رفتن به بالا
  • جمعه - 20 بهمن 1396 - 00:13
  • کد خبر : ۳۸۸۸۳
  • مشاهده :  454 بازدید
  • چاپ خبر : هیچ عزم جدی عدالتخواهانه ای در قوای سه گانه نمی بینم
سید عباس نبوی در سی و هشتمین نشست جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت:

هیچ عزم جدی عدالتخواهانه ای در قوای سه گانه نمی بینم

این که در عمل بخواهیم عدالت را کامل برقرار کنیم تقریبا محال است و به همین خاطر است که عدالت را یک آرمان مهدوی می دانند و در این زمینه ما باید حداکثر توان خود را در این مسیر قرار بدهیم،چگونه؟ باید ظلم را نابود یا به حداقل برسانیم و تبعیض را از بین ببریم، که ظلم نیست بلکه بین ظلم و عدل است یعنی حقوق بعضی را بپردازند و بعضی دیگر را نه و باید به حداقل برسانیم. من به شدت نسبت به آینده نگرانم چون هیچ عزم جدی عدالتخواهانه ای در قوای سه گانه نمی بینم. نظام تصمیم سازی درون دیوان سالاری سه قوه پنهان شده و کارهای بی فایده، بی اثر و هزینه بردار انجام می دهند. متاسفانه در بخش های مدیریتی بنده به نتیجه بدی رسیدم که خائن کم نداریم،ماشاالله در جمهوری اسلامی خائن زیاد است چه تسبیح به دست چه مدرن و چه فوق مدرن.

به گزارش عدالتخواهی؛

سید عباس نبوی در سومین روز نشست سی و هشتم جنبش عدالتخواه دانشجویی، ضمن ایراد سخنانی در خصوص عدالت در اسلام و مکاتب دیگر گفت: عدالت چیست؟عدالت در نظریه اجتماعی تا به الان به مبنای خاصی نرسیده است. گاهی به اخلاق تعبیر شده و گاهی زهد. اما حقیقت عدالت چیست؟ اگر ما نتوانیم تعریفی از عدالت بدهیم و پایه بینشی ارائه دهیم، ممکن است مدعیان متعارض به وجود آید، هم مدعیان عدالت و هم مدعیان بی عدالتی، یعنی اگر شاخص نباشد دزدها و سارقین هم می توانند ادعای عدالت کنند. به این وجه که یک مدیر مدعی و دارای حقوق نجومی، با حساب و کتاب هایی ظاهرا عاقلانه و با احتساب شرایط و قابلیت های وی، موقعیت های دیگر را اختیار کرده و خود را مجاهد در راه خدا می داند.

وی گفت: در تفکر اسلامی یک تعریف از عدالت که به دست آمده سخنان امام علی ع است که مورد تایید همگان در جهان اسلام است و جمهوری اسلامی در ۴۰ ساله اخیر مبنا را بر ان قرار داده بدین قرار است که: عدالت قرار دادن شی در موضع خویش است که بنده چند نقد به آن دارم، یکی از آنان این است که متکلمین در تفسیری که ارائه داده اند یک دُر ذاتی برقرار می شود و در اصل معنای عدالت در کلام امیر المومنین آن است که اگر جاری شود هر چیزی را جای خود قرار می دهد. اما در جهان غرب می گویید عدالت نسبی است، علاوه بر عدالت اخلاق را نیز نسبی می دانند.

در غرب قبلا می گفتند که اخلاق نسبی نیست اما در حال حاضر اخلاق را نیز نسبی می دانند و میگویند نسبی بودن اخلاق از زمان روم و یونان باستان بوده است.

او افزود: در حال حاضر دعوای ما بر سر تساوی ها و عدم تساوی هاست! حتی زمینه جنگ ها بر این قرار بود که تساوی در توزیع غنایم موجب نارضایتی اشخاصی همچون طلحه و زبیر شد که خود را تاثیرگذار و دارای سابقه می دانستند و حقوق بیشتری نسبت به بقیه می خواستند که در جواب این اشخاص(طلحه و زبیر) حضرت امیر خود را با آن ها مقایسه و گفت: سابقه من در اسلام بیشتر است یا شما؟چه کسی در لیله المبیت در بستر پیامبر خوابید؛ پس آیا در تقسیم غنائم بین من و شما و یا آن غلام سیاه چرده می تواند تفاوتی قائل شد؟

 

نبوی در ادامه خاطرنشان کرد:عدالت در سیره پیامبر و امام علی که من به آن رسیده ام اصل تقسیم بالاسویه  است، ما نیاز داریم هم در پایه بنیادین و هم در عمل به این سمت برویم که حضرت امیر می فرمایند زمانیکه می خواهند عدالت را وصف کنند راحت ترین چیز است اما در عمل سخت ترین چیز است. این که در عمل بخواهیم عدالت را کامل برقرار کنیم تقریبا محال است و به همین خاطر است که عدالت را یک آرمان مهدوی می دانند و در این زمینه ما باید حداکثر توان خود را در این مسیر قرار بدهیم،چگونه؟ باید ظلم را نابود یا به حداقل برسانیم و تبعیض را از بین ببریم، که ظلم نیست بلکه بین ظلم و عدل است یعنی حقوق بعضی را بپردازند و بعضی دیگر را نه و باید به حداقل برسانیم. من به شدت نسبت به آینده نگرانم چون هیچ عزم جدی عدالتخواهانه ای در قوای سه گانه نمی بینم. نظام تصمیم سازی درون دیوان سالاری سه قوه پنهان شده و کارهای بی فایده، بی اثر و هزینه بردار انجام می دهند. متاسفانه در بخش های مدیریتی بنده به نتیجه بدی رسیدم که خائن کم نداریم،ماشاالله در جمهوری اسلامی خائن زیاد است چه تسبیح به دست چه مدرن و چه فوق مدرن.

لینک کوتاه:    
https://edalatkhahi.ir/?p=38883

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه