رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 24 مرداد 1397 - 11:09
  • کد خبر : ۳۹۱۱۷
  • مشاهده :  288 بازدید
  • چاپ خبر : رانندگان ثروتمندترین وزیر دولت را دارند!/راه‌حل‌های وزارت راه برای حل مشکلات رانندگان واقعی نیست
در نشست « بررسی مطالبات رانندگان» مطرح شد:

رانندگان ثروتمندترین وزیر دولت را دارند!/راه‌حل‌های وزارت راه برای حل مشکلات رانندگان واقعی نیست

نشست خبری جنبش عدالتخواه دانشجویی ظهر امروز مورخ ۲۳/۰۵/۹۷ سه شنبه با موضوع «بررسی مطالبات رانندگان» برگزارشد. محمدجواد معتمدی دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در ابتدای این نشست با اشاره به برخی مشکلات رانندگان و پیگیری‌های صورت گرفته گفت: مسئولان وزارت راه برای حل مشکلات یکرسی وعده‌ها را داده ‌اند که متاسفانه محقق نشده است. * رانندگان […]

به گزارش عدالتخواهی؛

نشست خبری جنبش عدالتخواه دانشجویی ظهر امروز مورخ ۲۳/۰۵/۹۷ سه شنبه با موضوع «بررسی مطالبات رانندگان» برگزارشد.

محمدجواد معتمدی دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در ابتدای این نشست با اشاره به برخی مشکلات رانندگان و پیگیری‌های صورت گرفته گفت: مسئولان وزارت راه برای حل مشکلات یکرسی وعده‌ها را داده ‌اند که متاسفانه محقق نشده است.

* رانندگان ثروتمندترین وزیر دولت را دارند!

عباس خاکبازان رئیس هیئت‌مدیره انجمن کارگری رانندگان ناوگان یخچال‌دار بین‌المللی شهر تهران  در ابتدای این نشست با اشاره به مطالبات رانندگان گفت: عدم افزایش کرایه‌ها به تناسب تورم سال، دلالی از رانندگان، نداشتن بیمه تکمیلی از مشکلات عمده رانندگان است و اینکه درخواست رانندگان این بوده که شغل آنها با توجه به سختی‌های فراوانی که دارد، در گروه شغل‌های سخت و زیان‌آور قرار گیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه مسئولان مربوطه توجهی به مشکلات رانندگان ندارند و این مسئله هم موجب ناراحتی رانندگان شده است.

خاکبازان  در ادامه با اشاره به اینکه خواسته رانندگان احیای سالن‌های اعلام بار است، افزود: رانندگان نسبت به بار‌هایی که خارج از سالن‌های اعلام بار جابه جا می‌شوند معترض هستند و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم کنترل بر این قضایا ندارد

وی با اشاره به افزایش قیمت لوازم یدکی و لاستیک اظهار کرد: اگرچه کاسه ما رانندگان خالی است در عوض ما ثروتمندترین وزیر دولت را داریم.

* عده‌ای از اعتراض صنفی رانندگان سوءاستفاده کردند

خاکبازان گفت: رانندگان نسبت به وضعیت موجود معترض هستند ولی عده‌ای از اعتراض صنفی آن‌ها سوءاستفاده کرده و خود را به عنوان لیدر‌های رانندگان معرفی کردند، چون رانندگان به دلیل ناآگاهی به هر شخصی به عنوان ناجی اعتماد می‌کردند.

وی گفت: این افراد اعتراضات را به نفع خود هدایت کرده تا به منافع و اهداف خودبرسند و متاسفانه توانستند از این وضعیت به نحو احسن سوء استفاده کنند.

خاکبازان یادآور شد: کسانی خود را به عنوان فعال صنفی رانندگان معرفی کردند که بعضی از آن‌ها اصلا راننده نبودند.

وی گفت: در این مدت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وعده و وعید‌هایی را به رانندگان داد که متاسفانه همه آن‌ها دروغ بود مثلا یکی از وعده‌های آن‌ها افزایش بیست درصدی کرایه بود با این وجود سوال این است که وقتی اعلام می‌شود افزایش کرایه توافقی است چگونه این بیست درصد اضافه شده است؟

وی گفت: یکی از وعده‌هایی که داده شد برخورد با شرکت‌های متخلف حمل و نقل بود ولی این برخوردها نمایشی بود. جریمه‌های ناچیز شرکت‌های متخلف حمل و نقل جاده‌ای دردی از رانندگان دوا نمی‌کند.

وی گفت: تنها راهی که برای نجات صنعت حمل و نقل وجود دارد این است که به قوانین اوایل سال ۶۰ برگردیم در واقع در آن زمان کرایه حمل و نقل جاده‌ای در قالب چهار تعرفه به همراه مشوق‌ها به کامیون داران پرداخت می‌شد. مثلا در آن سال‌ها رانندگان در قالب دفترچه می‌توانستند لوازم یدکی خود را تامین کنند، ولی الان هیچ چیزی نداریم.

خاکبازان افزود: ما اینکه گفته می‌شود مطالبات رانندگان در حال پیگیری هستند را مردم فریبی می‌دانیم. در هر حال آقایان می‌خواهند خویش فرمایی و خودمالکی را در صنعت حمل و نقل از بین ببرند، اما اینکه چه کسی می‌خواهد در این صنعت سرمایه گذاری کند معلوم نیست.

وی به صف‌های طولانی رانندگان بین المللی کشور در مرز بازرگان اشاره کرد و گفت: رانندگان ما بدون امکانات و بهداشت مجبور هستند که چند روز را در مرز بازرگان معطل بمانند ولی رانندگان ترکیه می‌توانند جعبه کامیون خود را باز کنند و با خیال آسوده چای و غذا بخورند، ولی رانندگان ایرانی در ترکیه این اجازه را ندارند و آن‌ها را مجبور می‌کنند که به رستوران بروند.

 

خاکبازان گفت: متاسفانه  بیشتر صادرات و واردات ما از طریق ترکیه‌ای‌ها انجام می‌شود و اگر گمرک آمار ماشین‌های ترکیه و آمار‌های ماشین‌های ایرانی را اعلام کند صحت این ادعا تایید می‌شود.

وی در قسمت دیگری افزود: ۳۶۵ هزار دستگاه کامیون جاده‌ای و ۱۲۰ هزار کامیون درون شهری داریم که اکثر آن‌ها فرسوده هستند. ۱۹۰ هزار دستگاه از کامیون‌های برون شهری بالای ۳۰ سال عمر دارند که باعث مشکلاتی شده است.

خاکبازان گفت: از مجموع ۳۶۵ هزار دستگاه کامیون کشور ۱۲ هزار دستگاه بالای ۴۵ سال و ۴۸۰۰ دستگاه بالای ۵۰ سال عمر دارند. با این وجود اگر سالی ۱۰ هزار دستگاه کامیون در کشور تولید و ۱۰ هزار کامیون نیز وارد شود ما می‌توانیم ناوگان حمل و نقل جاده‌ای را ظرف مدت ۱۰ سال نوسازی کنیم.

وی افزود: واقعیت این است که در کشورمان ۲۰۰۰ کامیون نیز در سال تولید نمی‌شود در واقع عرضه کم است تا قیمت‌ها را بالا ببرند با این وجود می‌توان گفت: ناوگان حمل و نقل جاده‌ای ایران هیچ گاه نوسازی نمی‌شود.

خاکبازان گفت: هر کامیون کهنه در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶۵ لیتر گازوئیل می‌سوزاند، اما یک کامیون یورو ۵ در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۳۰ لیتر گازوئیل می‌سوزاند.

* لزوم احیای سالن‌های اعلام بار

علیرضا عباسی دبیر انجمن صنفی کارگری رانندگان ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کالای شهرستان رشت هم در ادامه این نشست گفت: احیای پایانه های اعلام بار  از مطالبات اصلی رانندگان است، اما مافیا و دلالان اجازه این کار را نمی‌دهند و نمی‌گذارند رانندگان قد علم کنند.

عباسی ادامه داد: ۴۰ درصد از نقاط کشور پایانه اعلام بار ندارند و این باعث شده حق رانندگان ضایع شود چرا که به دلیل وجود دلالان کل کرایه را به راننده پرداخت نمی‌کنند و متاسفانه منشا این فساد نیز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور است.

دبیر انجمن صنفی کارگری رانندگان ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کالای شهرستان رشت با اشاره به اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای طبق پایه کرایه ۴ درصد کمیسیون می‌گیرد و از حق خود نیز نمی‌گذرد تصریح کرد: دست‌هایی در کار بود تا اعتراضات رانندگان را به اغتشاش بکشانند و این در حالی بود که رانندگان مطالبات به حقی داشتند، اما کسی حرفشان را گوش نمی‌داد.

عباسی تصریح کرد: بیمه تکمیلی از مطالبات رانندگان بود که این امر به آتیه سازان حافظ واگذار شده و ما هنوز از خدمات بیمه تکمیلی اطلاعی نداریم.

