رفتن به بالا
  • پنجشنبه - 21 تیر 1398 - 19:43
  • کد خبر : ۳۹۳۹۴
  • مشاهده :  230 بازدید
  • چاپ خبر : تصمیم گیری اشتباه در بنیاد مستضعفان تمامی ندارد

تصمیم گیری اشتباه در بنیاد مستضعفان تمامی ندارد

شایان نادری (عضو اسبق شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی) طی گزارشی به ضرورت و اهمیت شرکت کشتیرانی بنیاد (بوسکو) و دلایل و پیامدهای انحلال آن توسط بنیاد مستضعفان پرداخته است

به گزارش عدالتخواهی؛

شایان نادری (عضو اسبق شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی) در گزارشی به ضرورت و اهمیت شرکت کشتیرانی بنیاد (بوسکو) و دلایل و پیامدهای انحلال آن توسط بنیاد مستضعفان پرداخته است که متن این گزارش به شرح زیر است:

سایت رسمی بنیاد مستضعفان را که مشاهده کنیم حوزه های مختلفی را می بینیم که ورود پیدا کرده و در بعضی حیطه ها بعنوان قطب آن حوزه هم محسوب می شوند از حوزه صنایع غذایی گرفته تا معادن ،صنایع و معادن ،ساختمان انرژی،حمل و نقل و خدمات و… نکته جالب تر اینکه در سایت بنیاد مستضعفان هیچ گونه داده ای در خصوص بعصی حوزه ها وجود ندارد.
اگر کانال اطلاع رسانی بنیاد مستضعفان در شبکه های اجتماعی را مشاهده کنید بیشتر شبیه شرکت هایی است که تور مسافرتی دارند،تبلیغ هتل های چند ستاره و مجلل!!کجای رسالت بنیاد مستضعفان آمده که باید در این حوزه ورود کنید؟ چرا این هتل ها واگذار نمی شوند؟
در دوران دانشجویی(سال ۹۴) طی جلسات متعددی که با ریاست و معاونان بنیاد مستضعفان داشتیم این ادعا را داشتند که در حوزه های مثل هتلداری صرفه اقتصادی وجود ندارند و قصد واگذاری داریم که تا این لحظه عملی نشده است و جاهایی که واگذاری صورت گرفته محدود بوده.
مسئولان بنیاد مستضعفان برای ورود به هر حوزه ای لیستی از دلایل عجیب و غیر قابل قبول دارند از حوزه تولید نوشابه زمزم گرفته تا گوشت، کالباس و تله کابین توچال و …
در بحث محرومیت زدایی هم پایلوت قلعه گنج را در سایر نقاط کشور هم در حال پیاده کردن هستند که طی جلسات حضوری که داشته ایم اشکالات را خدمتشان مطرح کردیم که متاسفانه استمرار بر روش های اشتباه و تقلیدی یکی از نقاط ضعف مشهود بنیاد مستضعفان می باشد.پایلوت های که با رویکرد توانمندسازی قشر مستضعف و محروم کلید خورد اما در عمل باعث بازتولید قشری جدید از مرفهین بی درد شده است.
یکی از وظایف بنیاد مستضعفان در زمینه فعالیت های اقتصادی توسعه توان اقتصادی بنیاد و نیز انجام فعالیت های تولیدی و خدماتی به منظور افزایش تولید ملی، کسب درآمد، توسعه فضای رقابتی و کمک به اجرای اهداف و سیاست های دولت جمهوری اسلامی ایران است.
یکی از ماموریت های راهبردی که در سال ۶۹ با دستور رهبر انقلاب به رئیس وقت(محسن رفیق دوست) بنیاد مستضعفان داده شد ،تاسیس کشتیرانی بنیاد (بوسكو) (سهامی خاص) بود که می توان با قاطعیت گفت یکی از بهترین حوزه هایی بود که می توانستند برای ورود به آن، دلایل موجه داشته باشند ولی متاسفانه با دستور مدیران فعلی و بر اساس استراتژی‌های جدید، این شرکت از آغاز سال ۱۳۹۵منحل شده است.
توجیه مسئولان بنیاد مستضعفان برای انحلال شرکت کشتیرانی این است که از آنجایی که ماموریت و رسالت اصلی بنیاد مستضعفان محرومیت‌زدایی است از امور ديگر خارج شده و تمرکز خود را بر محرومیت زدایی قرار داده است.
شركت کشتیرانی بنیاد (BOSCO) در ۳دهه فعالیتش توانسته بود مسيرهاي حمل دريايي خود را به پنج قاره دنيا گسترش دهد. بوسكو با استفاده از كشتي‌هاي تجاري به صورت ملكي و استيجاري كه توسط انجمن‌هاي طبقه‌بندي كشتي‌ها مورد تاييد قرار گرفته توانسته است خدمات حمل جهت كالاهاي بيش از ده هزار تن به صورت منجمد، فله، كيسه‌اي و مايع را از كليه بنادر دنيا و نيز خدمات خطوط منظم جهت كالاهاي عمومي، كانتينري و پروژه‌اي را از بنادر خاور دور، شمال و جنوب اروپا، كانادا و اميركاي شمالي به مقصد بنادر جنوبي ايران در خليج فارس برقرار كند.
امروزه و با توجه به تحریم های که توسط استکبار به کشورمان تحمیل شده است یکی از مواردی که باعث شده است قیمت واقعی مواد غذایی و صنعتی قیمت چند برابری بخود بگیرند بحث هزینه های حمل و نقل دریایی است و به گفته رئیس کمسیون حمل و نقل حدود ۹۵ تا ۹۰ درصد تجارت خارجی کشور از طریق دریا انجام می‌شود و بسیاری از شرکت های بین المللی بیمه ای به دلیل ترس از تحریم های آمریکا، از تعامل با شرکت های حمل و نقل کالای ایران خودداری می کنند.
موضوع حمل و نقل دريايي به دلیل تاثیرگذاری آن بر قیمت تمام شده کالا در کشورمان جایگاه والایی یافته است و توجه بدان در عرصه فعلی تجارت آزاد و محیط کاملا رقابتی موجود در میان صاحبان صنایع و مواد اولیه، نقشی حیاتی دارد. در چنین شرایطی اعمال خواسته یا ناخواسته هرگونه وقفه یا ایجاد هزینه های غیرضروری در چرخه حمل ونقل دریایی کالا به نوبه خود می تواند منجر به حذف بسیاری از فعالان در بخش واردات و صادرات شود به گونه ای که دیگر قادر به حفظ حاشیه درآمدها نخواهند بود و از چرخه فعالیت خارج خواهند شد.

حال باید از مسئولان بنیاد مستضعفان پرسید که به چه دلیل این شرکت مهم و راهبردی را تعطیل کردند؟آیا اهمیت این شرکت راهبردی از نوشابه زمزم و واردات نژادهای بز غیربومی کمتر بوده؟

شاید بهانه شما تمرکز بر فعالیت های محرومیت زدایی است که در عمل آنچنان که باید شاید به آن پرداخته نشده و اگر هم بهانه شما حجم بدهی های این خط کشتیرانی است می توانستید با برنامه ریزی درست و پرداخت بدهی ها این شرکت مهم و استراتژیک را سرپاه نگه دارید تا در این شرایط مهم و خطیر شاهد مشکلاتی در حوزه حمل و نقل دریایی و در ادامه آن تحمیل قیمت های چند برابری انواع موادغذایی و صنعتی به کشورمان در این شرایط تحریم و جنگ اقتصادی نباشیم.
موارد متعددی در بنیاد مستضعفان می توان یافت که سرگذشتی همچون خط کشتیرانی داشته اند،انجایی که باید ورود جدی داشته باشند متاسفانه اسباب تعطیلی را مهیا کرده اند و جاهای که رسالت آنها نبوده و نیست عزم دو چندانی برای ادامه دارند.

لینک کوتاه:    
https://edalatkhahi.ir/?p=39394

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه