایندگان و فرصت ارائه نظر کمیسیون تخصصی و لزوم رفع این اشکال
  • پیشنهاد در خصوص بند “ه” ماده 29 و اشکالی که اختیارات تطابق با قانون اساسی و قانون برنامه را از مجلس سلب و به هیئت رئیسه بدهد
  • پیشنهاد حذف جزء در ماده 31 مبنی بر حذف عبارتی که امکان دست بردن در قوانین را به هیئتی که وظیفه ی رفع اشکالات نگارشی را دارد می دهد. البته سپردن این مسئله قبل از تصویب خیلی خوب است که درماده 31 گنجانده شده
  • پیشنهاد حذف عبارت”مقرری” که نوعی تبعیض و تبصره زدن به قانون خدمات کشوری ایجاد می کند و نباید اینگونه باشد
  • پیشنهاد حذف بند (۲) ماده (۱۴)، یعنی بند «الف» و تبصره آن که جلوی کاهش زمان موافقت و مخالفت از 45 دقیقه به 15 دقیقه را می گیرد
  • پیشنهاد حذف تبصره (۱) ماده (۱۵) که این حق را به رئیس مجلس می دهد که بیانیه ای که توسط بیش از نصف نمایندگان امضاء شده را با توجه به آئین نامه نخوانند و قبول نکند
  • در بند «الف» کلمه «خارجی» و در بند «ب» عبارت «اطلاعات و امنیت داخلی» حذف شود که باعث جدا شدن کمیسیون مربوط به مسائل امنیتی و اطلاعاتی و کمیسیون مربوط به امور داخلی و شورا ها می شود
  • پیشنهاد آنکه کلمه «غیر دولتی» از تبصره (۱) و در تبصره (۲) «معاونین امور مجلس دیگر دستگاهها و نهادها» حذف شود
  • پیشنهاد اینکه در تبصره (۱) کلمه «غیردولتی» حذف شود.
  • پیشنهاد این است که در تبصره (۲) «و معاونین امور مجلس دیگر دستگاهها و نهادها» حذف شود.
  • پیشنهاد حذف برای جلوگیری از ورود معاونان پارلمانی سازمان ها علاوه بر وزارتخانه ها و ایجاد مشکل برای قانون گزاری
  • پیشنهاد حذف کل و مخالف با ماده 4 که در خصوص کمیسیون اصل 90 است

ü     صحبت به عنوان مخالف لایحه دوفوریتی متمم قانون بودجه سال ۱۳۸۷ کل کشور جهت تأمین اعتبار مورد نیاز واردات کالاهای اساسی و ضروری و جبران خسارت ناشی از خشکسالی و سرمازدگی

ü     صحبت به عنوان مخالف در تصویب کلیات طرح دوفوریتی اصلاح ماده واحده و ردیفهای قانون بودجه سال ۱۳۸۸ کل کشور مبنی بر اینکه مجلس بودجه ی سازمان ها و ارگان ها مختلف را تغییر داده است و بسیار متفاوت با خواست دولت است و مورد اعتراض دولت قرار می گیرد.نباید کاری که دولت در تصویب بودجه کرد را با ابزار قانون جبران کنیم

ü     پیشنهاد حذف ماده (۲)در ادامه رسیدگی به لایحه ایجاد یک منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی و ۲۳ منطقه ویژه اقتصادی

ü     پیشنهاد حذف عبارت «یا خسارات مالی شدید» در تصویب لایحه جرائم رایانه‌ای

ü     موافقت بحثی درخصوص تعرفه ها گمرکی و پایین بودن تعرفه محصولات کشاورزی و سپردن تعرفه گذاری به دولت تا بتوان نظارت کرد

v    طرح سوال با تعدادی از نمایندگان از آقای سیدشمس‌الدین حسینی وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی درخصوص مجوز قانونی تأسیس بانک مشترک ایران و ونزوئلا در فروردین ۱۳۸۸ چیست و نسبت آن با قانون اصلاح موادی از برنامه چهارم توسعه و اجراء سیاستهای کلی اصل (۴۴) چیست؟

v    طرح سؤال از آقای سیدمسعود میرکاظمی وزیر محترم نفت درخصوص اجرای بند (۶۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۸ کل کشور با توجه به سهمیه‌بندی ششماهه خودروهای شخصی و میزان واردات بنزین چگونه عملی است؟

v    طرح سوال از وزیر محترم نفت درخصوص اجرای بند (۶۱) قانون بودجه سال ۸۸ درخصوص میزان واردات بنزین

  • با 119 رای به عضویت کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی درآمدند

  • تذکر آئین نامه ای درخصوص خواست تعدادی از اعضای کمیسیون ویژه برای تغییر دستور بررسی
  • تذکر آئین نامه ای ماده 152 درخصوص امضای طرحی توسط رئیس کمیسیون بدون تصویب در کمیسیون
  • تذکر آئین نامه ای درخصوص گشتن نماینده دولت در صحن و بین صتدلی ها و دو و چهار کردن در تصویب ها
  • تذکر آئین نامه ای ماده 77 درخصوص بحثهایی که رئیس جمهور بعد از اظهارت توکلی در مشی کلی دولت بیان کردند
  • تذکر آئین نامه ای ماده (۱۱۵)
  • تذکر آئین نامه ای درخصوص عدم امکان ارائه پیشنهاد با توجه به ناقض سیاستهای اصل44 بودن
  • تذکر آئین نامه ای درخصوص اینکه فقط می توان پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت را داشت نه پیشنهاد به بازگشت به نظر اصلاحی نماینده دولت
  • تذکر در خصوص اینکه رئیس فقط می تواند بگوید تذکر وارد است یا نه نمی تواند نظر جانبدارانه بدهد
  • تذکر در خصوص ثبت نام آجرلو به عنوان مخالف وزیر و صحبت در موافقت که سیاسی کار است
  • تذکر آئین نامه ای ماده (۱۵۳) درخصوص لزوم رای گیری ماده به ماده با صحبت موافق و مخالف
  • تذکر آئین نامه ای ماده (۱۰۳) درخصوص درخواست برای جلسه ی غیر علنی باید از مجلس رای گرفت و نظر هیئت رئیسه مهم نیست
  • تذکر آئین نامه ای بند (۱۱) ماده (۲۳) درخصوص حفظ شان مجلس و ادعا و اتهام زنی خلاف قانون قوه قضائیه با چند نماینده
  • تذکر آئین نامه ای ماده 185 در خصوص اضافه کردن موادی توسط کمیسیون درصورتی که برگشت از شورای نگهبان را فقط باید رفع ایراد کرد
  • تذکر آئین نامه ای ماده 77 درخصوص منتسب کردن سیاه نمایی به ایشان
  • تذکر و درخواست برای رای گیری با برگه و علنی
  • تذکر در خصوص رای گیری ماده ای بدون صحبت مخالف به خاطر انصراف اولین مخالف و مکتوب نبودن پیشنهاد
  • تذکر در خصوص بد قرائت شدن پیشنهادو جایگزینی ترجیحی با تدریجی که مشکل ساز شد
  • تذکر آئین نامه ای ماده 77 درخصوص اتهام حسینیان درخصوص بی عدالتی در دادن گزارش
  • تذکر آئین نامه ای درخصوص تغییر متن پیشنهاد کتبی در حین تصویب
  • ذکر آئین نامه ای درخصوص نطق پیش از دستور و تاثیر صرف نظر کردن نماینده در نوبت ها
  • تذکر آئین نامه ای مبنی بر لزوم چاپ شدن پیشنهاد اصلاحی کمیسیون
  • تذکر آئین نامه ای درخصوص وظیفه هیئت رئیسه در خصوص قانونی بودن لایحه یا طرحی که مطرح می شود
  • تذکر آئین نامه ای ماده 215 مبنی بر رای دو سوم برای تغییر قانون برنامه
  • تذکر آئین نامه ای درخصوص دادن فرصت با اسم تذکر و برای مخالفت با مواردی که در حال تصویب است
  • تذکر آئین نامه ای ماده 17 درخصوص عدم اجرای وظیفه توسط هیئت رئیسه و نا دیده گرفتن تذکرات
  • تذکر آئین نامه ای ماده 182 در خصوص احترام هیئت رئیسه به تذکر و اخطارقانون اساسی
  • تذکر آئین نامه ای ماده 213 مبنی بر لزوم تشکیل کمیسیون تلفیق برای رفع ابهامات بخاطر اصلاحات صورت گرفته و حل مشکلی که برای دولت ایجاد خواهد کرد
  • تذکر آئین نامه ای درخصوص مغایرت موارد درحال تصویب با برنامه چهارم و لزوم رای گیری دو سوم
  • تذکر در خصوص افزایش زمان موافقان و مخالفان طرح برای شور در مجلس و لزوم اجرای آن برای نماینده دولت و دو برابر شدن زمان آن
  • تذکر آئین نامه ای درخصوص فرستادن اصلاحیه لایحه بعد از تحویل لایحه بودجه به مجلس که حجم بالایی دارد و اینکه درقانون چیزی به اسم اصلاحیه لایحه وجود ندارد
  • تذکر آئین نامه ای  در خصوص عدم امکان بررسی تغییرات بدون درج در پیشنهادات به صورت کتبی
  • تذکر آئین نامه ای درخصوص ماده 102 و اینکه ابوترابی فرد به عنوان مدیر جلسه نباید مصلحت اندیشی را در ترتیب قضایا دخیل کند
  • تذکر آئین نامه ای در خصوص رای گیری ماده ای که قبل از این مصوب شده است و خارج از اختیارات رئیس جلسه است
  • تذکر آئین نامه ای ماده (۱۵۳) می‌گوید که «در شور دوم درباره اصل مواد مذاکره بعمل نمی‌آید، مگر آنکه در گزارش کمیسیون مواد جدیدی اضافه شده باشد» الی آخر.
  • تذکر آئین نامه ای ماده 153 در خصوص لزوم صحبت موافق و مخالف در اصلاحات جدید
  • تذکر آئین نامه ای درخصوص صحبت برخی نمایندگان در موافقت لایحه به جای صحبت درخصوص فوریت
  • تذکر آئین نامه ماده 96 در خصوص در مذاکراتی که منجر به رأی‌گیری می‌شود، حداقل حضار نباید از ۱۹۵ نفر کمتر بشود
  • تذکر آئین نامه ای ماده (۱۳۰) مبنی بر اینکه صدر و ذیل لایحه با هم نمی‌خواند
  • تذکر آئین نامه ای ماده 77 متهم کردند به سنگ‌اندازی برای رسیدگی به امور مردم و مشکل‌تراشی برای دولت
  • تذکر آئین نامه ای درخصوص حق تذکر برای نماینده و عدم امکان پیشنهادهایی که چاپ نشده است
  • تذکر آئین نامه ای در خصوص اینکه نیاز به رای دو سوم نیست
  • تذکر در خصوص واگذاری هتل ها و اینکه موارد مصرف در آمد بدست آمده مشخص نیست و خلاف اصل 44 است
  • تذکر آئین نامه ای بر اساس مواد (۱۴۴)، (۱۵۱)، (۱۵۲)، (۱۵۵)، (۱۸۱) و (۱۸۲) درخصوص اعلام پایان  بررسی لایحه
  • تذکر آئین نامه ای ماده 77 درخصوص مسائلی که در کمیسیون بوجود آمد

ü     اخطار قانون اساسی اصل 57 هیچ نوع مالیات وضع نمی‌شود، مگر به موجب قانون، موارد معافیت و بخشودگی و تخفیف مالیاتی به موجب قانون مشخص می‌شود». ماده (۸۴) که اینجا دولت پیشنهاد کرده بود خلاف این اصل است

ü     اخطار اصل 80 قانون اساسی و تذکر آئین نامه ای ماده 102 درخصوص ورود وزیر و رئیس جمهور به مجلس و نطق در دفاع از هدفمندی در هنگام بررسی

ü     اخطار اصل (۷۵) قانون اساسی است که با این گزارش کمیسیون تغایر آشکار دارد. برای اینکه دولت یک منطقه آزاد و (۱۴) منطقه ویژه پیشنهاد کرد این حتماً هزینه دارد و چون محل تأمین هزینه یا افزایش درآمد را تعیین نکرده، تغایر آشکار با اصل (۷۵) قانون اساسی دارد.

ü     اخطار اصل 51 قانون اساسی مبنی براینکه حق بخشیدن و تعیین مالیات با مجلس است و نباید در لایحه به دولت داده شود

ü     اخطار قانون اساسی درخصوص اصل 110 و اینکه رهبری در سیاست های کلی اعلام کردند صنایع بالادستی نفت دولتی است

ü     اخطار اصل 75 قانون اساسی درخصوص تصویب طرحی که به استخدام معلمان حق التدریس می انجامد و لی برای تامین مالی آن جایی مشخص نشده است و بار روی دوش دولت می گذارد

ü     اخطار قانون اساسی اصل57 درخصوص اصلاح طرح و لایحه بدون مشخص کردن منبع تامین هزینه ها

ü     اخطار قانون اساسی اصل 65 مبنی بر لزوم رای اکثریت در تصویب اصلاحات کمیسیون

ü     اخطار قانون اساسی اصل 74 و 102 قانون اساسی

ü     اخطار قانون اساسی اصل 58 در خصوص وظایفی که برعهده مجلس است و دولت برعهده گرفته است

ü     اخطارقانون اساسی  اصول (۵۲) و (۵۵) قانون اساسی است که ناظر بر بودجه‌ریزی هست

  • تذکر کتبی با تعدادی از نمایندگان به رئیس جمهور محترم درخصوص اعتراض به مواضع نادرست و خلاف مصلحت ملی آقای رحیم مشایی.