وی گفت: کمیسیون ماده ۱۲ به تخلفات شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای رسیدگی می‌کند که متاسفانه جریمه‌هایی که برای تخلف‌ها دارند بازدارنده نیست.

عباسی با بیان اینکه پرونده ۳۹۶ شرکت متخلف در کمیسیون ماده ۱۲ وارد شده که ۱۵۴ پرونده در دست اقدام است و ۴۴ شرکت نیز تبرئه شدند، گفت: در مجموع طی این دو سال تنها هشت شرکت حمل و نقل جاده‌ای متخلف را تعطیل کرده اند که تعطیلی این شرکت‌ها نیز تنها به معنی تعطیلی مکان فعالیت‌های آن‌ها بوده و این شرکت‌ها در محل دیگری به فعالیت خود ادامه داده اند.

وی با اشاره به اینکه رانندگان نه تنها نماینده‌ای در کمیسیون‌های ماده ۱۲ ندارند بلکه رونوشتی از جلسات رسیدگی به تخلفات شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای ارائه نمی‌شود، تصریح کرد: این در حالی است که در کمیسیون ماده ۱۱ به تخلفات رانندگان رسیدگی می‌کنند با این وجود در این کمیسیون تفکری در کار نیست و در همان بار نخست رانندگان را جریمه می‌کنند.

عباسی گفت: اگر سالن‌های اعلام بار احیا شوند ۹۰ درصد مشکلات رانندگان حل خواهد شد، تصریح کرد: اگر کوتاژ اعلام بار در بندرعباس را به سالن اعلام بار تحویل دهند بیست درصد از مشکلات رانندگان حل می‌شود.

وی افزود: متاسفانه صنعت حمل و نقل صاحب ندارد و به گونه‌ای صاحبان کالا همه کاره این صنعت شده اند و آن‌ها می‌گویند که بارشان را چه کسی باید جابه جا کند، تصریح کرد: متاسفانه آقایان حرف‌های خوبی می‌زنند، اما در اجرا به وعده‌ها و دستورالعمل‌هایی که می‌نویسند عمل نمی‌کنند.

* برخی بدنبال موج‌سواری روی اعتراضات رانندگان بودند

حبیب فهیمی‌حسن نائب رئیس کانون انجمن صنفی رانندگان استان تهران و رئیس انجمن صنفی رانندگان ناوگان حمل و نقل سیمان شهر ری هم در ادامه این نشست گفت:  متاسفانه مسئولان سازمان راهداری وعده‌هایی را می‌دهند که به آن عمل نمی‌کنند که آقای کشاورزی معاون سابق وزیر راه نمونه بارز این مسئولان است.

وی ادامه داد: متاسفانه در قانون ما جایگاهی برای رانندگان در نظر گرفته نشده است و می‌بینیم شرکت‌هایی بدون داشتن شرایط لازم تاسیس شده که تنها باعث ایجاد مشکل برای رانندگان شده‌اند. الان فقط حدود ۴۰۰ شرکت در استان تهران وجود دارد غیرقانونی فعالیت می‌کنند.

فهیمی‌حسن یادآور شد:  رانندگان شبانه‌روز در جاده کار می‌کنند ولی یک عده در دفترشان نشسته‌اند و با گرفتن درصد و کمیسیون از راننندگان درآمدهای هنگفتی دارند.

وی افزود: برخی هدفشان این است که برای رانندگان مشکلات ایجاد کنند تا اینگونه صنف حمل و نقل را به کف خیابان بکشند.

 

این فعال صنف حمل و نقل با بیان اینکه ​برخی بدنبال موج‌سواری روی اعتراضات رانندگان بودند، گفت: وقتی به تجمع و اعتراض رانندگان در خیابان دقیق نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که این تجمعات از یک جایی برنامه‌ریزی شده بود زیرا یک‌دفعه دیدیم در کل کشور یک عده تجمع کردند! پس این با برنامه ریزی بود و برخی رانندگان هم به دلیل مشکلاتی که داشتند به اینها اعتماد کردند.

وی گفت: برای حل مشکلات باید به قوانین سال‌های ۵۹  و۶۰ حمل و نقل برگردیم. متاسفانه الان هیچ خدمات و امکاناتی به رانندگان داده نمی‌شود و باید با مشکل ما علمی برخورد شود. در جمهوری اسلامی که براساس عدالت بنا شده نباید یک عده بی‌عدالتی کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه:    
https://edalatkhahi.ir/?p=39117

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه